Gå til innhold

Test: Olympus Mju Tough-8000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nydelig at dere endelig har testet Olympus Mju tough-8000 :) Jeg er på jakt etter et kamera som jeg tenkte å bruke når jeg dykker. Er skjeldent lenger ned enn 10 - 15 meter, så vil det kamera være godt nok til mitt formål, eller er det andre kamera i samme prisklasse som vil være noe bedre?

Lenke til kommentar

Jeg fikk i oppgave å teste dette kameraet, da snakker jeg ikke fototest, men ødeleggelsestest. Kastet dette ut fra tredje etasje ned i asfalten, ingen problem. Overlevde fint etterpå, bortsett fra et par riper, men skjerm og taster var fremdeles inntakt.

Hadde kamera liggende i et ølglass i 15 minutter, fremdeles inntakt.

I tillegg, så snakket jeg med salgsansvarlig hos Olympus, som hadde vært på snøscootertur på Svalbard med dette kameraet, sammen med salgssjefene for Nikon, Canon, og de andre kjente store merkene. Kun olympuskameraet som taklet overgangen fra X antall minusgrader, over til feks en varm hytte, de andre ble defekte, og sluttet totalt å fungere.

 

Selvfølgelig, bildekvaliteten på dette, i forhold til mitt Canon Eos 350d er veldig forskjellige, men skal man ha seg et kompaktkamera som man skal kunne ha med seg overalt, uten å være redd for det,så er dette HELT yppelig :)

Lenke til kommentar

DJ_Dark:

Sikker på at den gamle Mju'en din skal tåle det samme som Mju Tough??? Tviler på det...

 

Jeg og en kompis kjøpte Mju 8000 for ca 3-4 uker siden. Vi har speilrefleks fra før, i tilllegg til andre kompakte kamera. Men ville ha et som tålte "alt" i tillegg til at det var lite og gjerne stilig.

 

Har f.eks Canon S3IS fra før, men det blir klumpete.

 

Begge Tough-kameraene overlevde fint en tur til syden, med dykking i sjø og klor-basseng. Titalls turer ned diverse sklier, menst vi filmet. Ett fall på skrå bortover og rett i asfalten, fra ca 1.5 meter. Ble noen ørsmå merker i hjørnet. Etter å ha vert oppbevart sammen med nøkler osv har det blitt noen små merker på skjermen.

 

Kvalitetmessig ble vi litt skuffet. (Bildekvalitet). Det er på en måte ikke Canon som vi er vand med. Men det gjør nytten. Får somregel helt greie bilder. Og da er det mye bedre å få ok bilder enn å ikke ha med kamera ivertfall =)

 

Undervannsbilder har vi tatt noen av, men bare av sand osv.. Og dårlig sikt.

 

Mer støy enn jeg hadde håpt på, sånn generelt.

 

Men det er et veldig stilig kamera som nesten ingen tror kan tåle vann/støt :)

 

Liker dårlig at Olympus tviholder på xD-kort. Bruker nå microSD på 8 gig i en adapter.

Lenke til kommentar
DJ_Dark:

Sikker på at den gamle Mju'en din skal tåle det samme som Mju Tough??? Tviler på det...

Det er i alle fall ikke langt ifra.

 

Tough skal tåle 10 meter i vann og 2 meter fall på et tregulv. (Mener å huske)

De gamle Mju'ene var vel bare litt mer sikre enn vanlige kamera? Hvilken modell var det?

Lenke til kommentar

For å si det slik, har testet Mju Tough, og dette tålte en tur ned i bakken fra 5 meters høyde rett i murgulv, det er snakk om at dette ble kastet med makt. Og det tålte 100kg i vekt, rett på skjermen, hadde man brukt et annet kamera,så hadde det fremdeles defekt for LENGE siden.

 

Finn et annet kamera som fremdeles lever etter det

Lenke til kommentar

"Kamerafronten er riktignok ikke fullt så godt beskyttet som på forgjengeren 1050 SW, som vi testet i vinter – på det kameraet var også blitsen beskyttet, av et ”visir” som dekket både den og objektivet."

 

1050 SW er da langt ifra forgjengeren til dette kameraet, det er det 1030 SW som er(!). 1030 SW tåler like mye og er like vanntett, 8000 tough er vel en forbedring av bildekvalitet etter hva jeg har forstått

Lenke til kommentar
Liker dårlig at Olympus tviholder på xD-kort. Bruker nå microSD på 8 gig i en adapter.

De har endelig begynt å komme seg, nå kommer alle kompaktkamera med adapter i esken til microSD, mens nye Olympus PEN kommer til å bruke vanlige SD-kort. Dette på grunn av at xD-kortene rett og slett ikke er kjappe nok til videofunksjonen til Pen, og forhåpentligvis tar de med sd-kort videre til neste oppgradering av kompaktkameraserien sin.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...