Gå til innhold

Nynorsk Wikipedia ved ny milepæl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør nevnes at en stor del av artiklene på norsk inneholder nesten ingenting, og er gjerne bare et par små avsnitt.

 

Det er ekstremt skjelden at jeg har funnet det jeg har lett etter på den norske varianten. Noen ganger gå jeg gjennom den norske til den engelske om jeg ikke finner det engelske begrepet i ordboken, det er egentlig det den er god for.

Lenke til kommentar
Det bør nevnes at en stor del av artiklene på norsk inneholder nesten ingenting, og er gjerne bare et par små avsnitt.

 

Det er ekstremt skjelden at jeg har funnet det jeg har lett etter på den norske varianten. Noen ganger gå jeg gjennom den norske til den engelske om jeg ikke finner det engelske begrepet i ordboken, det er egentlig det den er god for.

 

Ja, de norske artiklene er ofte veldig korte. Jeg bruker nesten bare de engelske artiklene.

Lenke til kommentar

Engelsk har selvsagt den fordelen at det er mange flere som skriver på det språket og får dermed mange flere artikler. Hverken nynorsk eller bokmål vil dermed hevde seg på antall artikler eller fyldigheten til hver artikkel. På lengre sikt ser det derimot bedre ut siden en del faktaemner ikke endrer seg med årene. Den engelske utgaven lider av for mye tekst på enkelte artikler. Det luksusproblemet blir ikke utbredt på Bokmål/nynorsk med det første.

Lenke til kommentar

bokmålsiden har 220.000 sider, og langt flere brukere. Stå på.

 

Men som andre har sagt. Er fint lite info på norske bokmålssiden så den er litt ubrukelig med mindre det er særnorske ting der som utlendingene har null interesse for.

Nynorsk har google aldri giddet å foreslå jeg skal sjekke ut noengang.

Lenke til kommentar
Den nynorske-utgaven er helt overflødig akkurat som språket. Jobb heller med bokmåls-utgaven.

Nå mener du vel den danske utgaven?

 

Nå skal ikke jeg kaste meg så alt for langt uti en nynorsk-debatt, men jeg synes ikke bokmål er noe mindre norsk en nynorsk. Ivar Aasen var ikke akkurat så langt nord i landet når han skulle samle inn ord og uttrykk. Jeg føler ikke det representerer hele Norge, bare en liten del.

Lenke til kommentar
Ny-Norsk er et mer ekte norsk, så 50 000 artikler er litt lite, men men. Bokmål burde legges ned, det er et slags ekkelt gufs etter dansketiden. Grunnen til at jeg skriver det, er fordi jeg er bergenser, og det passer min dialekt bedre, men ny-norske er helt klart det mest ekte språket og burde erstatte ny-dansk (bokmål).

 

Som i alle demokrati, bør man la minoriteten bestemme hvilket skriftspråk man skal bruke ;)

 

Hvem bryr seg om "Norsk kulturarv" i språksammenheng?

Hva er dette, vikingetiden? Jeg synes jeg ser deg sitte med en innbitt mine påkledd bunad på en bondegård på vestlandet, samtidig som du skriver sinte innlegg på nynorskfora.

 

Er du klar over utgiftene som er forbundet med at nynorsknisser skal beholde det uforståelige jammeret sitt? ALLE offentlige dokumenter må oversettes av en Aasenwannabe før de iverksettes, nynorske lærebøker i skolene, nynorsk teksting i nrk, revisjoner, +++

For ikke snakke om alt papiret vi kaster vekk på dette, nynorsk er miljøfiendtlig.

Om å rasere kulturnorge er å fjerne all støtte til en ordning som bidrar til å komplisere hverdagen til 95% av alle nordmenn, er jeg all in.

 

De sier at folk er for konservative ihht. innvandring eller nyskapning innen forretningslivet, likevel er tidenes største fiasko av et skriftspråk liksom en del av "kulturarven" vår, og noe som må vernes?

Lenke til kommentar
Ny-Norsk er et mer ekte norsk, så 50 000 artikler er litt lite, men men. Bokmål burde legges ned, det er et slags ekkelt gufs etter dansketiden. Grunnen til at jeg skriver det, er fordi jeg er bergenser, og det passer min dialekt bedre, men ny-norske er helt klart det mest ekte språket og burde erstatte ny-dansk (bokmål).

 

Synes dere som kommer fra plassene nynorsken ble hentet fra. For oss som har vokst opp i nord stemmer ikke dette. Nynorsk er ikke noe mer ekte enn norsk enn urdu.

Jeg har ikke noe i mot folk som snakker nynorsk, jeg skjønner språket godt. Det jeg har noe i mot er at staten bruker mye penger for å holde to skriftspråk (som tross alt er så like at folk skjønner begge godt nok) i live. Hvis de slutter å gi ut hvert eneste offentlig papir/skjema på begge skriftspråkene, og slutter med tvungen sidemålsundervisning i skolen, vil sikkert et av språkene forsvinne. Hvilket som forsvinner er egentlig ikke så nøye for meg.

Og kanskje forsvinner de ikke, men fusjonerer heller til et felles språk.

Lenke til kommentar
Ny-Norsk er et mer ekte norsk, så 50 000 artikler er litt lite, men men. Bokmål burde legges ned, det er et slags ekkelt gufs etter dansketiden. Grunnen til at jeg skriver det, er fordi jeg er bergenser, og det passer min dialekt bedre, men ny-norske er helt klart det mest ekte språket og burde erstatte ny-dansk (bokmål).

 

Som i alle demokrati, bør man la minoriteten bestemme hvilket skriftspråk man skal bruke ;)

 

Hvem bryr seg om "Norsk kulturarv" i språksammenheng?

Hva er dette, vikingetiden? Jeg synes jeg ser deg sitte med en innbitt mine påkledd bunad på en bondegård på vestlandet, samtidig som du skriver sinte innlegg på nynorskfora.

 

Er du klar over utgiftene som er forbundet med at nynorsknisser skal beholde det uforståelige jammeret sitt? ALLE offentlige dokumenter må oversettes av en Aasenwannabe før de iverksettes, nynorske lærebøker i skolene, nynorsk teksting i nrk, revisjoner, +++

For ikke snakke om alt papiret vi kaster vekk på dette, nynorsk er miljøfiendtlig.

Om å rasere kulturnorge er å fjerne all støtte til en ordning som bidrar til å komplisere hverdagen til 95% av alle nordmenn, er jeg all in.

 

De sier at folk er for konservative ihht. innvandring eller nyskapning innen forretningslivet, likevel er tidenes største fiasko av et skriftspråk liksom en del av "kulturarven" vår, og noe som må vernes?

 

Og hvis vi først skal velge noe "ekte" norsk, bør vi kanskje ta nord-samisk? Det er jo tross alt det ekte nordmenn snakker.

Hadde blitt et problem for meg siden jeg kan to ord, men skal man først argumentere med hva som er ekte, bør man velge det som er... øh... ektest?

Lenke til kommentar
Ny-Norsk er et mer ekte norsk, så 50 000 artikler er litt lite, men men. Bokmål burde legges ned, det er et slags ekkelt gufs etter dansketiden. Grunnen til at jeg skriver det, er fordi jeg er bergenser, og det passer min dialekt bedre, men ny-norske er helt klart det mest ekte språket og burde erstatte ny-dansk (bokmål).

 

Som i alle demokrati, bør man la minoriteten bestemme hvilket skriftspråk man skal bruke ;)

 

Hvem bryr seg om "Norsk kulturarv" i språksammenheng?

Hva er dette, vikingetiden? Jeg synes jeg ser deg sitte med en innbitt mine påkledd bunad på en bondegård på vestlandet, samtidig som du skriver sinte innlegg på nynorskfora.

 

Er du klar over utgiftene som er forbundet med at nynorsknisser skal beholde det uforståelige jammeret sitt? ALLE offentlige dokumenter må oversettes av en Aasenwannabe før de iverksettes, nynorske lærebøker i skolene, nynorsk teksting i nrk, revisjoner, +++

For ikke snakke om alt papiret vi kaster vekk på dette, nynorsk er miljøfiendtlig.

Om å rasere kulturnorge er å fjerne all støtte til en ordning som bidrar til å komplisere hverdagen til 95% av alle nordmenn, er jeg all in.

 

De sier at folk er for konservative ihht. innvandring eller nyskapning innen forretningslivet, likevel er tidenes største fiasko av et skriftspråk liksom en del av "kulturarven" vår, og noe som må vernes?

 

Og hvis vi først skal velge noe "ekte" norsk, bør vi kanskje ta nord-samisk? Det er jo tross alt det ekte nordmenn snakker.

Hadde blitt et problem for meg siden jeg kan to ord, men skal man først argumentere med hva som er ekte, bør man velge det som er... øh... ektest?

 

Da burde man heller valgt gammal-norsk, eller norrønt er vel det korrekte navnet. Det ligner litt på Islandsk, som igjen har samme tonefall som f.eks. strila dialekt på Vestlandet.

Lenke til kommentar

http://da.wikipedia.org/wiki/Norsk_(sprog) :

 

Indtil begyndelsen af det tyvende århundrede var riksmål næsten helt identisk med dansk. Forskellen mellem bokmål/riksmål og dansk er i dag meget lille og ret overfladisk - f.eks. hårde konsonanter i stedet for bløde, d som i blød > t som i bløt, b som i tabe > p som i tape. Der skal bemærkes, at mange ordformer, der ikke er officielle i Norge, alligevel er gangbare i norsk, da de bruges af mange konservative rigsmålsbrugere. F.eks. sprog (språk), efter (etter), nu (nå), hård (hard), sne (snø) osv.

 

:w00t::yes:

 

Norsk språk er nynorsk, eller kanskje helst, nynorsk er meir norsk enn bokmål. Eg forstår at ein ikkje trur det når ein er oppvoksen i Oslo, men det er desverre sant. Oslosentrert mediedominanse, misforstått og elendig sidemålsopplæring og kravet om å tilpasse seg eit "forståelig språk" har øydelagt dette.

 

Det er reint ut irriterande å møte menneskje som meinar ein skal tilpasse normal NORSK daglegtale, til noko som koloniadministrasjonen kunne ha funne på å sei.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar

Man kan jo bare høre på Kåre Willoch, så hører man alle disse "danske" eksemplene.

 

Det var jo nylig en debatt om avisredaktører som nektet journalistene å skrive artikler på nynorsk også. Snakk om å drive med flertallstyranni!

Nynorsk er basert på norske dialekter og burde derfor ha en større rolle i dag. Det beste hadde trolig vært om man kunne få til et fleksibelt samnorsk slik at man slapp denne todelingen. Deretter kunne språket utvikle seg videre slik at man evt fikk færre alternative ord i den nye samnorsken.

Lenke til kommentar

Eg må berre riste på hovudet når nokon bruker omgrepet "å snakke nynorsk". Og "å snakke bokmål". Nesten ingen gjer det.

 

nynorsk er meir norsk enn bokmål. Eg forstår at ein ikkje trur det når ein er oppvoksen i Oslo

Argh. Jada, alle dei fæle osloingane er dumme og fæle og heile byen er den verste i heile landet.

 

Spar meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...