Gå til innhold

Lås opp bilen med mobilen neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikkje akkurat overbevist, er ikkje mykje poeng i å låse opp bilen med mobilen. Kan kanskje være praktisk til å åpne garasjeporter, bommer og andre hindre som eit større utvalg personar skal ha nøkkel til. Men alt i dag har vi løysningar som gjer at du kan ringe opp eit nummer frå mobilen til å åpne porter. Står telefonnummeret du ringer ifra på lista så sender servern signal om å åpne porten.

 

 

Er dessutan usikker på sikkerheita ved eit slikt system som kommuniserer med bank terminaler og reklameplakater. Vil ikkje dette berre gi dei samme problema som vi i dag har med bluetooth og hacking?

Lenke til kommentar

Må være kjipt å få frastjelt mobilen, for så å få huset robbet, bilen stjelt og bankkortet tømt - og samtidig tanken på at en eventuell mørkhudet bruker den til å rælle rundt med de lokale bussene på din bekostning :p

 

Nei, håper de finner på noe lurt.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
om en må til med pin for å aktivisere NFC så vil det være en smule mer sikkert...

 

Men om du må til med pin, så er det vel ikkje akkurat like praktisk. Må da være enklare å fiske opp bilnøkkelen fra lomma og låse opp bilen en det er å stå ved sidan av bilen, fiske opp mobilen, starte opp NFC programet, taste pin og så åpne bildøra.

 

Trur nok at dette er eit blindspor.

 

Men om det er 10 centimeters rekkevidde på dette så kan det være praktisk å bruke mobilen som eit minibankkort utan pin kode? Tenk om du kunne ha ein eigen konto kor du fører over f.eks 500 kroner som er knyttet til NFC mobilen din. På den måten kan du gjere alle slike småkjøp som bussbilletar, brus fra brusautomatar, parkeringsbilett og liknande bare ved å stå nært betalingsterminalen og klikke OK. Ville spart ein del tid i kiosk køer, og om mobilen blir stjelt så er det berre det beløpet som er igjen på NFC kontoen som tjuvane kan bruke.

Som ekstra bonus så vil det være mykje vanskeligare for kort svindlarar å oversjå pin koda di sidan du med eit slikt system berre vil bruke minibankkortet ved større kjøp eller minibankuttak.

Lenke til kommentar

10cm

og man må slå pinkode som på visakortet...

 

Så mobilen erstatter plastikkortet, å man slipper å dra eller trykke inn kortet...

Bare holder mobilen der å trykker pin...

 

Så å få frastjålet mobilen DA, blir som å bli frastjålet plastikkkortet NÅ...

Dessuten kan du bare ringe (haha) å få mobilen sperret om stjålet...

 

Edit: om det ikke hadde vært pin hadde jeg skulle hatt det morro gitt, registrert tullefirma, bestillt meg betalingsterminal, å gå rundt på kjøpesenter osv å tømme mobiltelefonene til intetanende folk... :evil:

Da snakker vi god timelønn.......

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg liker tanken på å gå rundt med en RFID-brikke som konstant sender ut signaler som er unike for meg og min mobiltelefon. Disse kan jo igjen snappes opp og brukes til å spore hvor jeg befinner meg, og eventuelt ondsinnede formål.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke si at jeg liker tanken på å gå rundt med en RFID-brikke som konstant sender ut signaler som er unike for meg og min mobiltelefon. Disse kan jo igjen snappes opp og brukes til å spore hvor jeg befinner meg, og eventuelt ondsinnede formål.

Hadde teknologien vært så simpel og tåpelig så hadde det aldri blitt vurdert som en betalingsløsning...

Ingen kan spore deg, å du sender ikke konstant ut denne infoen, du må opp med mobilen å aktivere NFC ved betalingsterminalen... (påstand uten å sjekke kilder)

 

Dottom linje, det SKAL være trygt å bruke, å er man skeptisk til slike ting så betal med kontanter...

Lenke til kommentar

At man kan låse opp bilen må være det dummeste argumentet for denne teknologien. De fleste biler som selges i dag kan låses opp fra en avstand på langt over 10cm. Og de bilene som ikke har fjernkontroll kan uansett ikke brukes med denne teknologien. Kanskje handy hvis du låser nøklene inne i bilen og er langt unna ekstranøkkelen..

 

Hva hvis du skal handle noe med aldersgrense og blir bedt om å vise legitimasjon? Da må du gjerne ta frem bankkortet eller førerkortet. Hvis du likevel må ta ut et kort fra lomma, så kunne du bare handlet med bankkortet i utengspunktet, og spart de sekundene du brukte på å fikle med mobilen.

 

Det eneste praktiske stedene, etter min mening, er på bussen, toget og parkeringshus -for ingen har de småpengene som må til uansett... og så slipper man å stikke hull på sedlene sine.

 

Men det er jo spennende at man får til slikt da :)

Endret av raid2
Lenke til kommentar
At man kan låse opp bilen må være det dummeste argumentet for denne teknologien. De fleste biler som selges i dag kan låses opp fra en avstand på langt over 10cm. Og de bilene som ikke har fjernkontroll kan uansett ikke brukes med denne teknologien. Kanskje handy hvis du låser nøklene inne i bilen og er langt unna ekstranøkkelen..

 

Hva hvis du skal handle noe med aldersgrense og blir bedt om å vise legitimasjon? Da må du gjerne ta frem bankkortet eller førerkortet. Hvis du likevel må ta ut et kort fra lomma, så kunne du bare handlet med bankkortet i utengspunktet, og spart de sekundene du brukte på å fikle med mobilen.

Det eneste praktiske stedene, etter min mening, er på bussen, toget og parkeringshus -for ingen har de småpengene som må til uansett... og så slipper man å stikke hull på sedlene sine.

 

Men det er jo spennende at man får til slikt da :)

Hva om mobilen automatisk overfører bilde og gyldig digital legimitasjon til kassererens datamaskin, som så kan ta et raskt blikk på bildet og sjekke om det er rett person. Da sparer man jo tid ift. bankkort, førerkort osv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...