Gå til innhold

Microsoft i kopitrøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er begrenset hvor mange måter det går an å designe et slikt søk på, mange nettsider er ganske like, uten at det er et problem. Hvorfor har både google, yahoo og bing et søkefelt øverst i midten på siden?

 

Men ved nøyere ettersyn så var faktisk disse to siden litt FOR like. Blir nok et forlik.

Lenke til kommentar
"Og historien gjentar seg; det er to ting MS kan: 1) etterligne andre 2) kjøpe andres idéer/produkter."

 

Jaha, hva med de første windowsene? Hva med DOS?

 

dos var vell ibm sitt verk eller noe.

MS starta ikke DOS, de lagde en egen utgave av dos etterhvert etter hva jeg har forstått, hoppa over de første åra, amiga var litt addictive :p

 

Men systemet er bygget mye på ibm sine saker, grafiske er så vidt jeg vet 100% MS.

Lenke til kommentar
"Og historien gjentar seg; det er to ting MS kan: 1) etterligne andre 2) kjøpe andres idéer/produkter."

 

Jaha, hva med de første windowsene? Hva med DOS?

 

dos var vell ibm sitt verk eller noe.

MS starta ikke DOS, de lagde en egen utgave av dos etterhvert etter hva jeg har forstått, hoppa over de første åra, amiga var litt addictive :p

 

Men systemet er bygget mye på ibm sine saker, grafiske er så vidt jeg vet 100% MS.

Sikker på at ikke de har spionert på OS2 da?

Lenke til kommentar
"Og historien gjentar seg; det er to ting MS kan: 1) etterligne andre 2) kjøpe andres idéer/produkter."

 

Jaha, hva med de første windowsene? Hva med DOS?

 

Hverken DOS eller Windows var nyskapninger fra microsofts side.

Les om dos her:

http://inventors.about.com/library/weekly/aa033099.htm

De kjøpte rettighetene til QDOS fra Seattle Computer Products og baserte MS-DOS på denne.

 

Den første windows versjonen ble sluppet to år etter Apples Lisa

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows

 

Det finnes nok av konspirasjonsteorier om hvordan ms-dos og ms-windows ble til, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Dos er MS. Men Edit: Se andre poster lengre ned for mer detaljert Dos historie.

MS inngikk en avtale med IBM om at det skulle være standard OS på alle IBM maskiner. Dos er bare en kommandolinje, er begrenset hva man kan kopiere i design der. Men Dos er ikke det første OS'et til datamaskiner, så jeg holder muligheten åpen for at MS har blitt inspirert av andre. Andre har vært mye tidligere ute med OS, f. eks Unix så vel dagens lys på 60 tallet, om jeg ikke husker helt feil.

Når det kommer til windows, så har MS også vært sent ute. Både Apple, Commandore (Amiga), og X (Unix og Unix kloner) var tidligere ute med tilsvarende løsninger. For meg så ser det ut til at mange har dårlig eller ingen kunnskap om data historien (som forsåvidt er greit), og tror at MS fant opp det meste innen OS og andre har kommet etter (for de hvor det stemmer, så er det værre enn å ikke kjenne til historien).

--

 

Må også holde en knapp på at det er nok begrenset med hvor mange gode måter det er å presentere informasjonen på, derfor så er det naturlig at lik informasjon og funksjonalitet vil ligne på hverandre. Men litt større varriasjon enn hva som kommer frem her burde være mulig å frem. Så jeg blir ikke overrasket om MS har gjort litt mer enn å bli "inspirert" av Kayak.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Med mange likheter er det ganske tydelig at dette ikke er tilfeldig. Designet er nok copy paste + en liten justering av alle elementene slik at det ikke blir 100% likt. Tydelig hastverksarbeid siden de ikke har tatt seg tid til å utvikle en egen layout.

 

Er noe av det underliggende i søkemotoren også copy-paste-edit?

 

PS. Legg merke til bloat-nivået her i forhold til her. (Reklame og annet unødvendig dilldall)

 

Imsochobo: Windows 1.0 (1985) er copy-paste-edit fra Apple Mac 1984 som igjen var copy-paste-edit av SunOS 1.0 i 1982. Amiga lanserte sin Workbench 1.0 i 1985.

 

Macintosh_128k_transparency.pngwin1fb.jpgAmiga_Workbench_1_0.pnglisaos1Desktop_Manager_Large.jpg

 

Lenke til kommentar

Hvis man ser litt nærmere på disse sidene, ser man at de er funksjonelt ganske forskjellige. Den eneste likheten her, er måten søkeresultatene presenteres på. De fleste som har brukt forskjellige flyreise søk, vet at resultatene presenteres temmelig likt, på tvers av aktører. Ærlig talt så er det ikke så mange måter man kan vise disse resultatene på heller.

 

Gjør et tilsvarende søk på finn.no, og sammenlikn resultatene. Ser dere likhetene? Antageligvis så er APIet mot flyselskapenes databaser som legger føringer på hvordan søkeresultatene presenteres.

 

Ellers så må jeg bare riste på hodet over den lokale anti-MS gruppa som er i full sving igjen. Så tragisk forutsigbare. Dere er klar over at farecast.com bare har vært eid av MS i et knapt år? Det er ikke snakk om at de har stjålet noe teknologi her heller, da farecast har holdt på i mange år nå. Dere ser bare ordet "Microsoft" og ser for dere en stor svart boks av ondskap, som dere må bekjempe med eder og galle.

Lenke til kommentar
Du er uskyldig til det motsatte er bevist, men etter mange lovbrudd begynner folk å synes det motsatte er tingen :p

 

De fleste av de aller største internasjonale selskapene har opptil flere dommer i en eller annen region for misbruk av markedsmakt, og benyttet ulovlige metoder for å skaffe seg selv fordeler på bekostning av konkurrentene. Bare for å nevne noen: IBM, AT&T, Intel, Oracle, Nvidia, Nintendo, Sony, McDonald, Coca Cola, Sony, Tine, Gilde, osv osv.

 

Jeg synes hvert av disse selskapene fortjener sin egen anti-heiagjeng på linje med linux menigheten, som er like entusiastisk hatske og bittre.

Lenke til kommentar

Tviler på at noen hadde engang løftet et øyebryn over dette dersom det ikke var relativ lik fargebruk. Dette er et veldig veldig vanlig designmønster for slike typer sider, sjekk blandt annet finn.no og en haug med andre sider som selger restplasser og pakkereiser. Skjønner heller ikke at det skal være mulig å ha rettigheten til en generell måte å organisere søkeresultater på, i hvertfall ikke når det stort sett dreier seg om å presentere en liste og ha ett eller annet inputsystem for hva man er ute etter.

Lenke til kommentar
Imsochobo: Windows 1.0 (1985) er copy-paste-edit fra Apple Mac 1984 som igjen var copy-paste-edit av SunOS 1.0 i 1982. Amiga lanserte sin Workbench 1.0 i 1985.

 

Macintosh_128k_transparency.pngwin1fb.jpgAmiga_Workbench_1_0.pnglisaos1Desktop_Manager_Large.jpg

 

Som igjen var ren copy/paste fra Xerox Labs sine ideer på 70-tallet.

 

Personlig har jeg særdeles lite i mot at en del copy/paste brukes i sånne sammenhenger, det er en særdeles effektiv måte å kommersialisere gode ideer. Xerox Labs var fantastiske på GUI og brukervennlighet, og hadde på 70-tallet ideer som ennå ikke er implementert. Men de var elendige på kommersialisering.

 

Men det som irriterer meg er Microsoft sin stadige omskrivninger av historien. Microsoft er uten tvil "followeren" i programvaresektoren, men pga markedsdominans og økonomiske ressurser gir de inntrykk av at de er innovative.

 

Personlig tror jeg Microsoft i utviklinga av Bing i særdeles stor grad har sett på andre løsninger som funker godt. Noe annet ville faktisk være tåpelig.

Lenke til kommentar
Dos er MS. Men MS inngikk en avtale med IBM om at det skulle være standard OS på alle IBM maskiner. Dos er bare en kommandolinje, er begrenset hva man kan kopiere i design der. Men Dos er ikke det første OS'et til datamaskiner, så jeg holder muligheten åpen for at MS har blitt inspirert av andre. Andre har vært mye tidligere ute med OS, f. eks Unix så vel dagens lys på 60 tallet, om jeg ikke husker helt feil.

Når det kommer til windows, så har MS også vært sent ute. Både Apple, Commandore (Amiga), og X (Unix og Unix kloner) var tidligere ute med tilsvarende løsninger. For meg så ser det ut til at mange har dårlig eller ingen kunnskap om data historien (som forsåvidt er greit), og tror at MS fant opp det meste innen OS og andre har kommet etter (for de hvor det stemmer, så er det værre enn å ikke kjenne til historien).

Tim Paterson laget QDOS(Quick and Dirty Operating System) som var en 16bits-variant av CP/M. Produktet ble kommersielt kjent som 86-DOS og MS-DOS da Microsoft kjøpte det. Dette står til og med i brukermanualen til MS-DOS 3.0.

 

Imsochobo: Windows 1.0 (1985) er copy-paste-edit fra Apple Mac 1984 som igjen var copy-paste-edit av SunOS 1.0 i 1982. Amiga lanserte sin Workbench 1.0 i 1985.

 

Som igjen var ren copy/paste fra Xerox Labs sine ideer på 70-tallet.

 

Personlig har jeg særdeles lite i mot at en del copy/paste brukes i sånne sammenhenger, det er en særdeles effektiv måte å kommersialisere gode ideer. Xerox Labs var fantastiske på GUI og brukervennlighet, og hadde på 70-tallet ideer som ennå ikke er implementert. Men de var elendige på kommersialisering.

 

Men det som irriterer meg er Microsoft sin stadige omskrivninger av historien. Microsoft er uten tvil "followeren" i programvaresektoren, men pga markedsdominans og økonomiske ressurser gir de inntrykk av at de er innovative.

 

Personlig tror jeg Microsoft i utviklinga av Bing i særdeles stor grad har sett på andre løsninger som funker godt. Noe annet ville faktisk være tåpelig.

Nå var det ikke ren avskriving av Xerox sine idéer. Det er ingen tvil om hvor Steve Jobs fikk inspirasjonen fra, han fikk faktisk en demonstrasjon av hva Xerox Alto(1973) kunne gjøre. Likevel var både Mac OS(1984) og Windows(1985) simple greier i forhold. Alto kunne faktisk sende e-post, WYSIWYG-tekstbehandler, tegne vektorgrafikk og bilder(bitmap) og til og med spill over nettverk. Microsoft kom faktisk ikke med et "bedre" produkt før Windows 95 (22 år senere!), Mac OS og Amiga noe før.

 

Det var virkelig dumt for Xerox sin del at ledelsen ikke klarte å innse at de hadde et produkt som var enormt bra, og at ingen hadde noe tilsvarende. Hadde Xerox spilt kortene sine riktig, kunne utviklingen og markedsfordelingen videre blitt en helt annen, med Xerox som mulig gigantfirma.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

@effikan:

 

Helt enig i at både Mac OS og Windows var simple greier i forholdt til Xerox Alto. Poenget mitt var helst at historien har blitt særdeles feilaktig omskrevet av "vinnerene".

 

Og det er ikke tvil om at hadde Xerox forstått produktet sitt, hadde IT-verdenen utviklet seg annerledes. Men ikke nødvendigvis bare til det bedre. Xerox var et selskap med virkelig innelåsing som forretningsfilosofi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...