Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Wimp et par uker nå, og er veldig fornøyd selv.

 

Wimp har foreløpig mer av den musikken jeg hører på, men de sliter med høyt minnebruk så langt i betaen. Kanskje det er på grunn av Adobe Air.

 

Edit: Har også opplevd noen ganger at Wimp kutter midt i noen låter.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Ikke dumt prosjekt.

 

Men det er et stort hinder igjen, et hinder som også spottify lider av.

 

Et band, f.eks ACDC, velger å opprette en Ekslusiv Distribusjonsavtale med WalMart. ACDC får dritmye penger rett i lomma, og slipper å gjøre et pøkk. Bra for dem. Bra for Walmart fordi de har fått monopol på salg av et lettselgelig album.

Dårlig for oss, fordi walmart er bare i USA, og det er ikke sikkert de er så interessert i resten av verden fordi alt uttafor USA er bare kriminelle og terrorister uansett. Bortkastet energi.

 

Resultat: Land uttafor USA får svært dårlig tilgang til disse artistene, og det er enda vanskeligere å få tak i digitalt innhold lovlig. Spottify lider helt klart av dette. Om dere ikke har fått med dere dette enda, så er mye innhold på youtube allerede forbeholdt KUN USA (og australia fordi de er også ekstremt nazi på dette).

 

Man kan gjerne si: Synd for dem.

 

Men jeg er musikkinteressert, og heldigvis SÅ ER DET MEG SOM BESTEMMER mohhahahahaha. Så jeg får nok tak i det uansett. Jeg har en tjeneste som leverer alt til meg, slik jeg vil ha det. Bare prøv å steng torrentstedene, det kommer altid noe nytt, uansett har man failover til FTP.

 

Men joda, ros for at ting går fremover... 10+ år etter.

Lenke til kommentar

Sendte mail om å få invites for et par uker siden. Idag rullet en pent innpakket invitekode inn på mailen min, og jeg har fått prøve det ut i et par minutter.

 

Førsteintrykket i forhold til sin hovedkonkurrent, Spotify er at det er mindre responsivt, uoversiktlig, samtidig som det gir mye mer informasjon om artisten. Litt bugs enda merker jeg, men har tro på at det kan bli bedre. Foreløpig holder jeg meg til Spotify though.

Lenke til kommentar
For meg så virker WIMP allereie som ein flopp. Subsonic som også er norsk og er nominert til beste multimediaprodukt på Sourceforge er framtida.

 

Gir ikke Subsonic bare tilgang til egen musikksamling, mens WIMP er som Spotify, dvs lar deg streame musikk du ikke nødvendigvis har i samlingen selv? Eller har jeg misforstått?

 

Har testet Subsonic og til å f.eks få tilgang til musikksamlingen hjemme mens jeg er på jobb, er det helt knall, men ser ikke helt sammenligningen med WIMP (og Spotify).

Lenke til kommentar

Programmet virker lovende til å være i beta. Nå har jeg ikke testet det veldig lenge, men så langt har wimp fungert stabilt dog noe tregt. Lydkvaliteten er ikke allverdens, de bruker 64kbps AAC, men 160kbps skal visstnok bli tilgjengelig etter hvert. Spotify Premium vil dermed tilby bedre lydkalitet når de får konvertert hele katalogen sin til 320kbps oog.

 

Synes folkene bak Wimp hadde et noe pussig svar på dette med lydkvalitet på nettmøtet på db.no:

 

Lydkvalitet

Vil lydkvaliteten på sangene være høyere enn hos Spotify ? Det er jo bare ett begrenset antall sanger som per i dag har CD kvalitet på Spotify.

 

Ellers må jeg si at jeg synes det er bra at dere satser på Wimp, Spotify kan trenge litt konkuranse :p

Innsendt av: Bjørn Arild Nodland

Hei Bjørn Arild

 

Lydkvaliteten er i dag i underkant av CD kvalitet både i Spotify og Wimp, vi holder på å generere opp all musikk i høyere bitrate, noe som vil gi bedre kvalitet enn CD.

 

Nissik

 

Så wimp vil tilby streaming av 24-bits FLAC filer eller tilsvarende? Ikke verst. :p

 

Virker interesant.

Finnes ikke metallica og i wimp?

Kunne noen sett om soil albumet scars er der? Savner den i spotify

 

Enn så lenge er Metallica tilgjengelig i Wimp, men det vil ikke vare:

 

Backkatalog-utvalg

Hei!

Vil dere tilby backkatalogen til "gamle storheter" som Beatles, Pink Floyd, Zappa og Led Zeppelin i Wimp? Hadde i tilfelle vært suverent!

 

Hvis ikke, vet dere hvorfor tilgangen til denne musikken er såpass begrensa?

Innsendt av: Håvard

Hei Håvard

 

Noen artister (som de du nevner) har foreløpig valgt å ikke distribuere sitt materiale digitalt, eller ikke tillate streaming. Hvorfor de gjør dette kan man spørre seg, emn inntil de kommer på bedre tanker er det dessverre noe vi må forholde oss til.

 

Nissik

 

Når Wimp blir lansert vil også de måtte respektere de artistene som ikke ønsker å være tilgjengelig for streaming over nett.

Lenke til kommentar
Enn så lenge er Metallica tilgjengelig i Wimp, men det vil ikke vare:

 

(...)Noen artister (som de du nevner) har foreløpig valgt å ikke distribuere sitt materiale digitalt, eller ikke tillate streaming. Hvorfor de gjør dette kan man spørre seg, emn inntil de kommer på bedre tanker er det dessverre noe vi må forholde oss til.

 

Nissik

 

Når Wimp blir lansert vil også de måtte respektere de artistene som ikke ønsker å være tilgjengelig for streaming over nett.

Metallica har da (minst) et album distribuert digitalt, er det streaming de ikke tillater da? Har jeg forstått deg rett?

Lenke til kommentar

Wimp er en god utfordrer til Spotify, men det er et par småting som irriterer meg. De fleste av disse problemene vil jeg tro kanskje ikke er så vanskelige å fikse opp i, men spesielt punkt nr 1 nedenfor gjør at jeg til nå foretrekker Spotify...

 

1) Når jeg starter avspillingen av en låt blir den spilt av som jeg forventer, men om jeg velger å hoppe til f.eks midten av låten kort tid etter at den ble satt igang går det noen sekunder med buffring før avspillingen fortsetter. Dette er kun et problem om låta nettop har blitt startet, har den spilt i 10-20 sekunder virker dette mye bedre, men for meg er dette en stor svakhet da jeg ofte vil høre lenger ut i låta om det er den jeg var ute etter når jeg setter opp en spilleliste. Dette problemet har ikke Spotify i det hele tatt.

 

2) Jeg satte opp en lang spilleliste (hvor jeg også måtte bla nedover for å se alle sangene), hvor jeg startet å spille av en låt som var mot bunnen av spillelista. Da oppdaget jeg at visningen hoppet til toppen av spillelista. Dette gjorde den uansett hvordan jeg prøvde å starte avspillingen (dobbeltklikke på den aktuelle låta, klikke på "neste" osv). Ikke et stort problem, men er alikevell irriterende siden jeg da må bla meg ned til punktet i spillelisten hvor jeg befant meg før dette. Spotify gjør ikke dette.

 

3) Når jeg søker på en artist, eller f.eks benytter meg av "Vi anbefaler" listene, vil jeg få opp en ryddig og oversiktlig oversikt over diverse album. Jeg kan klikke meg inn på disse albumene og velge å spille av alle låtene i albumet, men jeg har ikke funnet noen måte å spille av alle albumene direkte uten å klikke meg inn på de. Må først legge disse til i en spilleliste for å få ønsket ressultat. Jeg liker å høre på mere enn bare ett album av gangen...

 

Utenom hva jeg nevner over her synes jeg programmet er godt. Starter opp raskt, enkelt å finne det du er ute etter (og det blir pressentert oversiktlig, selv om jeg skulle ønske jeg kunne velge om jeg vil ha en liste som i spotify, eller album med bilder slik det nå er i Wimp), og har ikke støtt på noen tekniske problemer.

 

Punkt 1 kan tyde på at Wimp har valgt en litt annen streamingløsning enn Spotify, som gjør at den ikke virker like sømløs. Rein avspilling av låter fra a til å er overhode ikke noe problem.

 

Forresten også deilig å slippe de plagsomme (selvpromoterende) meldingene som Spotify har.

 

Fant noen artister som ikke er å finne i Spotify, bla Metallica. Jeg tror både Wimp og Spotify vil klare å levere godt innhold, og siden begge fortsatt er i beta kan vi ikke annet enn å forvente at de bare blir bedre med tiden.

 

Bedre muligheter til filtrering av sjangere er noe jeg savner i begge programmene, f.eks vil jeg gjerne høre på metal, men langt ifra all type metal! Men men, får håpe slike ting kommer på plass med tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...