Gå til innhold

Lover Sony for mye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis pressemeldingen er på norsk og fungerer som markedsføring mot norske forbrukere, og de vil holde seg innenfor markedsføringsloven så må de kunne dokumentere påstandene sine.

 

"den beste bildeytelsen noen gang, under alle typer opptaksforhold"

"førsteklasses bildekvalitet i dårlig belysning"

 

Jeg har i hvert fall aldri hørt om noe foto- eller videokamera som leverer førsteklasses bildekvalitet i dårlig belysning. Ei heller noe kamera som klarer å levere beste bildeytelsen noen gang, under alle typer opptaksforhold. For alt annet gjelder jo at bildeytelsen er bedre under gode lysforhold enn under dårlige. Hvordan Sony mener de har opphevet denne naturlige sammenhengen aner jeg ikke.

 

Jeg tror Sony står i fare for å få en bot pga ulovlig markedsføring, hvis noen gidder å tipse forbrukerombudet.

Lenke til kommentar
Jeg tror Sony står i fare for å få en bot pga ulovlig markedsføring, hvis noen gidder å tipse forbrukerombudet.

Jeg har tidligere bedt forbrukerombudet om å ta tak i en lignende sak men fikk et standard-svar om at de får 8000 slike henvendelser i året og at "min" varekategori ikke var prioritert.

 

Man kan nok relativt fritt bryte loven på dette feltet uten å bekymre seg for etterspill.

 

-k

Lenke til kommentar

Skeptisk til at de har den "beste bildeytelsen noen gang" på et kamera til 10-11.000 når det finnes kamera til flere hundre tusen kroner.

 

Men i forhold til kamera i samme prisklasse, kan det godt være at det faktisk stemmer. Og hva de legger i "dårlig belysning" kan jo være så mangt, og for alt vi vet kan det være at Sony anser overskyet som "dårlig belysning".

 

Uansett er jeg enig i at det er noe villedende markedsføring, i og med at mange kunder leser akkurat de strofene, og tror de har kjøpt det beste kameraet som noen gang har eksistert (ja, det finnes mange dumme kunder som tror all reklame er helt sannferdig).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Er vel en grunn for at vi får SYKT mye retur på sony kameraene, både 30 serien og 105 serien (ikke HD /HD) alle har samme begrunnelse "Leverer ikke bra bilder i dårlig belysning" så det at ."førsteklasses bildekvalitet i dårlig belysning". skal endel til for at jeg begynner å anbefale sony. imidlertidig så har jeg bare opplevd å få en retur på Canon Legaria HF200

Lenke til kommentar

Hvis butikken du handlet i har lovfestet angrerett eller tilbyr frivillig angrerett så får du altså 3000 kr for å benytte angreretten og vente noen dager ekstra. Jeg synes det er godt betalt å få 3000 kr skattefritt for det lille ekstraarbeidet det er å benytte angreretten og bestille på nytt.

 

Alternativt kan du svi av besparelsen i samme slengen og dermed "bytte" et videokamera mot f.eks det samme videokameraet + et rimelig speilreflekskamera om det er det du vil svi av pengene på. Det vil jeg si er et meget fordelaktig bytte.

Lenke til kommentar

Har selv testet Sony CX-520VE mot Canon HF-S10 etter mørkets frembrudd, og det var KLAR forskjell på støynivået. Gikk rett og slett en runde ute i mørket. I mine øyne funker kombinasjonen G optikk og Exmor sensor som en knallbra løsning fra Sony, så falsk markedsføring vil jeg ikke påstå at det er. Jeg vil påstå at det er ganske logisk at de sammenligner med andre merker i samme prisområde.

Lenke til kommentar

Uttalelsene gir ingen inntrykk av at de sammenligner med konkurrenter under samme dårlige opptaksforhold.

 

"den beste bildeytelsen noen gang, under alle typer opptaksforhold"

"førsteklasses bildekvalitet i dårlig belysning"

 

Begge setningene gir inntrykk av like god bildeytelse under dårlige opptaksforhold som under gode, og at det i begge tilfeller er "førsteklasses bildekvalitet" og "beste bildeytelse noen gang". Jeg tror mer på julenissen enn disse uttalelsene fra Sony. Men jeg er ikke mer skråsikker enn at håper noen kan bevise at jeg tar feil. I så fall vil det være en fotografisk revolusjon. Inntil videre forbeholder jeg meg retten til å hverken tro på at Jesus kunne gå på vannet eller Sonys uttalelser.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...