Gå til innhold

Nattkikkert for speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
samt at bildene vil få det karakteristiske grønne skjæret som denne teknologien gir.

Det fikser man jo lett ved å lagre det som sort hvitt, sepia eller noe sånt. Og hvis man er virkelig får et blinkskudd man vil bruke tid på så kan man kolorere det manuelt.

 

Dette går inn i kategorien "skamkult-men-har-jeg-egentlig-bruk-for-det?"

Ja, det er så jeg setter hjernen i kok for å finne på unnskyldninger for å kjøpe en. :p

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at CIA og lignende firmaer kommer til å anskaffe seg ett par av disse.

Tror nok CIA har dette eller noe tilsvarende allerede ;)

Utvilsomt. Spesielt siden alle amerikanske soldater (eller så :p) har nightvision.

 

Men tror nok dette vil være en grei og 'rimelig' løsning for både nyhetsbyråer, e-tjenester i mindre land.

 

Kan også tenke meg at det kan være av verdi for naturfotografer, vanlige politifolk o.l.

 

Hadde vært ganske kult å ha ett slikt, det skal sies. D3 + 200/2.0VR og dette.. Det er ganske heftig lavtlysytelse. :p

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt se hva jeg skal med en sånn egentlig. For å ta bilder må man gjerne se et motiv først. Er det dønn mørkt er det ikke så lett å finne motiver, med mindre man monterer dette på kameraet og så kikker i søkeren etter motiver. Og finner man noe interessant, blir bildekvaliteten allikevel elendig. Nei det er mye annet jeg ønsker meg før dette.

Lenke til kommentar

Det er en sjelden mulighet til å fotografere nattaktive dyr uten blits eller lyskastere som ødelegger hele den naturlige stemningen på brøkdelen av et sekund.

 

Dårlig bildekvalitet er tross alt bedre enn ingen bilde.

 

Forøvrig kan ikke slike nattkikkerter brukes der det er dønn mørkt. Det må være noe lys for at den skal kunne forsterke lyset. Med tilvennet nattsyn er det ikke umulig å finne motiver uten å se i søkeren. Men det kan kanskje være lurt å slå av preview på skjermen så man ikke mister nattsynet på begge øynene når man holder på med kameraet.

Lenke til kommentar

Det regner jeg også med. Det står noe om framstykke og bakstykke. Noe a la telekonvertere på hver sin side av lysforsterkeren som skal sørge for at lyset fokuseres riktig. Jeg regner med at disse "telekonverterne" reduserer skarpheten en god del, men det bør ikke ha noen nevneverdig betydning enn så lenge det sikkert er lysforsterkeren som er det klart svakeste punktet optisk sett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...