Gå til innhold

Forvent store rabatter på Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter "flausen" med Windows Vista, noe som nesten kan sammenlignes med Windows ME, har ikke selskapet råd til å tabbe seg ut på et operativsystem som danne basisen for kundene de neste 3-7 årene.
Forsåvidt enig i at det fra et forbruker ståsted er mye likt mellom lanseringen av ME og Vista; dvs. fancy men så ustabilt og rotete at det er nesten ubrukelig.

 

Årsaken til at MS havnet i denne situasjonen er imidlertid vidt forskjellig fra ME til Vista. Med ME så hadde de en gammel kodebase som var dårlig bygd opp og dårlig vedlikeholdt inntil prosjektet rett og slett nådde sitt eget kompleksitets-maksimum pga for mye uoversiktlig kode, og gammeldagse løsningsmodeller.

 

Med Vista er situasjonen den at kodebasen for det meste er langt nyere og OS er bedre organisert. Det er imidlertid veldig mange nye egenskaper som er aktivert i Vista fra forgjengerne og mange av disse er dårlig testet.

 

Det er altså en gammeldags, rotete og utslitt (ME) vs. barnesykdommer (Vista). Det er tross alt et mye bedre utgangspunkt å jobbe videre ut fra.

 

Derfor har jeg forsiktig tro på at W7 kan bli bra, i alle fall om et par tre, fire service packs...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg synes det kommer dårlig frem i artikkelen at rabattene gjelder bedrifter med volumlisenser og ikke privatbrukere med hver sine OEM-lisenser (eller retail-lisenser).

 

Windows 7 representerer trolig den viktigste annonseringen Microsoft har gjort siden Windows 95.

Windows 7 representerer trolig den viktigste annonseringen Microsoft har gjort siden Windows 2000 eller XP X64 Edition alt etter hvordan man ser det.

 

Etter "flausen" med Windows Vista, noe som nesten kan sammenlignes med Windows ME, har ikke selskapet råd til å tabbe seg ut på et operativsystem som danne basisen for kundene de neste 3-7 årene.

Microsoft har vel signalisert at nye Windowser skal komme med kortere og jevnere intervaller en før, med ca 3 år mellom hver. Men Microsoft må jo regne med at folk ikke gidder å oppgradere hver gang fordi det koster ganske mye penger og ofte fungerer det gamle godt nok. OSX har mye bedre priser på oppgradering så der vil nok folk oppgradere i større grad. På Linux oppgraderer vel de aller fleste straks det kommer en ny utgave. Derfor distrobyggerne også tillate seg å komme med nye versjoner flere ganger i året. Hadde Microsoft gjort noe tilsvarende ville det blitt ramaskrik og folk hadde hoppet over mange versjoner før de oppgraderte.

Lenke til kommentar

Håper det kommer greie rabattordninger, kommer garantert til å oppgradere.

 

Har kjørt 64 bit versjonen av W7 RC1, fungerer helt plettfritt.

Jobber i 3D studio max 64 bit, Adobe PS CS4 (også 64 bit). Vesentlig raskere og mer stabilt enn vista 64 ultimate jeg kjører på jobb.

Til gaming er den også glimrende. Regner med at xp og vista er et lite hakk raskere pga driverstøtten til skjermkort. Dette blir nok helt utjevnet når driverene får seg noen revisjoner til (har likevel selv ikke merket noe forskjell mellom XP SP3 og W7 RC1).

 

Enkel å installere, rask boot er også positivt.

Merker likevel at den slite med mye det samme som alle tidligere OS fra MS, den blir litt tregere med tiden, da en ofte intallerer en del ting. Men er vel egentlig helt logisk :)

Lenke til kommentar
Er det noen andre som også umiddelbart tenkte på den vektorielle differensialoperatoren etter de så V-en i "Seven"? :wee:

Ja, den ligner på nabla. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor MS velger å utforme 7-tallet sånn at man får assosiasjoner til nabla. Windows 7 er jo ikke akkurat noe som er ment for vitenskapsfolk og matematikere men for folk flest.

Lenke til kommentar

Hmm bruker win7 RC nå, noen som vet om det blir mulig å bare skrive inn gyldig Win7 nøkkel når os har release?. Har kjøpt Vista premium men for å få en evnt rabatt på oppgradering her må jeg da ha vista premium innstallert og velge oppradering via Ms.com, eller blir det evnt mulig å ringe dem og feks lese opp vista premium nøkkel for å få rabatt?

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Er det noen andre som også umiddelbart tenkte på den vektorielle differensialoperatoren etter de så V-en i "Seven"? :wee:

Ja, den ligner på nabla. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor MS velger å utforme 7-tallet sånn at man får assosiasjoner til nabla. Windows 7 er jo ikke akkurat noe som er ment for vitenskapsfolk og matematikere men for folk flest.

De krysser 7 med v fra "seven". Da kommer du veldig nære en trekant. Forøvrig tror jeg det er veldig få som drar overnevnte assosiasjon. Det har f.eks passert under min radar helt glatt selv med stor overeksponering mot curl. Heldigvis lenge siden det... fikk litt frysninger nå.

Lenke til kommentar
vista er jo ikke dårlig man trenger jo bare en god data for at det skal funke skikkelig

Hadde BSOD for 2 timer siden. Forøvrig den første jeg har sett på Vista, men de har en del andre ting som er ganske sært. Har du f.eks prøvd å sette i en CD som har så mye hakk at den ikke kan leses? Jeg har enda ikke opplevd en Vista maskin som takler det uten en reboot.. Og det er tross alt et vanlig scenario.

Lenke til kommentar
Er det noen andre som også umiddelbart tenkte på den vektorielle differensialoperatoren etter de så V-en i "Seven"? :wee:

Ja, den ligner på nabla. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor MS velger å utforme 7-tallet sånn at man får assosiasjoner til nabla. Windows 7 er jo ikke akkurat noe som er ment for vitenskapsfolk og matematikere men for folk flest.

Herlig at jeg ikke er den eneste som assosierer på denne måten! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...