Gå til innhold

Omstart? Aldri mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ofte" (en gang i måneden)jeg trenger å restarte maskinen min pga. den rett og slett er så ustabil og treg at det ikke går å jobbe med den. Det første jeg gjør er selvsagt å restarte gdm, men når dette ikke hjelper er en restart det eneste som fungerer.

 

Nå i det siste har jeg vært nødt til å restarte oftere pga. elendige Intel drivere! *gggrr* Ikke altid det er nok med en restart av X.

Lenke til kommentar

Spennende. Ser ikke den helt store nytten i det for privatbrukere, annet enn kanskje på servere og den slags. Mine daglige bruksmaskiner blir som regel skrudd av om natta uansett.

 

Men: du skriver at de vil tilby tjenesten gratis for 9.04-brukere, men du sier aldri noe om at dette vil/kan bli en betalbar tjeneste senere? Den er lisensert under GPL, kommer de da til å selge pakker med support? :hmm:

Lenke til kommentar
"Ofte" (en gang i måneden)jeg trenger å restarte maskinen min pga. den rett og slett er så ustabil og treg at det ikke går å jobbe med den. Det første jeg gjør er selvsagt å restarte gdm, men når dette ikke hjelper er en restart det eneste som fungerer.

 

Nå i det siste har jeg vært nødt til å restarte oftere pga. elendige Intel drivere! *gggrr* Ikke altid det er nok med en restart av X.

Akkurat det har jeg faktisk aldri noensinne opplevd (på GNU/Linux selvsagt). Aldri et problem som ikke lar seg løse av å restarte X og/eller drepe noen prosesser. Nærmeste jeg har kommet var da jeg kortsluttet en USB-enhet jeg drev og bygde noe som resulterte i totalfrys (måtte bruke av/på-knappen på strømforsyninga) for å løst floka.

Lenke til kommentar
Spennende. Ser ikke den helt store nytten i det for privatbrukere, annet enn kanskje på servere og den slags. Mine daglige bruksmaskiner blir som regel skrudd av om natta uansett.

Hibernate er en fin bil :)

Men: du skriver at de vil tilby tjenesten gratis for 9.04-brukere, men du sier aldri noe om at dette vil/kan bli en betalbar tjeneste senere? Den er lisensert under GPL, kommer de da til å selge pakker med support? :hmm:

Legg merke til at det er tjenesten og ikke programvaren som tilbys gratis. Altså konverteringen av oppdatteringer. Ksplice skal tilby tilpassede tjenester til bedrifter som kjører andre distroer enn ubuntu 9.04. Det er neppe særlig mange bedrifter som kjører 9.04 som server, og det er jo på serveren dette virkelig gir en fordel.

Lenke til kommentar
Hvordan blir det å kjøre denne parallelt med update manager i 9.04? Vil begge oppdatere de samme pakkene eller hvordan fungerer dette? Update manager krever innemellom restart.

Lurer på det samme.

 

Hadde to tilgjengelige oppdateringer i Update Manager. Ignorerte de, og installerte i stedet oppdateringene som dukket opp i Ksplice. Etterpå hadde jeg fremdeles to tilgjengelige oppdateringer i Update Manager. Noe sier meg at jeg kanskje burde kvitte meg med standard Update Manager. Eller hvordan blir dette med tanke på fremtidige kjerneoppdateringer?

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

BAHHHH!!!

 

Jeg kjører Windows Vista på min maskin og eneste gangene jeg restarter er hvis jeg må kjøre en oppdatering og kunn da. Jeg har oppetid på mine maskiner og servere 24/7 og alle kjører Windows. Det er noe forbanna tull at Windows er så utrolig ustabilt. Min Terminal server f.eks. har vært oppe nå i fem år og eneste restart har vært installasjon av Service Pack. Og Win 2003 har ikke så mange av dem. Do the math

 

Glemte å si: Denne terminal serveren har 30 brukere som skjører butikk data og slikt på denne maskinen. Den er like raskog stabil som da jeg satt den opp.

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar
Jeg har oppetid på mine maskiner og servere 24/7 og alle kjører Windows.
Der lo jeg :D

En oppetid bør igrunnen være 24/7.

 

Det er noe forbanna tull at Windows er så utrolig ustabilt.
Jeg kan ikke se at noen har sagt et her.

Windows kan være rimelig stabilt med rett maskinvare og konfigurasjon men det er nok et stykke igjen til det er på høyde med skikkelige "jern".

 

Denne terminal serveren har 30 brukere som skjører butikk data og slikt på denne maskinen. Den er like raskog stabil som da jeg satt den opp.

Litt avhengig av hva disse 30 brukerene gjør men det høres ut som en svært lav last ;)

Lenke til kommentar
om ikke annet må maskinen startes på ny hver gang det slippes en oppdatering til operativsystemet

Feil, feil og atter feil... kan vi slutte med denne meningsløse FUDen rundt windows når man ikke vet hva man snakker om? Det gjelder heller ikke bare Windows 7 eller Vista for den saks skyld.

 

Forsøk å skrive Linux artikler uten å hive ut faktafeil (i sin uvitenhet) om windows, man blir lettere oppgitt av slik.

 

 

On-Topic (Linux).

Kan noen fortelle meg hvordan dette systemet skal kunne oppdatere linux kjernen OG gjøre den nye funksjonaliteten i kjernen tilgjengelig for brukeren uten å laste kjernen på nytt? Eller er dette litt misvisende?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er en interessant kuriositet uten store praktiske fordeler for de fleste Ubuntu-brukere. (Unntak: Ubuntu server LTS).

 

For Windows-brukere høres sikkert dette ut som framtidsvisjoner og det er det nok i Windows-verden også. Regner med Microsoft kommer med noe tilsvarende i Windows 8 eller 9 og markedsfører det som noe helt unikt og nyskapende, helt ferskt og friskt ut fra utviklingsavdelingen deres. Teknologi som har vært tilgjengelig for Linux siden i mai 2005.

 

Theo: Jeg reagerte også litt på at det står man trenger omstart av Windows ved hver oppdatering. Det er bare noen oppdateringer som krever omstart.

Lenke til kommentar

mrhanky:

Navnet på teknologien står i artikkelen, fikk du det ikke med deg?

Uansett ville det være en enkel og meget interessant ting å ta med i artikkelen for å understøtte den.

 

Ellers takk for et vennligsinnet råd til en som har brukt både google og wikipedia siden dets fødsel :)

 

Simen1:

Ja, og jeg oppfatter det som høyst useriøs journalistikk og ønsker ikke se den slags her og hvertfall ikke i denne sammenhengen. Det er helt unødvendig og ødeleggende. Men regner med at vi ikke får se noe mer slik så man bedre kan glede seg over artikelen. Noe jeg gjør over alt om Linux.

 

On-Topic:

Ellers utfra artikkelen virker Ksplice veldig likt SUS/WSUS/WUS løsningen MS har hatt for Windows i nærmere 10 år nå. Anbefaler å sjekke opp det. Ellers er den avgjørende forskjellen her at man kan gjøre oppdateringer som ville krevd omstart uten omstart, men jeg er usikker på om man virkelig slipper omstart for å få tilgang til ny kjerne og dens funksjonalitet?

 

WUS kan også droppe omstart av klienten selv om oppdateringer krever det og installeres automatisk i bakgrunnen via en lokal, sentral oppdateringsserver. Samt utfra hvilke patcher som er godkjent fra administrator at skal distribueres og til hvilke grupperinger etc.

 

(leser bakgrunnsmateriale as we speak siden det ikke ble sett på som interessant nok til å forklare kortfattet i artikkelen).

 

EDIT

Ksplice can, without restarting the kernel, apply any source code patch that only needs to modify the kernel text. Unlike other hot update systems, Ksplice takes as input only a unified diff and the original kernel source code, and it updates the running kernel correctly, with no further human assistance required. Additionally, taking advantage of Ksplice does not require any preparation before the system is originally booted (the running kernel does not need to have been specially compiled, for example).
Denne fra Wiki forklarer heller ikke hvordan man unngår å måtte laste kjernen påny for å få tilgang til ny funksjonalitet i ny kjerne. Det er derfor jeg spør de linux kyndige her som kan forklare det for en mindre linux kyndig.

 

Fra deres egen side...

Ksplice currently supports updating the Linux kernel, but the Ksplice technology applies to any operating system or to user space applications.
Interessant :hmm:

 

EDIT2:

Etter å ha lest mange sider som var ment å skulle forklare denne teknologien men ikke kom med noe annet enn overfladisk teknisk salgsprat fant jeg forklaringen på mitt første spørsmål langt inne i en whitepaper.

When applying an update using Ksplice, normal operation

of the system is only interrupted for about 0.7 milliseconds,

which is negligible for most systems—and far shorter

than any reboot. Even more importantly, the operating system’s

state is not disrupted when applying a Ksplice update,

so network connections and open applications are not lost.

Ksplice performs replacements on entire functions; if any

code within a function is modified by the patch, then Ksplice

will replace the entire function. Ksplice replaces a function

by linking a new version of the function, called the replacement

code, into the kernel and by placing a jump instruction

in the running kernel’s memory, at the start of the obsolete

function, to direct execution to the replacement code.

The performance impact of applying a Ksplice update is

minimal. A small amount of memory will be expended to

store the replacement code, and calls to the replaced functions

will take a few cycles longer because of the inserted

jump instructions.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On-Topic:

Ellers utfra artikkelen virker Ksplice veldig likt SUS/WSUS/WUS løsningen MS har hatt for Windows i nærmere 10 år nå. Anbefaler å sjekke opp det. Ellers er den avgjørende forskjellen her at man kan gjøre oppdateringer som ville krevd omstart uten omstart, men jeg er usikker på om man virkelig slipper omstart for å få tilgang til ny kjerne og dens funksjonalitet?

 

EDIT <..>

EDIT2: <..>

Jeg tenkte meg det. Ting som kommuniserer med kjernen må nødvendigvis få et avbrudd, samt at endringer i kjernen vil få følger for enkelte ting som kjører. Det vil dermed bli behov for omstart av noen applikasjoner. Takk for konkret informasjon :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...