Gå til innhold

Test: Oppdatert testmetodikk for luftkjølere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med støy? Det hjelper ikke stort å ha en luftkjøler som kjøler ned til romtemperatur hvis den bråker som en flymotor. Det viktigste for de fleste er antageligvis en avveining mellom støy- og kjøleegenskapene til en kjøleribbe med medfølgende vifte. Hvordan tar dere hånd om støymålinger for luftkjølerne?

Lenke til kommentar
Hva med støy? Det hjelper ikke stort å ha en luftkjøler som kjøler ned til romtemperatur hvis den bråker som en flymotor. Det viktigste for de fleste er antageligvis en avveining mellom støy- og kjøleegenskapene til en kjøleribbe med medfølgende vifte. Hvordan tar dere hånd om støymålinger for luftkjølerne?

 

Vi håndterer støymålingene på samme måte som før. Eks: http://www.hardware.no/artikler/scythe_kabuto/69181

Lenke til kommentar

Støy er kjekt å ha med i tester, problemet er at støy er subjektivt, og veldig vanskelig å måle.

Men igjen, det finnes standardiserte målemetoder, ihvertfall når det gjelder støymåling av trafikk, støy i kontorlokaler (ventilasjon osv). Regner med at man finner målemetoder i forskjellige NS-EN ISO og NS. Da har man en standardmetode å måle etter.

Lenke til kommentar

Finfint, gleder meg til flere tester!

Hadde jo vært kjekt om dere tok en liten "roundup" med de dere har testet tidligere så vi har bra med referanser for nye kjølere.

Angående støy så vil jo den faste vifta ordne noe av den problematikken. Siden det er en av de mest stillegående viftene på markedet er det jo bare å velge kjøler ut ifra den som får best resultater med den vifta. Selv om du velger ei anna stillegående vifte så vil jeg tro denne vil være en veldig god målestokk.

Lenke til kommentar

90Watt og 120Watt var nok tilstrekkelig med de "gamle" Core2 prosessorene, men det blir faktisk litt lite hvis man skal bruke det for å teste kjøleevne opp mot en Core i7. Nå har de riktignok en maks TDP på "bare" 130Watt, men da ligger allerede testbenken 10Watt bak.

 

Er det noen mulighet for å øke belastningen enda litt mer?

 

 

Dessuten burde man kanskje ha testet med en annen vifte enn Noctua'n når man først er i gang. Det er for all del en god vifte, men den er svak. Veldig svak. Plukk ut en god 120x120x35 vifte også som dere kan teste med. Og push-pull er kanskje også en ting man bør vurdere når det stadig kommer kjølere som støtter dette.

 

 

Selvfølgelig så vil man uansett få en god pekepinn selv med 120Watt, og en stk Noctua, men testene vil bli mer komplett hvis en kraftigere vifte, samt 2 stk vifter også testes. Hovedformålet er muligens å få skikkelig sammenligningsgrunnlag mellom kjølere, og dette er i stor grad oppnådd :)

 

Prøv å få testet opp igjen mange av de "gode gamle" klassikerne som fortsatt er i bruk den dag i dag, og ikke bare nye kjølere. Det er veldig relevant å se hvordan Noctua og Thermalright sine "gamle" kjølere fungerer opp mot de "nye" som f.eks. Prolimatech Megahalems.

 

 

Kane: En stillegående vifte fungerer ikke nødvendigvis like godt med alle typer kjølere. Dermed vil man ikke kunne plukke den kjøleren som har best temperatur med Noctua viften, også sette på sin "egen" vifte. Resultatene vil kunne variere kraftig avhengig av om kjøleren er veldig tett og hvor gode mottrykksegenskaper viften har.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Støy er kjekt å ha med i tester, problemet er at støy er subjektivt, og veldig vanskelig å måle.

Men igjen, det finnes standardiserte målemetoder, ihvertfall når det gjelder støymåling av trafikk, støy i kontorlokaler (ventilasjon osv). Regner med at man finner målemetoder i forskjellige NS-EN ISO og NS. Da har man en standardmetode å måle etter.

 

Selv om støy er subjektivt så bør man gi det mye oppmerksomhet i en test. Sammenligninger er fint. Sier man at en kjøler gir fra seg lyd tilsvarende et insekt, så har man hvertfall en pekepinn :)

 

En ting jeg lurer på, er hvilke støyforhold det er i tesrommet. Dersom man har feks en laptop ved siden av seg mens man tester en luftkjøler, vil det bli umulig å dannne seg et godt bilde av hvor mye kjøleren faktisk støyer.

Lenke til kommentar

Som SilentNET nevner så er ikke 120w helt tilstrekkelig, det holder for de fleste CPU'r helt stock, men når jeg kjører opp min QX9650 et par hakk drar den for opp imot om ikke over 200w.

Når man klokker CPU så fyker effekbruket himmel høyt ganske så fort man rører litt på volt'n og frekvensen. .....

Lenke til kommentar

Mulighet for testing med opp til 200w og større overflate er veldig viktig. Nå har dere 15x10mm, noe som ikke engang er halvparten av Phenom og Core i7.

Når basen på de beste kjølerne i dag har heat-pipes montert slik at de skal ta opp varmen fra et mye større område blir resultatene deres helt borti natta i mange tilfeller.

 

Jeg vanskelig for å tro at dere ikke brydde dere om 10c varmere rom en tidligere når dere testet TRUE, og da kan man bare skylde på at heat-pipes ytterst ikke fikk gjort jobben sin.

 

Som sagt, dere må ha en overflate som tilsvarer Phenom, Core i7 eller en mellomting.

Endret av formann
Lenke til kommentar
90Watt og 120Watt var nok tilstrekkelig med de "gamle" Core2 prosessorene, men det blir faktisk litt lite hvis man skal bruke det for å teste kjøleevne opp mot en Core i7. Nå har de riktignok en maks TDP på "bare" 130Watt, men da ligger allerede testbenken 10Watt bak.

 

Er det noen mulighet for å øke belastningen enda litt mer?

 

 

Dessuten burde man kanskje ha testet med en annen vifte enn Noctua'n når man først er i gang. Det er for all del en god vifte, men den er svak. Veldig svak. Plukk ut en god 120x120x35 vifte også som dere kan teste med. Og push-pull er kanskje også en ting man bør vurdere når det stadig kommer kjølere som støtter dette.

 

 

Selvfølgelig så vil man uansett få en god pekepinn selv med 120Watt, og en stk Noctua, men testene vil bli mer komplett hvis en kraftigere vifte, samt 2 stk vifter også testes. Hovedformålet er muligens å få skikkelig sammenligningsgrunnlag mellom kjølere, og dette er i stor grad oppnådd :)

 

Prøv å få testet opp igjen mange av de "gode gamle" klassikerne som fortsatt er i bruk den dag i dag, og ikke bare nye kjølere. Det er veldig relevant å se hvordan Noctua og Thermalright sine "gamle" kjølere fungerer opp mot de "nye" som f.eks. Prolimatech Megahalems.

 

 

Kane: En stillegående vifte fungerer ikke nødvendigvis like godt med alle typer kjølere. Dermed vil man ikke kunne plukke den kjøleren som har best temperatur med Noctua viften, også sette på sin "egen" vifte. Resultatene vil kunne variere kraftig avhengig av om kjøleren er veldig tett og hvor gode mottrykksegenskaper viften har.

 

Hei,

 

Som du sier så begynner de nye prosessorene å bli litt hissigere enn de 120 Wattene vi kan tilby. Samtidig påpeker du også at selv om riggen vår "bare" tilbyr 120 Watt, får vi dannet et meget godt sammenligningsgrunnlag. Alle kjølere testes tross alt dønn likt :-)

 

Jeg kan også nevne at å bygge om denne testbenken en gang til er noe jeg personlig er litt i mot, det er allerede gjort en gang og om vi skulle gjøre det en gang til frykter jeg at den ikke vil bli like pålitelig. Helt uoffisielt kan jeg også si at jeg leter i det små etter friskere alternativer, men dette er foreløpig kun for å se hvilke alternativer som finnes.

 

 

I forbindelse med denne testmetodikken har vi også tatt et like tilbakeblikk, en egen artikkel om dette kommer om ikke så alt for lenge.

 

 

God idé å teste alle kjølarar med same vifte, men kva med kjølarar som ikkje brukar 120mm-vifter (t.d. Xigmatek HDT-SD964, som eg vurderar)? Er ikkje mindre kjølarar verdt å teste?

 

 

Du kan stripse den fast eller bruke et adapter så en 120mm vifte kan brukes til en kjøler som eks. er laget for å bruke en 80mm vifte.

 

 

Hei,

 

Et par ord fra artikkelen ble utelagt. Vi skal også ha en egen statestikk for kjølere på 92 og 80 mm, med tilsvarende vifter.

 

Mulighet for testing med opp til 200w og større overflate er veldig viktig. Nå har dere 15x10mm, noe som ikke engang er halvparten av Phenom og Core i7.

Når basen på de beste kjølerne i dag har heat-pipes montert slik at de skal ta opp varmen fra et mye større område blir resultatene deres helt borti natta i mange tilfeller.

 

Jeg vanskelig for å tro at dere ikke brydde dere om 10c varmere rom en tidligere når dere testet TRUE, og da kan man bare skylde på at heat-pipes ytterst ikke fikk gjort jobben sin.

 

Som sagt, dere må ha en overflate som tilsvarer Phenom, Core i7 eller en mellomting.

 

Refferer til det øverste posten. Hovedpoenget her er at alle kjølere testes under like forhold, slik at vi får sammenlignet ytelsen.

 

Legg også merke til at vi legger en varmespreder i mellom kjøleren og "prosessorkjernen" på benken vår, så situasjonen er ikke på langt nær så ille som du fremstiller det.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Nja Nilsen, en varmespreder som er et ekstra lag vil uansett teoretisk kunne påvirke resultatet noe, i mine øyne sånn som testbenken er forklart er den allerede utdatert.

 

I korte trekk mener jeg at dere trenger noe alla :

 

*Utbyttbare "varmeflater" på forskjellige dimensjoner (tilpasset dagens cpu'er) som kan "simulere" varmespredningen fra 2 - 4 - 6 - 8 Kjerner med tanke på fremtiden (dvs flere "spots" hvor varmen kommer fra under sprederen)

 

*Mer watt og raske temperatursvingninger , kanskje 150 - 250 W ? 250W er kanskje litt i overkant men det kan være til hjelp for å simulere brutale svingninger og for å se om kjøleren henger med.

 

*Muligheter for å teste både vertikalt og horisontalt (greit å nevne i testen om disse utgjør noen forskjell).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...