Gå til innhold

Et merkelig firkløver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mobiltelefonvideokamera uten telefondel? For et merkelig produkt!

 

Crop-faktoren til 1/2,3" sensor er 5,84 så 7,9mm tilsvarer omtrent 46mm i 135-film format. Med forbehold om at 19:6-formatet er noe annerledes enn 3:2-formatet.

 

Ellers så må jeg si meg imponert over 52x optisk zoom. (Stemmer det?)

Og hva mener de med "65x Intellizoom"?

Lenke til kommentar
Det er faktisk under en uke siden Kenneth testet videokamera i prisklassen litt over 10000 kr. (Eller tenker du på ennå dyrere kamera når du sier semipro?)
Ja jeg har lest den testen. Jeg tenker på større kamera (gjerne med kraftigere zoom og bedre linse) som gjerne ikke er kompakte, i prisklassen 25000 og noe oppover. Noe som Canon XH-A1, men gjerne bedre opptaks-standard og annet medium enn kassett. Bildekvalitet er viktigere enn oppløsning. Det er en hobby-fotograf som jeg kjenner som er ute etter det, men jeg også vil sterkt vurdere et slikt kamera om et års tid.
Lenke til kommentar

TM300 kan vel neppe omtales som semipro, men jeg skjønner hva du mener efikkan. Dessverre er det nok svært få av våre lesere som går med planer om å kjøpe såpass dyre kameraer. Derfor bruker vi heller kapasiteten på de mer aktuelle modellene. Men fortvil ikke! Jeg har akkurat mottatt et Canon EOS 5D MarkII og et Nikon D5000 som jeg skal teste videofunksjonen på.

 

Jeg tror det Samsung har lansert her er rene SD-kameraer. Oppløsningen er nok 720x576 (for oss Europere). Men så har de lagt ved en funksjon som oppskalerer og senderr signalet til HDMI. Det siste kameraet må være en mobiltelefon som skulle ha skikkelig heftig kamera, men så ble de så ivrige at de glemte telefonen...

Lenke til kommentar
TM300 kan vel neppe omtales som semipro, men jeg skjønner hva du mener efikkan. Dessverre er det nok svært få av våre lesere som går med planer om å kjøpe såpass dyre kameraer. Derfor bruker vi heller kapasiteten på de mer aktuelle modellene. Men fortvil ikke! Jeg har akkurat mottatt et Canon EOS 5D MarkII og et Nikon D5000 som jeg skal teste videofunksjonen på.

 

Jeg tror det Samsung har lansert her er rene SD-kameraer. Oppløsningen er nok 720x576 (for oss Europere). Men så har de lagt ved en funksjon som oppskalerer og senderr signalet til HDMI. Det siste kameraet må være en mobiltelefon som skulle ha skikkelig heftig kamera, men så ble de så ivrige at de glemte telefonen...

For min egen del er ikke en full test nøvendig, og video tatt opp med kamera vil for meg si mye mer om bildekvaliteten, i tillegg til kommentar om praktiske ting ved kamera. Jeg er først og fremst interessert i kamera med god linse og zoom, som skal brukes på natur, hovedsaklig på litt lengre avstander. Hvis du prøver ut et eller flere bra videokamera, så send meg gjerne pm, så kan du få laste opp video på ftp-serveren min, der er det flere hundre GB med kapasitet.

 

Det er ikke noe hastverk. Jeg er generelt litt skeptisk til vanlige speilreflekskamera til filming, hovedsakling fordi jeg er usikker på resultatet med tanke på skjelving i bilde. Jeg er ikke eksperten på dette feltet. Et ønske fra hobbyfotografen var ivertfall et stort og litt tungt kamera som var lett å holde i ro, men ikke så digert at det blir vanskelig å ta med på fjelltur.

Lenke til kommentar

efikkan, hvis du prioriterer bildekvalitet fremfor oppløsning og ikke er redd for litt størrelse må jo gamle storheter som Canon DM-XM2 eller Sony DP150 være ypperlige alternativer? De bruker riktignok tape, uten at jeg ser det som noe stort minus hvis det skal brukes til noe som har ett snev av seriøsitet i seg (les: redigeringsmuligheter). Optikk og bildekvalitet er førsteklasses, de er solid bygget og pent brukte eksemplarer går for 6-10000 nå om dagen...

Lenke til kommentar

Jeg har vært inne på tanken, men er generelt veldig skeptisk til tape. Men jeg har tenkt til å følge med på dette (også) frem mot neste vår/sommer før valget blir tatt.

 

Jeg har tittet litt på Panasonic AG-HMC151, og i følge promovideoen lover det bra. Er det forresten noen som vet hvor jeg kan finne promovideoen i høy kvalitet? (Lav kvalitet her).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...