Gå til innhold

Vertex-serien blir råere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle ytelsespesifikasjoner som er oppgitt i artikkelen er ubetydelige forskjeller fra de eldre modellene. Det som har noe å si er IOPS, særlig ved 4k, degradering over tid og praktiske ting som mulighet for oppgradering av firmware fra ulike OS og om data bevares ved firmwareoppgraderinger.

 

Med forbehold om at den nye modellen blir bra så håper jeg de senker prisene snart. Jeg skulle gjerne hatt en på 30GB i den stasjonære maskina og en PATA-modell på 60-128 GB i den bærbare.

Lenke til kommentar

Ref Tony (OCZ),

Håndplukket NAND og prosessor, det er hele forskjellen.

Det er for liten forskjell i forhold til originalen til at jeg orker å se på disse Turbo utgavene.

 

Jeg tror prisingen på den nye serien til Intel vil være en avgjørende faktor for hvordan prisene utvikler seg de nærmeste månedene.

Lenke til kommentar
Pata er vel nesten 90 talls, og har vel en teoretisk hastighet på 130 MB/s. Selv i bærbare har vel PATA blitt pensjonert for lenge siden?

 

Overføringshastigheten har ikke så mye å si for smådisker i bærbare. Det er antall IOPS som er viktig. Du vil ha programmene dine til å reagere kjappt, det er sjeldent man skrivere/leser 10 talls GB data fra disken.

 

Så for folk med eldre bærbare ville en god SSD med PATA kontakt være en enorm ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
Pata er vel nesten 90 talls(om ikke 80'talls), og har vel en teoretisk hastighet på 133 MB/s. Selv i bærbare har vel PATA blitt pensjonert for lenge siden?

Harddisken er den største flaskehalsen i den 5-6 år gamle bærbare maskina mi. Selvsagt ikke på grunn av MB/s men på grunn av IOPS. En PATA SSD kunne forlenget levetida til maskina med mange år. Det ville jo nesten vært for galt å kjøpe helt ny maskin bare fordi jeg trenger en tilkobling som er drøyt 1 cm stor.

 

SATA ble forresten lansert i 2003 og ble ikke obligatorisk på nye maskiner før ca i 2005. Nå i 2009 vil jeg tippe at det er SATA i 99% av maskinene som selges og i 75% av maskinene som er i bruk (altså kjøpt tidligere). Min maskin hører altså til de ca 25%.

 

PATA duger fortsatt fint så fremt resten av maskina duger. (Dagens raskeste 7200rpm SATA harddisk er spesifisert til 135 MB/s sekvensielt på begynnelsen av platene så PATAs 133 MB/s er ikke noen nevneverdig flaskehals ennå.

Lenke til kommentar
Nå i 2009 vil jeg tippe at det er SATA i 99% av maskinene som selges og i 75% av maskinene som er i bruk (altså kjøpt tidligere). Min maskin hører altså til de ca 25%.

Rein gjetting, simen1? :)

Eller har du noe kilder på dette?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Vår gamle atlhon xp 2500+ pc fra sommeren 2003 ble opprinnelig sendt med en sata disk(men den gikk i stykker og kjører nå IDE), så om sata ble lansert i 2003 så kom det raskt ut på markedet. Men jeg tror PATA har hengt litt igjen i bærbare. Men jeg tror mange ville bli mer fornøyd med å kjøpe seg en god SSD(og litt ekstra ram om det er snakk om vista/W7) og formatere pcen, enn med å kjøpe en ny dyr pc(spesielt bærbare) med tradisjonell HDD.

Lenke til kommentar

Kjøpte den billigste SSD jeg fant på nett, OCZ Value, til min bærbare på jobben og det var enorm forskjell. Kommer det noen med PATA-grensesnitt så skal jeg love deg den stuebærbare hjemme får nytt liv. Så PATA er dypt savnet og burde representere et relativt kraftig markedssegment.

Lenke til kommentar

SATA ble lansert før 2003. I sommeren 2002 bygde jeg noen P4-maskiner med Abit IT7-Max-hovedkort. Disse har SATA-porter.

 

Hvordan plasserer denne Vertex-disken seg ytelsesmessig mot OCZ Summit-diskene? Synes OCZ begynner å få alt for mange forskjellige SSD-disker på markedet nå. Det er veldig vanskelig å holde styr på de.

Lenke til kommentar
Nå i 2009 vil jeg tippe at det er SATA i 99% av maskinene som selges og i 75% av maskinene som er i bruk (altså kjøpt tidligere). Min maskin hører altså til de ca 25%.
Rein gjetting, simen1? :)

Min utheving. Tipping = gjetting. Si i fra hvis du finner noen kilder. Jeg tviler på det finnes noen særlig gode tall på det siden man måtte hatt en omfattende undersøkelse om hvor gamle de bærbare maskinene til folk er.

Lenke til kommentar
Er dette en nyhet? Dette har jo stått på forumet til ocz i minst 1 mnd.

+1

Og denne har også vært diskutert i SSD-tråden.

Konklusjonen mener jeg på var at den ville gi ca 10% økt sekvensiell ytelse til 20% høyere pris, og ca 10% høyere IOPS også. Dette er ikke verdt prisen sett i forhold til IOPS hoppet til Intel x25-M som bare koster litt mer pr GB.

Lenke til kommentar

Som både Nizzen og GullLars sier så er det en gammel nyhet (for de som leser OCZ forum) men offisiell lansering var nå nettopp.

 

En annen og kanskje mer interessant nyhet er at OCZ utvider garantien fra 2 til 3 år. (gjelder Vertex og Summit seriene)

 

Link

Lenke til kommentar

Har ikke lest så mye om SSD i siste tiden, men problemet før var jo at det ble slitt etter 10k skrivinger eller noe så man må flytte swap fil til vanlig disk bla bla..

 

Hvordan er disse siste Vertex modellene, er det nyaktig lik levetid på disse diskene som de første som kom på markedet ?

 

Har levetiden gårr opp siden dem går god for 3 år så bør dem jo ver tryggere, men om ikke garantien går på feks vanlig slitasje da som dem kansje ikke dekker ?

 

Holder dette mål og slippe og flytte swap fil og disken skal vare opp til 3 år med vanlig daglig slitasje fra en hard gamer så virke disse nye vertex diskene nice :)

Lenke til kommentar

Ja, vertex skal overleve swapfile.

SSD har ikke nøyaktig levetid, men 10k skrivesykler er et estimat av hvor mange skrivesykler SSDen vil klare før datafeilraten passerer rated spec, mener jeg på. Det går fortsatt fint ann å bruke de videre, men da øker datafeilraten videre aksellererende.

Med bruk av god ECC kan MLC SSDer fint klare 100k skrivesykler eller mer, men hva som er implementert og ratingen av skrivesykler og feilrate må man undersøke pr enhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...