Gå til innhold

Viktig Atom-oppfølger kan bli utsatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Atom-prosessorene har lenge hatt 64bit støtte (Atom 230 og 330). Men støtten er slått av via firmware/microcode i de aller fleste modellene (Hele Z-serien og N-serien). Sannsynligvis av "markedsmessige grunner".

 

Jeg mistenker at utviklingen av Atom har stagnert på grunn av manglende konkurranse. Både på grunn av at AMD ikke får rompa i gir, men også fordi Intel aktivt hindrer brikkesettprodusenter som Nvidia i å delta i konkurransen.

 

Se bare hvor tregt utviklingen har gått siden lanseringen 2. mars 2008:

- Klokkefrekvensen har økt fra 1600 til 1666 MHz (på tilgjengelige modeller)

- FSB har økt fra 533 til 667 MHz

- Brikkesettene er fortsatt elendige restvarer fra mange år tilbake

- Minnebegrensnignen på usle 2 GB er fortsatt gjeldende

- 64bit støtten er fortsatt slått av i de fleste modellene

- SSE4 og Intel VT er fortsatt slått av i de fleste modellene

- Hyper Threading er fortsatt slått av i de fleste modellene

 

- Forskjellen på den storselgende Z530 og den nye storselgeren N270 er praktisk talt ingenting + produktnavnet.

- Modellen over, N280 har 25% raskere FSB og 4% høyere klokkehastighet enn N270.

- Arvtageren N450 er ventet å ta over etter N280. Den er nå utsatt antagelig på grunn av manglende konkurranse. (Hvorfor lage noe nytt når det gamle fortsatt selger?). Forskjellen på N280 og N450 blir kun at støtten for 64bit slåes på.

 

Er noen imponert over sneglefarten?

 

Hvor blir det av konkurrerende brikkesett og prosessorer? Vi trenger det sårt!

Lenke til kommentar
...

Forskjellen på N280 og N450 blir kun at støtten for 64bit slåes på.

...

Ehh, Forskjellen mellom N280 og N450 er integrert minnekontroller og integrert igp. N450 behøver ikke nordbro og vil halvere energi forbruket. N450 er faktisk noe jeg ser fram til. Synd at det blir utsatt i hytt og pine da.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Simen, utviklingen har jo så godt som stagnert på denne fronten, og ytelsen var ikke så imponerenede fra før av, jeg tror de hadde tjent på å legge seg opp på feks 5 W TDP, i tilegg til å faktisk gjøre noen framskritt, men det er vel mangel på konkurranse som gjør det...

 

AtW

Lenke til kommentar
Forskjellen på N280 og N450 blir kun at støtten for 64bit slåes på.
Ehh, Forskjellen mellom N280 og N450 er integrert minnekontroller og integrert igp. N450 behøver ikke nordbro og vil halvere energi forbruket. N450 er faktisk noe jeg ser fram til. Synd at det blir utsatt i hytt og pine da.

Oi, dette er nytt for meg. (Det står ingenting om forskjellene der jeg undersøkte, men ser at Google kan gi mer utfyllende info)

 

Det virker som de bare flytter 945-brikkesettet inn i prosessoren (og dermed oppgraderer produksjonsprosessen fra 90(?) nm til 45nm), med følgende forandringer:

- Minnekontrolleren klokkes opp fra 533 til 667 MHz (fortsatt DDR2)

- GPU endres fra GMA950 til GMA500

 

 

post-3851-1248344892_thumb.jpgpost-3851-1248344892_thumb.jpg

 

GMA 500

 

The Intel System Controller Hub US15W for the Atom processor Z5xx series features a GMA 500 graphic system. Rather than being developed in-house, this core is a PowerVR SGX core licensed from Imagination Technologies.[22] Since PowerVR is not cooperative with the open source movement, this has resulted in the reliance of out dated closed source Linux drivers.

GMA 500

 

There is no sufficient driver support for the GMA 500. The driver wasn't developed in-house and will not work with kernels newer than 2.6.24. Newer distributions like Ubuntu 8.10 with a newer kernel will not work properly.[65][66]

Kilde

 

 

Stemmer det?

Lenke til kommentar

Simen1:

 

Intel wasn’t very specific about the memory controller or graphics core in Pineview but I’m guessing we’ll see a single-channel DDR3 memory interface and perhaps some evolution of the current Intel GMA core. Since the chip is still a 45nm part, it’s feasible that Intel could integrate the same GPU being used on its upcoming Westmere processors which is also 45nm.

 

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3565

 

 

Compared to Atom N270 CPU platforms, Pineview's integrated CPU+northbridge design reduces the amount of motherboard realestate used by up to 60%, from a total of 2174mm square for the N270 and 945GC to 773mm square. Pineview will also utilize a four-layer PCB design down from six layers which should reduce costs.

 

http://www.digitimes.com/NewsShow/NewsSear...&query=ATOM

Lenke til kommentar

AMD har uttalt at de kommer til å komme med en atom konkurrent når massemarkedet er stort nok. Til nå er minibærbare for lite for AMD.

 

Via er jo ute i samme marked, og har vært det mye lenger enn Intel.

 

Det som er problemet er nok at det koster ekstreme mengder penger å forske, og lage nye ting. Produksjonskostnader for 1 linje med prosessorer er på nivå med pengebingen til onkel skrue. Skal tross alt bygge fabrikker, kjøpe dyrt spesialutstyr etc. Skulle du da være så uheldig at det kommer nye ting hele tiden, så risikerer man å tape penger på den investeringen man har gjort.

Lenke til kommentar
Skal tross alt bygge fabrikker, kjøpe dyrt spesialutstyr etc.

AMD har både egne fabrikker og leiekapasitet hos TSMC så de behøver ikke kjøpe fabrikker og utstyr. Det som koster noe er utviklingen og avsatt produksjonskapasitet. Utviklingen krever hundrevis av forskere og ingeniører og tar tid både pga folkene og fordi det tar 2~3 måneder å få hver testserie gjennom produksjonslinjene. (Intel er vist nede i ca 1,5 måneder så vidt jeg husker). Jeg regner med at produksjon og bytte av masker også tar en del tid som går ut over den normale produksjonen.

Lenke til kommentar

Du har nok rett.

 

Etter å ha surfet litt rundt så kan det virke som at utsettelsen kanskje skyldes at salget ikke har vært så veldig godt, og at OEM produsentene sitter på store mengder N270. Da er det kjipt å dytte ut noe nytt som gjør at leverandørene ikke blir kvitt lagrene sine.

 

Samtidig så venter nok mange på å se hva Asus og Acer finner på.

 

Marginene på mini-laptop er nok fryktelig lite med tanke på den ekstreme konkuransen mellom leverandørene. Tar man høyde for at linux har feilet på platformen, og at mange ikke har forstått hvor dårlig ytelse det er, så har nok dette kostet for mye penger. Intel vil antagelig strekke seg langt for å tilfredstille OEM produsentene, for det er noe alle tjener på (bortsett fra oss forbrukere)

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Forskjellen på N280 og N450 blir kun at støtten for 64bit slåes på.
Ehh, Forskjellen mellom N280 og N450 er integrert minnekontroller og integrert igp. N450 behøver ikke nordbro og vil halvere energi forbruket. N450 er faktisk noe jeg ser fram til. Synd at det blir utsatt i hytt og pine da.

Oi, dette er nytt for meg. (Det står ingenting om forskjellene der jeg undersøkte, men ser at Google kan gi mer utfyllende info)

 

Det virker som de bare flytter 945-brikkesettet inn i prosessoren (og dermed oppgraderer produksjonsprosessen fra 90(?) nm til 45nm), med følgende forandringer:

- Minnekontrolleren klokkes opp fra 533 til 667 MHz (fortsatt DDR2)

- GPU endres fra GMA950 til GMA500

 

 

post-3851-1248344892_thumb.jpgpost-3851-1248344892_thumb.jpg

 

GMA 500

 

The Intel System Controller Hub US15W for the Atom processor Z5xx series features a GMA 500 graphic system. Rather than being developed in-house, this core is a PowerVR SGX core licensed from Imagination Technologies.[22] Since PowerVR is not cooperative with the open source movement, this has resulted in the reliance of out dated closed source Linux drivers.

GMA 500

 

There is no sufficient driver support for the GMA 500. The driver wasn't developed in-house and will not work with kernels newer than 2.6.24. Newer distributions like Ubuntu 8.10 with a newer kernel will not work properly.[65][66]

Kilde

 

 

Stemmer det?

Ja alt flyttes til 45 nm. Ifølge anadtech kan vi vente oss en liten ytelsesøkning også pga lavere minneforsinkelse(in order). Jeg vet ikke om det er snakk om gma500 eller 950, men klokkefrekvensen på grafikk prosessoren går fra 133(som skal være standard(på enten 950 eller 500) til 200 mhz).

 

Legger til: trodde atom brikkesettet var 130 nm, men det var vel 1. generasjon.

 

Pinetrail: Går fra 6 til 2 lags PCB også, så vi får se en billigere, mindre, vifteløs og (litt) kraftigere atom platform neste år(selv om den sikkert er ferdistilt og klar til produksjon allerede nå).

 

Viss jeg ikke nevnte det blir det også integrert minnekontroller.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Marginene på mini-laptop er nok fryktelig lite med tanke på den ekstreme konkuransen mellom leverandørene.

Marginene er nok generelt like høye som ellers i markedet. Forskjellen er bare prisklassen. F.eks er nok Atom den prosessoren hos intel som gir mest avkastning per wafer. (Mulig Xeon 6-kjerne Dunnington er omtrent like høyt). Ser man i prisguiden så finner man generelt høyere prosentvise prisforskjeller på minibærbare enn på andre bærbare. Det sier meg at marginene i mange tilfeller er større. Hadde det vært beinhard konkurranse ville prisene ligget mye nærmere hverandre. De eneste jeg vet har lavere marginer på minibærbare er Microsoft.

 

Tar man høyde for at linux har feilet på platformen, <..>

Microsoft har klart å sparke beina under Linux ved å presse produsentene. Først ble de presset til å velge dårlige distroer, deretter til å kjøre kampanjer mot Linux og kutte ut Linux helt. Linux i seg selv er et glimrende OS for minibærbare, men da må det pakkes med en god GNU-pakke og være mulig å få tak i.

 

Intel vil antagelig strekke seg langt for å tilfredstille OEM produsentene, for det er noe alle tjener på (bortsett fra oss forbrukere)

Jeg har inntrykk av at det er omvendt hittil. At OEM-produsentene har strukket seg langt for å tilfredsstile Intel. Blant annet godtatt 5 år gamle brikkesett (945-serien ble lansert for ca 5 år siden), 2 GB minnebegrensning, og at intel har svært høye marginer på Atom-prosessorene.

 

Legger til: trodde atom brikkesettet var 130 nm, men det var vel 1. generasjon.

Det kan godt hende det fortsatt er det. 90nm var bare en gjetning siden jeg ikke fant ut av det etter et helt minutt med googling.

 

Pinetrail: Går fra 6 til 2 lags PCB også, så vi får se en billigere, mindre, vifteløs og (litt) kraftigere atom platform neste år(selv om den sikkert er ferdistilt og klar til produksjon allerede nå).

Så lite som 2 lag blir det neppe:

Compared to Atom N270 CPU platforms, Pineview's integrated CPU+northbridge design reduces the amount of motherboard realestate used by up to 60%, from a total of 2174mm square for the N270 and 945GC to 773mm square. Pineview will also utilize a four-layer PCB design down from six layers which should reduce costs.

http://www.digitimes.com/NewsShow/NewsSear...&query=ATOM

Lenke til kommentar

Hvis de ønsker et godt salg i dette sjiktet så er det på tide at hardwareutviklerne slutter å stå på bremsepedalen. Hvor lenge har vi ventet på GN40?

 

At de nå i tillegg bruker salgstallene for å bremse lansering av gode og riktige produkter for denne sjangeren gjør meg bare ennå mer oppgitt over disse leverandørene. De kan da virkelig ikke tro vi forbrukere er så dumme, og de kan da virkelig ikke være så dumme selv?

 

"I to år har vi solgt søppelprodukter og bevisst bremset lansering av nye, klare og bedre (gode nok) produkter i sjangeren, men siden salgstallene har vært dårlige ser vi oss nødt til å selge de elendige produktene ennå lenger ut i fremtiden."

 

Se å få inn de gode komponentene som har funnets i lang tid for denne sjangeren og disse produkten, gi oss de spesifikasjonen vi ønsker oss og som ikke på noen måte overlapper produkter i sjikt over. Gi oss muligheten til å handle smarte og gode produkter som virkelig fremmer det globale "green computing" ønsket som dere så ivrig forteller oss at dere er tilhenger av mens dere selger oss tildels ubrukelig søppel. Jeg får vondt av tanken på hvor mange av de elendige netbookene som er solgt som vil havne på søppeldyngene om kort tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...