Gå til innhold

Test: Firefox 3.5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker som 3.5 har problemer med Bankid. Noen som kan bekrefte dette?

Jeg hadde også problemer med bankid, men det fikset seg etter at jeg reinstallerte firefox. Kanskje et problem med å bruke update i browseren?

 

edit:

Man kan forresten skru av compatability check for extensions ganske enkelt, noe som gjør at de fleste eldre addons fungerer (jeg har enda ikke opplevd en som ikke gjør det).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

6 sider? Seriøst? Om jeg likevel må scrolle ned på de fleste av de sidene, hvorfor ikke bare hive alt på 1-2 sider til å begynne med? Må finnes bedre måter å gjøre det på.

Virker som 3.5 har problemer med Bankid. Noen som kan bekrefte dette?

Hadde noe trøbbel med tastatur og BankID med RC-kandidaten, men det virker å ha løst seg automagisk med installasjon (merk ikke oppdatering) til siste versjon av Fx3.5

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Mozilla har ikke foretatt noen endringer i grensesnittet, i hvert fall ikke det vi kan se på det første skjermbildet som dukker opp etter installasjonen.

Å joda, se nøyere etter. Firefox-ikonet er forandret, det var det første jeg la merke til. Ikke mye, men fargene har litt større kontrast. Det andre jeg la merke til er at det ikke er mulig å lukke den siste fanen slik at det kommer en blank fane. For eksempel vis man lukker alle fanene unntatt én, kunne man før lukke den siste fanen (og en ny, tom fane kom opp). Dette er dessverre ikke mulig lengre. Ellers er jeg helt enig i at de burde hatt hurtigvalg a la Opera på "tom fane"-sidene.

Lenke til kommentar

Jeg har kun hatt problemer med et par utvidelser som ikke ville inn. (Exifviewer og PC Sync 2)

 

Også merker jeg at det tar litt tid før jeg venner meg til at +ny fane er flyttet og flytter seg ettersom hvor mange faner man har oppe. (Jeg hadde den på fast sted rett til venstre for adresselinja før)

Lenke til kommentar
Mozilla har ikke foretatt noen endringer i grensesnittet, i hvert fall ikke det vi kan se på det første skjermbildet som dukker opp etter installasjonen.

Å joda, se nøyere etter. Firefox-ikonet er forandret, det var det første jeg la merke til. Ikke mye, men fargene har litt større kontrast. Det andre jeg la merke til er at det ikke er mulig å lukke den siste fanen slik at det kommer en blank fane. For eksempel vis man lukker alle fanene unntatt én, kunne man før lukke den siste fanen (og en ny, tom fane kom opp). Dette er dessverre ikke mulig lengre. Ellers er jeg helt enig i at de burde hatt hurtigvalg a la Opera på "tom fane"-sidene.

Guide for hvordan endre på siste fane.

 

Rart det ikke nevnes at Firefox 3.5(som Opera og Chrome men ikke IE8) har støtte for visning av bilder styrt av tilhørende fargeprofil(kilde), samt støtte for at websiden kan vise ytterligere skrifttyper som brukeren selv ikke har installert(kilde). Sistnevnte er igjen noe IE8 ikke støtter..

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Sukk, hvorfor tar dere dere aldri tid til å kikke litt i dybden? :(

 

Begge deres minuser løses på ca. 30 sekunder sammenlagt (pluss en restart).

 

Dere har ikke nevnt noen av funksjonene under panseret som for eksempel støtte for HTML5 elementene <video> og <audio>, med native ogg dekoding.

 

En overfladisk og kjedelig test. For nye brukere nevnes ikke engang muligheten for utvidelser som kan snu opp ned på surfehverdagen din. Mye av det som finnes til Firefox er genialt, tidsbesparende, interessant og etterhvert blitt et must i manges daglige surfing.

 

For de som vil lese en skikkelig gjennomgang av Firefox 3.5 så anbefaler jeg mozilla links sin artikkel. Der finner man også en egen artikkel med små enkle tweaks til den nyeste versjonen av Firefox for de som missliker ting.

 

Savner også en artikkel som går litt i dybden på Mozilla, Opera, Google og andre som har vært med å påvirke utviklingen og demokratiseringen av Internett. Og hva med en artikkel om uenighetene mellom Theora og h.264 i <video> tagen til HTML5?

Lenke til kommentar
Mozilla har ikke foretatt noen endringer i grensesnittet, i hvert fall ikke det vi kan se på det første skjermbildet som dukker opp etter installasjonen.

Å joda, se nøyere etter. Firefox-ikonet er forandret, det var det første jeg la merke til. Ikke mye, men fargene har litt større kontrast. Det andre jeg la merke til er at det ikke er mulig å lukke den siste fanen slik at det kommer en blank fane. For eksempel vis man lukker alle fanene unntatt én, kunne man før lukke den siste fanen (og en ny, tom fane kom opp). Dette er dessverre ikke mulig lengre. Ellers er jeg helt enig i at de burde hatt hurtigvalg a la Opera på "tom fane"-sidene.

 

Også merker jeg at det tar litt tid før jeg venner meg til at +ny fane er flyttet og flytter seg ettersom hvor mange faner man har oppe. (Jeg hadde den på fast sted rett til venstre for adresselinja før)

 

For de som vil lese en skikkelig gjennomgang av Firefox 3.5 så anbefaler jeg mozilla links sin artikkel. Der finner man også en egen artikkel med små enkle tweaks til den nyeste versjonen av Firefox for de som missliker ting.

 

I nevnte artikkel får man tips om hvordan disse enkle tingene. I tillegg kan man løse ting som hurtigvalg på ny fane ved et enkelt søk på addons.mozilla.com ;)

Lenke til kommentar
The other consequence, is that when only one tab remains open, it doesn’t have a close button; and, if you close it (with a keyboard shortcut or menu File/Close Tab) the whole window goes along.

Den linken du (Dy§no) linket til endrer bare sistnevnte. Jeg vil gjerne ha det første tilbake (the close button), noen som kan hjelpe meg?

 

Og henril, jeg finner ikke den addonen som gjør at jeg får hurtivalg ved ny fane?

Lenke til kommentar

Inntallert, tested.... slettet og reinstallert en eldere versjon....

 

Den takler jo ikke store websider og endel java/javascript som resultererer i at den henger seg hele tiden :(

 

Tedd

Skrivleif er inkludert gratis... så ikke klag :p

Lenke til kommentar
Hernil: Jeg synes det er greit at +tab knappen er der. Det er bare litt uvant. Ulempen er at den flytter seg med antall tab-er. Fordelen er at det er mer intuitivt og fungerer likt som i andre nettlesere. Jeg synes fordelene og ulempene utligner hverandre.

Bare poengterte at som med det meste andre i Firefox så kan det tweakes til ønsket resultat. Er selv en ctrl+t fyr, men hender jeg flytter musa opp i høyre hjørne for å klikke meg til ny fane ;)

Lenke til kommentar
Inntallert, tested.... slettet og reinstallert en eldere versjon....

 

Den takler jo ikke store websider og endel java/javascript som resultererer i at den henger seg hele tiden :(

 

Tedd

Skrivleif er inkludert gratis... så ikke klag :p

Stor forskjell mellom java og javascript! Har aldri opplevd en eneste crash siden beta 3 hvis jeg husker rett. Dønn solid for min del hvertfall :)

Lenke til kommentar

Både Opera, Safari og til en viss grad Chrome, får full score på Acid3. Firefox 3.5 kommer på respektable 93/100, mens IE8 får 20/100 på andre forsøk.

 

Personlig bruker jeg fremdeles Opera. Mye grunnet at det var Opera jeg gikk til etter IE, og at jeg er godt vandt med Opera nå. Skal mye til for at jeg går over på Firefox, som egentlig er eneste utfordrer til Opera, for meg.

 

Uansett hvor mange addons du kan henge på Firefox, så er jeg mer enn godt fornøyd med Opera.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

En annen ting som er nytt er at linjen med bokmerker rett over fanene har blitt trykt litt mer sammen. Jeg pleier å ha bare ikonene til nettsidene der oppe, så denne plassforbedringen merkes ganske godt :)

 

Har ikke opplevd noe kræsj, men gud hvor treig første oppstarten etter restart er! Før tok det kanskje 10-15 sekund etter at jeg var logget inn i windows og timeglasset forsvant, nå tar det over ett minutt :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...