Gå til innhold

Pioneers nye BD-spillere i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
48-bit deep color-støtte og støyreduksjonskretser

Hva er poenget med dette?

HDMI støtter vel ikke så så stor fargedybde og ingen skjermer støtter vel over 3*12 bit til selve panelet. (De fleste støtter vel 3*8 eller 3*10). Dvs. "poenget" må jo være intern signalbehandling i spilleren, men spilleren har vel som oppgave å presentere det som ligger på plata mest mulig nøyaktig og skal vel helst ikke endre bildesignalet i det hele tatt. Dermed faller vel også argumentene for støyreduksjonskretser også. Jeg ser bare ikke poenget med disse egenskapene.

 

Resten av egenskapene ser bra ut. Men jeg skulle gjerne vist mer om hva man kan gjøre med Ethernet-porten. Kan jeg f.eks få TVen til å spille av filer fra lokalnettverket? Vise bilder? Spille av lyd? Evt, hvilke formater støttes?

Lenke til kommentar

Gode poenger (som vanlig) Simen1!

 

HDMI 1.3 støtter vel opptil 48-bit (3*16) fargedybde, men dette er SVÆRT vanskelig (for ikke å si umulig) å utnytte til noe fornuftig pr i dag. Dagens Blu-ray-standard støtter jo ikke mer enn 24-bit (3*8) fargedybde. Det samme gjelder jo de aller fleste paneler på markedet. Selv 36-bit (3*12) er vel et stykke unna på panelfronten.

 

Det finnes vel videokameraer som kan ta opp i 30-bit (AVCHD), men igjen - man trenger jo paneler med tilsvarende støtte.

 

Nettverksinngangen på disse spillerne ser dessverre ikke ut til å kunne brukes til å spille av media over nettverket. Det er i så fall skuffende. Pioneer sier iallfall ingenting om dette i noen spesifikasjoner. Jeg antar de ville frontet dette heftig dersom det gikk an :)

 

Det burde egentlig være en smal sak å bygge inn DNLA-type støtte, slik Pioneer har gjort i f.eks. LX70A. Pioneer kaller for øvrig denne teknologien for "Home Media Gallery" i sine produkter. Ifølge selskapet selv kan MPEG, WMA MP3, WMA, WAV, JPEG, PNG og GIF oveføres fra PC-en til spilleren via nettverket på spillere som støtter "Home Media Gallery".

Lenke til kommentar
Selv 36-bit (3*12) er vel et stykke unna på panelfronten.

Jeg synes å huske at Eizo Coloredge-serien støtter 3*12 bit til panelet, men ser nå at det er litt mer komplisert enn som så:

Display Colors 16.77 million (= 3*8 bit) from a palette of 68 billion (= 3*12 bit)

Look-Up Table 12-bits per color

Internal Processing 16-bits per color

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...