Gå til innhold

AMD ruller ut nye sekskjerneprosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt vanlig at prosessorene for 8-sokkelløsninger koster såpass mye.

 

Hvis AMD har tenkt å gi ut Phenom X6 snart, så tipper jeg at den kommer midt utpå høsten. Den kunne blitt interessant for enkelte arbeidsstasjoner, men for de fleste hjemmebrukere er den nok ikke spesielt interessant. F.eks. spill utnytter ikke serlig godt dobbelkjerner, og et fåtall utnytter firekjerner.

Lenke til kommentar

De aller fleste spill fra det siste året henter veldig mye på å gå fra en til to kjerner. Og spill som far cry og crysis:warhead liker firekjerner og gir 10% flere fps med en 4 kjerner enn en 2 kjerner klokket likt.

 

KILDE1<--identiske kjerner/cache per kjerne og frekvens

KILDE2<--identiske kjerner/cache, 3.2% forskellig frekvens.

 

Legger til: det er nok heller overgangen 2-3 kjerner som gjør forskjellen.

Det er nok ddr2 vs dd3 som gir 720 en liten fordel.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Den kunne blitt interessant for enkelte arbeidsstasjoner, men for de fleste hjemmebrukere er den nok ikke spesielt interessant.

Noen er jo mer opptatt av antall kjerner enn av ytelsen så se ikke bort i fra at enkelte vil kjøpe en 6-kjerne til spillemaskinen sin. :wee:

 

Og spill som far cry og crysis:warhead liker firekjerner og gir 10% flere fps med en 4 kjerner enn en 2 kjerner klokket likt.

Med andre ord trenger man bare 10% høyere klokkefrekvens på dobbeltkjernen for å få lik ytelse med firekjernen. 2 kjerner på 3,3 GHz = 4 kjerner på 3,0 GHz (I de spillene du nevner). Med tanke på effekt og støy så tror jeg nok dobbeltkjernen stikker av med seieren.

Lenke til kommentar
Lurer på når vi ser den første Phenom X6 125-140 Watt ~3 GHz Black Edition basert på samme brikke? Det kan vel ikke være lenge til?

 

Hva ligger i watt-betegneslsen egentlig? Før var det vell AMD som oppga max belastning og Intel som oppga noe som var litt over snitt (eller var det omvendt?). Det førte til at AMD-prosessorene kunne se ut som om de var ganske mer effektkrevende enn Intels, selv om det egentlig ikke var tilfellet.

Gjør de det slik enda, eller har de blitt enig om en standard?

Lenke til kommentar

De er ikke enig om noen standard, men resultatene er nærmere hverandre nå enn før. Intel har jo et betydelig overtak nå og da kan de tillate seg å ha større slingringsmonn på prosessorene. F.eks kan man få en prosessor med offisielt 105W TDP, men med bare 90W TDP i praksis. AMD tyner nok slingringsmonnet litt mer for tiden. F.eks at en prosessor med 105W TDP ofte har ~100W TDP i praksis.

Lenke til kommentar
Noen er jo mer opptatt av antall kjerner enn av ytelsen så se ikke bort i fra at enkelte vil kjøpe en 6-kjerne til spillemaskinen sin. :wee:

 

Ja! Kunne jeg valgt fritt (av produkter som ikke finnes) ville jeg glatt hatt en 6GHz enkel kjerne (phenom2/i7) enn hvem som helst desktop prosessor på dagens marked.

Lenke til kommentar
Den kunne blitt interessant for enkelte arbeidsstasjoner, men for de fleste hjemmebrukere er den nok ikke spesielt interessant.

Noen er jo mer opptatt av antall kjerner enn av ytelsen så se ikke bort i fra at enkelte vil kjøpe en 6-kjerne til spillemaskinen sin. :wee:

Ja det er alltid en haug med "luringer", som gjerne er mer opptatt av f.eks. cpu-testen i 3D-mark enn reell spillytelse.
Lenke til kommentar
Noen er jo mer opptatt av antall kjerner enn av ytelsen så se ikke bort i fra at enkelte vil kjøpe en 6-kjerne til spillemaskinen sin. :wee:

 

Ja! Kunne jeg valgt fritt (av produkter som ikke finnes) ville jeg glatt hatt en 6GHz enkel kjerne (phenom2/i7) enn hvem som helst desktop prosessor på dagens marked.

 

i5 gjør det jo litt lurt med at hvis man ikke bruker alle kjernene, blir de som er i bruk overklokket litt. Dette er en funksjon jeg håper alle flerkjerneprosessorer får.

Lenke til kommentar
Med andre ord trenger man bare 10% høyere klokkefrekvens på dobbeltkjernen for å få lik ytelse med firekjernen. 2 kjerner på 3,3 GHz = 4 kjerner på 3,0 GHz (I de spillene du nevner). Med tanke på effekt og støy så tror jeg nok dobbeltkjernen stikker av med seieren.

 

Dette er ikke sant og det vet du. Kjernerfrekvens er kun en liten part av hva som får en prosessor til å yte bedre. Skulle du garantert fått 10% bedre cpu ytelse måtte du klokke kjernene+IMC/NB/L3+HT+minne 10% høyere og senke all minne latency med 10%. Da får du 10% bedre ytelse(i værste fall).

 

farcry2.gif

 

18911.png

 

 

 

Her kan man se 955 sin DDR3 fordel:

 

18187.png

 

Legg merke til at 810 yter bedre enn 920 trass i 2MB mindre L3 cache og 7,7% lavere kjernefrekvens.

 

 

Jeg klarte ikke å finne phemom ii 955 vs 945 på nettet men selv 940 yter ikke de 6,67 prosent dårlige enn 955 i Far cry.

 

 

De er ikke enig om noen standard, men resultatene er nærmere hverandre nå enn før. Intel har jo et betydelig overtak nå og da kan de tillate seg å ha større slingringsmonn på prosessorene. F.eks kan man få en prosessor med offisielt 105W TDP, men med bare 90W TDP i praksis. AMD tyner nok slingringsmonnet litt mer for tiden. F.eks at en prosessor med 105W TDP ofte har ~100W TDP i praksis.

 

Ingen amd prosessor av nyere dato har TDP på 105 75 eller 55 watt, men ACP. Husker ikke hva det står for, men det har noe med average. Gjennomsnittlig effekt ved belastning. :p

 

 

Legger til: Jeg priker litt på deg Simen1, men det blir ikke rett å si at 10% høyere klokkefrekvens=10% flere FPS i et spill.

 

Grunnen til at jeg reagerte på effikan sitt inlegg var at han skrev at dobbelkjerner ofte ikke blir bra utnyttet i spill, noe som er helt feil og det finnes eksempler på spill som nesten får dobbelt så mange fps med samme ram og skjermkort(Far cry 2 og Crysis warhead er de eksemplene jeg har vist til). Men i de tilfellene er cpuene veldig trange flaskehalser(men det svekker ikke mitt poeng).

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...