Gå til innhold

Usynlig blits gir mindre bildestøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så nå må man ta på solkrem med UV filter om en vil fotograferes :p

Nåja, vi tåler nok 1/200 sekund med UV-lys selv om det er litt sterkere enn solaa UV-stråling.

 

To problemer med teknologien er at man må ha optikk og bildesensor uten IR-filter og uten UV-filter. Bildet vil som nevnt i artikkelen også påvirkes av hvordan motivet reflekterer UV og IR og av naturlig lys. Man kan få noen interessante lyseffekter av IR og UV. Noen ganger ønsket og andre ganger uønskede effekter. Det med fregnene kan f.eks være ønsket noen ganger og uønsket andre ganger.

 

IR har også den effekten at det som regel lyser tvers gjennom lette bomullsplagg. Går motivet med en tynn sommerkjole kan man risikere at kroppen under og undertøy vises på bildet. Neppe så veldig ønskelig av motivet i de fleste tilfeller.

 

Men det er uansett spennende teknologi som kan utvide enkelte muligheter.

 

Jeg kunne heller ønsket meg et sammensatt bilde av to som er basert på synlig lys:

 

- Ett med normalt UV-filter, IR-filter og fargefilter for hver pixel

- Ett med normalt UV-filter og IR-filter men uten fargefilter.

 

Et slikt bilde vil gå like korrekte farger, men fraværet av fargefilter under den ene eksponeringa vil gi langt mer lys inn til hver pixel og dermed mindre bildestøy.

 

Det er forresten en ulempe til med slike doble eksponeringer. De krever stillestående motiver og kamera på stativ med fjernutløser.

Lenke til kommentar

Ja, Fujifilms EXR-brikke er jo utstyrt med to kanaler, slik at halvparten (annenhver) av pikselsensorene kan avleses uavhengig av den andre halvparten. Om man laget en tilsvarende brikke med tre kanaler i stedet, skulle det være mulig å definere hver kanal som rød, grønn eller blå, på digitalt vis, uten å være avhenguig av et bayer-filter.

Lenke til kommentar
Ja, Fujifilms EXR-brikke er jo utstyrt med to kanaler, slik at halvparten (annenhver) av pikselsensorene kan avleses uavhengig av den andre halvparten. Om man laget en tilsvarende brikke med tre kanaler i stedet, skulle det være mulig å definere hver kanal som rød, grønn eller blå, på digitalt vis, uten å være avhenguig av et bayer-filter.

Jeg tror ikke jeg skjønte det der helt. Man må jo nødvendigvis ha fargefilter foran pixlene for at sensorene skal kunne skille mellom primærfargene. Slike filtre vil fjerne over 2/3 av det synlige lyset siden det bare slipper gjennom den tredjedelen som har riktig farge.

 

Hvis de får dobbeleksponeringa inn som en egen funksjon som tar begge eksponeringene på rappen så vil det nok hjelpe seg en god del.

Jeg tror det er et problem å få lest av sensoren raskt nok og evt speil/lukker hvis det brukes mellom eksponeringene. Sensoren på Canon 5D mk2 er nok den som leses raskest av hittil med 30 fps i 1920x1080. Med andre ord vil det gå minst 1/30 sekund mellom hver eksponering i den oppløsninga. Casio Exilim EX-F1 klarer å spytte ut bilder raskere men jo raskere man stiller det jo lavere oppløsning får man. Det vil si at begrensningen ligger en eller annen plass i systemet sensor, AD-konverter, prosessor og minne. Teknikken med å redusere oppløsninga og dermed få kortere tid mellom eksponeringene vil nok fungere for speilrefleks også. En annen metode er å ha en slags buffer på selve sensoren (f.eks to sett med kondensatorer pr pixel og en transistor som veksler mellom de), men det har jeg ikke sett hittil. Sikkert fordi det gir for mange kompromsisser.

Lenke til kommentar
Ja, Fujifilms EXR-brikke er jo utstyrt med to kanaler, slik at halvparten (annenhver) av pikselsensorene kan avleses uavhengig av den andre halvparten. Om man laget en tilsvarende brikke med tre kanaler i stedet, skulle det være mulig å definere hver kanal som rød, grønn eller blå, på digitalt vis, uten å være avhenguig av et bayer-filter.

Jeg tror ikke jeg skjønte det der helt. Man må jo nødvendigvis ha fargefilter foran pixlene for at sensorene skal kunne skille mellom primærfargene. Slike filtre vil fjerne over 2/3 av det synlige lyset siden det bare slipper gjennom den tredjedelen som har riktig farge.

 

.

.

Jamen Aetius idé til udnyttelse af teknikken er god nok :thumbup: Med vanlige bayer-filtre har man jo R,G,B, (og EXR kan så bruge dem parvis så seks subpixel arbejder sammen). Men man kunne jo godt have FEM 'farver' bayer-filtre: IR,R,G,B,UV og dermed få det hele i samme eksponering. Det ville jo være helt oplagt at sætte dem i hexagonalt gitter (bikube) med to grønne og en af hver af de andre.

Men de to ekstra subpixel vil selvfølgelig reducere arealet til de andre farver. Hvis ens størrelse med 1/3.

 

Men her kommer jeg så til at tænke på Foveon!! For så skulle der 'bare' være FEM og ikke TRE udlæsningsdybder :dribble:

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at man trenger eller greier å "sample" med 5 forskjellige frekvensområder. "Bayer-filtrene" fjerner vel ikke IR, derfor må man også ha et eget IR-filter i forkant. Dersom planen er å fjerne IR-filteret for å ha egne IR-sub-pixler, så må man også løse problemet med at R-, G-, og B-sub-pixlene vil registrere IR-lys. Dersom man skal sample rødt og blått skjeldnere enn det man gjør i dag så øker vel også problemet med aliasing. Kanskje er det "ideelle" å ha rødt, grønt, blått og "hvitt" (4 typer sensorer), hvor den hvite sensoren er bredspektret nok til å fange inn alt fra IR til UV?

 

Det finnes multispektrale og hyperspektrale kamera som kan fange bildet i f.eks 7 eller 256 kanaler vha monokrome sensorer og farge-filtere. Dersom det er løst med et fargehjul (ala DLP projektor) så får man problem med "regnbuer" dersom scenen endrer seg og man ikke greier å koregistrere pixler digitalt.

 

-k

Lenke til kommentar
Så nå må man ta på solkrem med UV filter om en vil fotograferes :p

IR har også den effekten at det som regel lyser tvers gjennom lette bomullsplagg. Går motivet med en tynn sommerkjole kan man risikere at kroppen under og undertøy vises på bildet. Neppe så veldig ønskelig av motivet i de fleste tilfeller.

 

Men veldig ønskelig fra en del fotografer sin side? :D

Lenke til kommentar

Det ville være rigtigt genialt hvis nogen fandt ud af at lave en sensor hvor man enten læste ud hvor mange fotoner den havde registreret, eller , hvis det var blevet mættet, et bit for dette samt hvor langt tid det havde taget at mætte den. For så kunne man i sidstnævnte fald efterfølgende 'gange op' og vide hvor mange fotoner der havde ramt føler over hele lukkertiden (givet samme intensitet). Dette burde kunne give et helt ekstremt dynamikområde. :dribble:

 

I princippet kunne man med nat-foto (med fast motiv) derved have så lang lukkertid det skulle være, og man ville have fornuftig information i det der normalt ville være 'udbrændte' områder.

Eller man kunne tage et fint billede direkte mod fuldmånen på en begsort himmel...

 

Det ville så selvfølgelig kræve at billedformattet kunne rumme denne ekstra dynamik, altså flere bit per pixel end normalt.

Lenke til kommentar
Dobbelt/trippeleksponering er noe som helt garantert blir vanlig om 1-2 år. Blir spennende, uoffisielle rykter nevner dette for fremtidig D4(x) og D400 og 1D(s) mk IV. Håper det stemmer :)

Jeg tror snarere at nogen finder en måde at 'låse' tilstand af en mængde sub-sensorer således at der ikke registreres flere fotoner, selv om lukker stadig er åben. Med den metode kan man have eksponering med forskellig eksponeringstid (påbegyndt) samtidigt. Om det så skal være to tre eller flere sæt af subsensorer afhænger vel af hvor kompliceret det bliver at lave.

Lenke til kommentar

Problemet med utbrente områder kan også løses på en annen måte: Ved å ha to kondensatorer per pixel. Den ene fylles på normal måte mens den andre er koblet via en motstand som gjør at den fylles f.eks 25 ganger saktere. Da får man info i områder som er veldig utbrente. (Tilsvarende 5 blendertrinn forskjøvet i begge ender av skalaen). Teknikken minner om Fujifilms XRD men bruker bare en fotosensor for å lade begge kondensatorene. Noe jeg tror vil gå mindre ut over dynamikken i mørke områder enn Fujifilms metode siden kondensatorer er mindre enn de lyssensitive arealene.

 

Grunnen til at jeg mener dette er en bedre metode er at en "stoppeklokke" per pixel er mye vanskeligere og mer plasskrevende å lage. Plass som går ut over det lyssensitive arealet.

Lenke til kommentar
Problemet med utbrente områder kan også løses på en annen måte: Ved å ha to kondensatorer per pixel. Den ene fylles på normal måte mens den andre er koblet via en motstand som gjør at den fylles f.eks 25 ganger saktere. Da får man info i områder som er veldig utbrente. (Tilsvarende 5 blendertrinn forskjøvet i begge ender av skalaen). Teknikken minner om Fujifilms XRD men bruker bare en fotosensor for å lade begge kondensatorene. Noe jeg tror vil gå mindre ut over dynamikken i mørke områder enn Fujifilms metode siden kondensatorer er mindre enn de lyssensitive arealene.

 

Grunnen til at jeg mener dette er en bedre metode er at en "stoppeklokke" per pixel er mye vanskeligere og mer plasskrevende å lage. Plass som går ut over det lyssensitive arealet.

Lyder som en god idé :thumbup: - og langt mindre teknisk kompleks :D

(Men det med pladsen er vel kun en overgang, indtil de finder ud af at få elektronikken væk fra den optiske side.)

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Den overgangen har vart i mange år og vil dessverre vare i mange år fremover også.

 

Det er veldig vanskelig å lage hull gjennom silisiumet fra hver eneste pixel slik at kondensatoren kan ligge på baksiden av brikken. Et mer realistisk scenario de neste 5 årene er at alt legges på samme side, men i to lag (sensorene på toppen og kondensatorer og ledningsnett under)

Lenke til kommentar
Men det er uansett spennende teknologi som kan utvide enkelte muligheter.
IR har også den effekten at det som regel lyser tvers gjennom lette bomullsplagg. Går motivet med en tynn sommerkjole kan man risikere at kroppen under og undertøy vises på bildet. Neppe så veldig ønskelig av motivet i de fleste tilfeller.

 

Det er vertfall spennede teknologi :thumbup::tease:

Lenke til kommentar
Pentax K-7 har den funksjonen allerede. De kaller funksjonen for HDR. Den tar 3 eksponeringer for å utvide dynamikken og setter de sammen til et ferdig bilde.

 

Canon og Nikon følger nok etter ved neste korsvei.

Kommer som vanlig på rekke og rad. Japanske produsenter har jo kvartalsmøter for å diskutere hva som skal lanseres samt koordinering mellom produsentene - slik at ingen ødelegger for hverandre.

 

Kun i Japan :) Ulovlig i EU og USA. Utelukker i det minste behovet for industrispionasje med tanke på hva konkurrentene kommer med, så kan de heller fokusere spionasjen på hvordan det løses. Enklere for alle parter :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...