Gå til innhold

Se bilder tatt med Samsung Pixon 12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra GsmArena: "We were also surprised to see that a 12 megapixel cameraphone can reach the detail resolved by a true DSLR (given the favorable light conditions, of course). "

 

Vet dere skrev at den kunne nå, og jeg skal ikke krangle på om de har grovt overdrevet eller ikke. Men poenget her er ikke at det kan tangere et speilrefleks på noen som helst måte, men heller at gitt akkurat perfekte omstendigheter, så kan pixon nærme seg detljenivået og altså ikke bedre bilder..Følte bare for å poengetere dette for dere, selv om jeg ikke er i tvil om at dere er klar over det selv, men så vi kan slipper å se alt for mange altfor dumme kommentarer

 

(mine uthevninger i sitat)

Lenke til kommentar
We screwed a cheap ultra-zoom lens on the Canon 350D, which doesn’t produce any spectacularly high image quality, especially at the 28mm end (35mm equivalent) and even offers poor results toward the edges of the frame. Add to this the conservative approach of the DSLR image processing and you will understand why the Canon 350D images look noticeably softer than those of the other opponents. Keep in mind however that these images respond a lot better to sharpening in post processing.

 

Canon 350D +Sigma 18-200mm

Sigma 18-200 gir betydelig dårligere skarphet på 18mm enn det en 8 megapixel sensor er god for. (Jeg antar de har brukt auto og dermed største blenderåpning) Kilde

Lenke til kommentar

På en side er jeg litt imponert over bildekvaliteten, på den andre siden er jeg irritert over at de skal absolutt putte inn så mange Mp som mulig.

Ville ikke en tilsvarende brikke (samme størrelse) på feks 5Mp produsere et bedre bilde siden overflaten til hver pixel blir drastisk økt som også øker lysfølsomheten?

 

Jeg tar ganske mange bilder med mobiltelefonene mine før jeg bytter dem ut, så for min del er et brukbart kamera ganske verdifullt, noe som drar ned 5800 drastisk i min bok.

 

Jeg synes Jet var ganske interessant, denne synes jeg er et godt hestehode foran! Håper virkelig den er like kjapp.

 

Hvordan er video kamera på denne, har den fått Nokia kvalitet på lyd opptak? :D

 

a 12 megapixel cameraphone with 3x optical zoom. How about that, Nokia? But we digress.

 

Host, Nokia N93. Synes da virkelig ikke Nokia skal ha noe annet en ros her selv om de har sovet i timen de siste årene. ^^

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Ville ikke en tilsvarende brikke (samme størrelse) på feks 5Mp produsere et bedre bilde siden overflaten til hver pixel blir drastisk økt som også øker lysfølsomheten?

Det stemmer. Med samme brikkestørrelse og redusert til 5 megapixler vil hver pixel bli 12/5 = 2,4 ganger så lysfølsom. Egentlig litt mer enn det også siden 12/5 av arealet som ikke brukes til pixler kan slankes bort til fordel for større pixler. Alt i alt kan man vente ca 3 ganger så lysfølsomme pixler hvis man reduserer fra 12 til 5 megapixler uten å redusere brikkearealet.

 

Større lysfølsomhet gir bedre bilder pga mindre bildestøy og raskere lukkertider.

 

Siden det er lettere å prosessere et 5 megapixel bilde enn et på 12 så vil prosesseringen gå raskere og prosessoren bruke mindre strøm. Man får altså et mer responsivt kamera og lengre batteritid. Å bla mellom bildene og overføre de til PC vil også gå raskere.

 

Ikke at minnekapasiteten er noe problem lengre nå, men man får selvsagt plass til flere 5 megapixel bilder i minnet enn 12 megapixel bilder.

 

I motsetning til hva mange tror så får man neppe redusert detaljnivå ved å gå fra 12 megapixler til 5 på en mobiltelefon. Grunnen er at selv de beste mobiltelefonlinsene ikke presterer mer enn ca 2-4 megapixler. Til sammenligning skal man ha et middels godt objektiv til speilreflekskamera før det presterer over 8 megapixler. Etter å ha gransket en del tester på dette i det siste ser det faktisk ut som man skal slite med å finne noen objektiver til speilrefleks som presterer over ca 12 megapixler. Flaskehalsen for detaljnivået er altså i optikken og ikke på sensoren.

 

Det objektivet til speilrefleks som er brukt i denne testen har ganske laber skarphet.

Hadde man byttet til et objektiv med bedre skarphet ville man merket et klart bedre detaljnivå. Altså uten å øke antallet megapixler. All logikk tilsier da at det objektivet som blir brukt i testen ikke presterer 8 megapixler detaljnivå.

Lenke til kommentar
Det objektivet til speilrefleks som er brukt i denne testen har ganske laber skarphet.

Hadde man byttet til et objektiv med bedre skarphet ville man merket et klart bedre detaljnivå.

Det blir vel det samme argumentet som: Hadde mobilen hatt bedre objektiv så ville bildene vært bedre. Resultatet, slik jeg ser det, er fortsatt at pixon 12 tar tilnærmet like gode bilder som et speilreflekskamera med middels (eller dårlig om du vil) påkostet objektiv. Noe som må være en bragd for et mobilkamera. Jeg er heller ingen fan av Mp-racet, men det forandrer ikke på det at pixon tar veldig gode bilder til å være en mobil.

Lenke til kommentar

Ja, det er bra til å være en telefon, men det er jo fortsatt ikke i nærheten av det dårlige Sigma-objektivet + speilrefleksen på blant bildestøy, kontrast og fargedynamikk. I tillegg ser jeg en god del moiré.

 

Man kan jo alltids spekulere i hvor skarp linsa på mobilkameraet er. Jeg vil tippe at den tilsvarer optisk ca 4-5 megapixler. (Små og faste objektiver har den fordelen at det er lett å slipe de ganske nøyaktige, så man kan nok takke mangelen på zoom at resultatet ble såpass bra)

Lenke til kommentar
Det blir vel det samme argumentet som: Hadde mobilen hatt bedre objektiv så ville bildene vært bedre. Resultatet, slik jeg ser det, er fortsatt at pixon 12 tar tilnærmet like gode bilder som et speilreflekskamera med middels (eller dårlig om du vil) påkostet objektiv. Noe som må være en bragd for et mobilkamera. Jeg er heller ingen fan av Mp-racet, men det forandrer ikke på det at pixon tar veldig gode bilder til å være en mobil.
Objektivet er antageligvis ganske nær å være så bra som det er mulig å få til. Som Simen skriver, så er det veldig mye lettere å slipe til glasset til et kompakt objektiv med fast eller lite spenn i brennvidde enn det er å lage et større objektiv med større brennviddeomfang. Med andre ord, det er veldig begrenset hvor mye bedre bilder det er fysisk gjennomførbart å få ut av en så liten sensor. Samtidig kan bildene tatt med SLR forbedres dramatisk ved å velge et bedre objektiv og være litt mer kresen med etterbehandlingen.
Lenke til kommentar

Her har jeg gjort noen 1:1 utklipp fra det første bildet og sammenlignet de:

post-3851-1246277483_thumb.png

 

Utsnitt 1: Lyse toner

Her gjør alle kameraene det veldig dårlig. Alle utenom Innov8 har utbrente hvittoner. Pixon12 er er mest utbrent av alle. 350D har noen fargebrytningsfeil pga Sigma-objektivet som gir rød øverkant mellom sky og himmel. Pixon12 og Innov8 har mye bildestøy (grums) i det blå området. Innov8 har en veldig feil hvitbalanse (grå=lilla).

 

Utsnitt 2: Mellomtoner

Pixon12 har klart mest grums (ISO-støy), med Innov8 på andreplass. 350D og A620 er i en klasse for seg selv om de har dobbelt så høy ISO-verdi (100 vs mobilenes 50) på disse bildene. Alle utenom 350D har overdriver oppskarpingen. Det kan sees som en unaturlig lys rand langs åsryggen. Fargene til 350D ser mest korrekt ut. Innov8 har lilla fargestikk, Pixon12 har blålilla fargestikk, A620 har blått fargestikk.

 

Utsnitt 2: Mørke toner

Innov8 har grå og grumsete sortfarge. Pixon12 har har samme problem men ikke så mye som Innov8. Begge mobilene har overdreven oppskarping (lys rand i kontrastrike overganger). Begge mobilene har også kraftig moiré. Det kan sees som regnbueeffekt langs gelenderet.

 

Her har jeg vridd hardt på diverse spaker:

 

post-3851-1246285824_thumb.pngpost-3851-1246285832_thumb.png

 

Legg merke til hvor godt 350D klarer seg gjennom "mishandlingen", til tross for at det brukes i jpeg-modus.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Rett og slett en konge mobil!

 

Supert kamera,knall skjerm,fin størrelse og bra hardware!!

Denne mobilen venter jeg sykt mye på!! Koste hva det koste vil!

 

Omnia Hd = for stor og klumpette + elendig "HD" kvalitet i filming

 

Samsung Galaxy = Alt for treg og Android er for tidlig

 

Samsung Omnia 2 virker lovende, med Win Mobile 6.5!! Men er fortsatt en diger mobil det også!!

 

Så ønsker man en kompakt bra spekket kamera mobil, er dette helt krem!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...