Gå til innhold

Se første klipp fra Dante's Inferno (PS3/PSP/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

At likheten til GoW er der, bryr meg ikke det spøtt. Når et system fungerer såpass bra som det gjør i GoW, ser jeg ingen problemer med å la være å finne opp kruttet på nytt. Jeg kommer i alle fall til å anskaffe dette på PS3 når det kommer ut =)

Lenke til kommentar

Et par kunstneriske friheter fra romanen hadde de tatt seg, men det virker som et morsomt spill.

 

Forøvrig så er ikke "Den Guddommelige Komedie" et dikt, men en serie cantoer, som er et slags dikt. Fordelt på en mengde bøker i tre forskjellige serier, Inferno, Purgatory og Paradise (Helvete, Skjærsilden og Himmelen). Jeg ville uansett heller sagt at det er en roman eller en komedie enn et dikt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Spillet ser bra ut men grafikken er dårligere enn i GoW.

 

Edit: virkelig aldri sett ett lignende spill som har like bra grafikk som GoW. Ser japansk ut.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Grafikken ser dårligere ut. Blir noe annet når man får fyrt opp spillet på tvn tenker jeg. Forøvrig synes jeg miljøene og helvetet i seg selv ser groteskt vakkert ut =)

Lenke til kommentar
Forøvrig så er ikke "Den Guddommelige Komedie" et dikt, men en serie cantoer, som er et slags dikt.

 

Det er altså ikke et dikt, men "et slags dikt"?

 

Fordelt på en mengde bøker i tre forskjellige serier, Inferno, Purgatory og Paradise (Helvete, Skjærsilden og Himmelen). Jeg ville uansett heller sagt at det er en roman eller en komedie enn et dikt. :)

 

Det er ikke noen motsetning mellom komedie og dikt. Et dikt kan godt være en komedie. Originalversjonen av Den guddommelige komedie er forøvrig skrevet på vers og på rim, og jeg tror aldri jeg har hørt noen kalle det en roman. Oversettelsene kan kanskje minne om det man forbinder med en roman, siden mange av dem dropper enderimene.

Lenke til kommentar
Forøvrig så er ikke "Den Guddommelige Komedie" et dikt, men en serie cantoer, som er et slags dikt. Fordelt på en mengde bøker i tre forskjellige serier, Inferno, Purgatory og Paradise (Helvete, Skjærsilden og Himmelen). Jeg ville uansett heller sagt at det er en roman eller en komedie enn et dikt. :)
Spiker'n på huet vettu.
The Divine Comedy (Italian: Divina Commedia), written by Dante Alighieri between 1308 and his death in 1321, is widely considered the central epic poem of Italian literature, and is seen as one of the greatest works of world literature.
The canto is a principal form of division in a long poem, especially the epic. The word comes from Italian, from the Latin cantus, meaning "song," and has a corollary in the Sanskrit kāṇḍa, or "chapter."
Lenke til kommentar
Det er ikke noen motsetning mellom komedie og dikt. Et dikt kan godt være en komedie. Originalversjonen av Den guddommelige komedie er forøvrig skrevet på vers og på rim, og jeg tror aldri jeg har hørt noen kalle det en roman. Oversettelsene kan kanskje minne om det man forbinder med en roman, siden mange av dem dropper enderimene.

 

Altså, for å presisere. Boken er delt inn i tre seksjoner, som nevnt. Inferno, Purgatorio og Paradiso (italiensk). Hver bok er delt inn i Cantoer, ekvivalenten til kapitler. Hver canto består av en mengde trelinjede vers med enderim. Så ja, du kan si at boken består av dikt, men i sin helhet er det ikke et dikt. Det er en komedie. Det går innunder sjangeren episk diktning, ja, men det er ikke det samme som at verket i sin helhet er et dikt. :)

 

Nuh, til kritikk av spillet, det skuffer meg at de ikke har tatt mer inspirasjon fra Gustav Dorés fantatisk illustrasjoner fra 1800-tallet.

 

Btw, min kilde til dette er min utgave av Den Guddommelige Komedie som jeg har ved siden av meg akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Altså, for å presisere. Boken er delt inn i tre seksjoner, som nevnt. Inferno, Purgatorio og Paradiso (italiensk). Hver bok er delt inn i Cantoer, ekvivalenten til kapitler. Hver canto består av en mengde trelinjede vers med enderim. Så ja, du kan si at boken består av dikt, men i sin helhet er det ikke et dikt. Det er en komedie. Det går innunder sjangeren episk diktning, ja, men det er ikke det samme som at verket i sin helhet er et dikt. :)

 

Å si at det ikke er et dikt, men en komedie er som å si at Seven ikke er en film, men en thriller. Hvorvidt det er en komedie eller ikke har lite med formen å gjøre.

 

Hvis du hevder det ikke er et dikt eller et diktverk må du nesten fortelle hvilken form det da har. Komedie er ikke en form, i hvert fall ikke i dag. Dante kalte det en komedie fordi det endte godt og fordi det var skrevet på talespråket i motsetning til tragedier som den gangen ble skrevet på latin. Den oppdelingen gir liten mening nå til dags, og de to begrepene brukes først og fremst om sjangre innenfor ulike medier, eller for å beskrive at det har komiske eller tragiske trekk.

 

Se gjerne http://www.snl.no/Den_guddommelige_komedie og http://no.wikipedia.org/wiki/Poesi.

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt, men husk at vi snakker om den gamle formen for litteratur er, og da skal diktverket omtales som en komedie. Dette er iallefall ifølge norsklæreren jeg hadde, som jeg diskuterte dette i lengde med. Jeg ser at SNL ikke er direkte uenig med meg, jeg synes bare ikke du skal kalle verket et dikt, noe du gjorde i artikkelen.

Lenke til kommentar

Kompis. Dette er den utgaven jeg har. På første side av introduksjonen finner vi følgende beskrivelse av Den guddommelige komedie, med et par bittesmå men vesentlige uthevinger foretatt av undertegnede: "The epic poem juxtaposes human privation, injustice and imperfection with divine freedom, justice and perfection. Dante's allegorical theme of God's gradual revelation to an unsuspecting, unprepared pilgrim beautifully illustrates the concept of the rational human soul choosing salvation of its own free will. The use of real-life characters, autobiographical detail, personal failures and triumphs, sophisticated eschatological discourse and the denunciation of contemporary politics renders the poem unique."

 

Så, ja, ikke gidd mer plis.

Lenke til kommentar

Det er meg mot verden nå, ja. :p

 

Men ingen grunn til å tenke mer over det. Debatten er løst mellom meg og artikkelforfatter. :)

 

 

(Som mitt siste ord og min helt ekstremt personlige mening, å nedverdige dette verket til å kalle det et dikt er for meg skammelig. Men så er jeg sær. :p )

Lenke til kommentar

Hvis jeg forsøker å overse det småflaue faktum at minst to personer i vår stab sitter på egne eksemplarer av et eldgammelt dikt(eller komedie, hva ble det til?) ; jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at å kopiere GoW er noen mirakelkur for spill. Jeg digga det første spillet ganske heftig, men jeg merka samtidig at det hele ble litt veeeeeeeeeeeeel repetitivt for min smak. Toern bød på ganske nøyaktig null med tanke på nyheter, og jeg orket ikke fullføre.

 

Poenget med dette er ikke å disse GoW-serien, jeg håper bare at Dante har noe nytt å by på. Er generelt fan av alt mytologisk, og settingen til dette spillet virker småfantastisk. Men tiden vil vise om dette er verdt plastcoveret.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at å kopiere GoW er noen mirakelkur for spill. Jeg digga det første spillet ganske heftig, men jeg merka samtidig at det hele ble litt veeeeeeeeeeeeel repetitivt for min smak. Toern bød på ganske nøyaktig null med tanke på nyheter, og jeg orket ikke fullføre.

 

er enig i at det er nok ingen mirakelkur, men vi har for få spill av denne typen og jeg håper dantes innfrir :)

 

God of war 1 var fantastisk, storslåtte bossfights og kule kamper... God of war2 løftet det 5 hakk, jeg hadde gåsehud mangen ganger, og siste bossfighten er bare HELT ufattelig kul :)

 

Uenig i at toeren ikke løftet serien videre, den ga oss mye mer av det samme, bare større, mandigere og mer intenst :) storyen/filmene blir jo og mye lengre og bedre i toeren.

Lenke til kommentar
jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at å kopiere GoW er noen mirakelkur for spill. Jeg digga det første spillet ganske heftig, men jeg merka samtidig at det hele ble litt veeeeeeeeeeeeel repetitivt for min smak. Toern bød på ganske nøyaktig null med tanke på nyheter, og jeg orket ikke fullføre.

 

er enig i at det er nok ingen mirakelkur, men vi har for få spill av denne typen og jeg håper dantes innfrir :)

 

God of war 1 var fantastisk, storslåtte bossfights og kule kamper... God of war2 løftet det 5 hakk, jeg hadde gåsehud mangen ganger, og siste bossfighten er bare HELT ufattelig kul :)

 

Uenig i at toeren ikke løftet serien videre, den ga oss mye mer av det samme, bare større, mandigere og mer intenst :) storyen/filmene blir jo og mye lengre og bedre i toeren.

 

 

Så kommer spørsmålet da:

Kan man kalle noe orginalt bare fordi det er "større, mandigere og mer intenst"?

Å blåse mer luft inn i en slapp ballong kan vel ikke akkurat anses som noe orginalt, eller å "løfte en serie videre", etter min smak.

Virker som om folks krav til orginalitet blir slappere og slappere for hvert år som går, noe som forklarer hvorfor FPS-spill og action-spill (for ikke å glemme oppfølgere) bare blir mer og mer populære.

 

Ikke at det er noe galt i det så lenge folk koser seg, men jeg skulle gjerne ha sett mer av spill som prøver på noe nytt og banebrytende.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...