Gå til innhold

Kommentar: Nett-PC-er skuffer kundene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel. :thumbup:

 

Må bare si meg enig i at dessverre så har det blitt gjort altfor lite for å spesialtilpasse OS og software til minibærbare. Både moblin og android høres ut som ting som vil passe perfekt til sånne små tøysemaskiner. Så lenge ingen faller for fristelsen til å porte rått og råte av pakker og programmer over fra andre distroer/OS...

Lenke til kommentar
Atom er ikke moden etter min mening, skal du kjøre tunge operativsystemer som Vista og Win7 på netbooks så må de nok forbedre dem en god del.

 

 

Win7 går da fint på nett-pc ;) Jeg er en av dem som liker nettbøkene (men jeg er ikke i målgruppen som var misfornøyd heller da) Selv om jeg krever ytelse like mye!

Lenke til kommentar

Støtter Kahuna i at dette var en bra artikkel.

 

Og Blomsterbob, Atom er moden nok i massevis, selv om det kan stilles enkelte spørmål knyttet til andre deler av plattformen. Dog er Ion et interessant produkt. Det er nok heller Vista og Win 7 som ikke er egnede operativsystemer for nett-PC-er, og som aldri kommer til å bli det. Selv om W7 fungerer helt greitt.

 

Atom er fra A til Å tenkt som en ekstremt strømgjerrig CPU beregnet for andre bruksområder enn en tradisjonell bærbar PC. Nett-PC-er er heller ikke tenkt som erstatning for en tradisjonell bærbar.

 

Slik sett forstår jeg godt at mange kunder er misfornøyd, rett og slett fordi de har kjøpt noe de trodde var noe helt annet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Joda, men jeg snakker om den ordentlige Win7. Uansett så er det for å illustrere et poeng. :)

 

Bolson: Joda atom er moden som CPU, men om den vil inn på det riktige markedet så må den bli bedre. Jeg tror personlig at operativsystem er dømt til å bli mer og mer komplekse for å kunne satse på dem som vil ha noe for pengene, jeg tror hvertfall det er slik Microsoft tenker for tiden.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar

Dette er like dumt som Hyundai-kjøpere som er skuffet over at bilen ikke har samme utstyrsnivå og komfort som en Mercedez.

 

Jeg lurer bare på hvorfor denne artikkelen er merket som en Linux-artikkel. Det er vel ikke først og fremst Linux kundene er skuffet over, men kraften i maskinen. Kanskje det er på tide at hardware.no får en "maskinvare"-seksjon :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg lurer bare på hvorfor denne artikkelen er merket som en Linux-artikkel. Det er vel ikke først og fremst Linux kundene er skuffet over, men kraften i maskinen. Kanskje det er på tide at hardware.no får en "maskinvare"-seksjon :dontgetit:

Det er nok fordi da asus kom med sin første eeepc så fikk de mye oppmerksomhet fordi de brukte linux på den. En linux distro som ikke ble så voldsomt godt mottatt av noen...

Lenke til kommentar
Jeg tror personlig at operativsystem er dømt til å bli mer og mer komplekse for å kunne satse på dem som vil ha noe for pengene, jeg tror hvertfall det er slik Microsoft tenker for tiden.

Akkurat det syns jeg er en skremmende spådom. Får når Microsoft tenker komplekst/utvidet funksjonalitet, tenker de på applikasjonslaget (som pr. def. ikke er en del av operativsystemet - selv om Microsoft og Apple har gitt mannen i gata en litt annen definisjon av OS enn den originale/den utviklere bruker). Og når applikasjonslaget er ganske så lukket og låst, slik tilfellet er med Windows, så settes det ganske rigide begrensninger på hvor operativsystemet er brukbart. Det er en grunn til at Linux brukes i alt mulig slags embedded situasjoner og ikke Windows. Windows passer seg helst på desktopen, laptopen eller serveren og ikke andre steder. Og det er skummelt i en tid hvor mye tyder på at vi i større og større grad beveger oss bort fra disse og over på alt mulig slags dingsebomser overalt.

Lenke til kommentar
En rekke produsenter satser aktivt på Moblin og vi har også begynt å se at andre produsenter jobber med å utvide Moblin med ny og attraktiv funksjonalitet.
Kunne kanskje vært passende å lenke til Moblin- og Maemo samarbeidet (Maemo skal visstnok være Nokias kommende highend plattform):

 

"Avtalen inkluderer nemlig teknologiutvikling og samarbeid innen flere åpen kildekode-initiativer for å utvikle felles teknologier for bruk i både Moblin- og Maemo-plattformene."

http://www.digi.no/816913/giganter-inngaar-mobilt-samarbeid

Lenke til kommentar
Bolson: Joda atom er moden som CPU, men om den vil inn på det riktige markedet så må den bli bedre. Jeg tror personlig at operativsystem er dømt til å bli mer og mer komplekse for å kunne satse på dem som vil ha noe for pengene, jeg tror hvertfall det er slik Microsoft tenker for tiden.

 

Intel har aldri tenkt Atom inn på det markedet. På de markedene har Intel andre produkter. Atom er og var tenkt i segmentet til og med en lavspesifisert bærbar PC (Nett-PC) som skulle kjøre enkle nettsentriske applikasjoner.

 

Faktisk så tror jeg Intel ønsker Microsoft dit "peppern gror" i denne sammenhengen. Intel ønsker ikke "kunstig begrensede" OS i de segmentene Atom er aktuell, og for de som ønsker fullversjon av slike OS ønsker Intel at man f.eks kjøper helt andre maskiner. Hvorfor tror du Intel legger så mye penger i Moblin og har akkurat signet en stor avtale med Nokia.

 

At OS skal bli stadig mer komplekse er en "feilslutning" etter min mening. Personlig synes jeg framveksten av sosiale medier og webapplikasjoner klart viser at framtiden er enkelhet og modularitet. Dinosaurer av OS og programmer vil etter min mening gå en sakte død i møte.

Lenke til kommentar
Jeg tror personlig at operativsystem er dømt til å bli mer og mer komplekse for å kunne satse på dem som vil ha noe for pengene, jeg tror hvertfall det er slik Microsoft tenker for tiden.

Akkurat det syns jeg er en skremmende spådom. Får når Microsoft tenker komplekst/utvidet funksjonalitet, tenker de på applikasjonslaget (som pr. def. ikke er en del av operativsystemet - selv om Microsoft og Apple har gitt mannen i gata en litt annen definisjon av OS enn den originale/den utviklere bruker). Og når applikasjonslaget er ganske så lukket og låst, slik tilfellet er med Windows, så settes det ganske rigide begrensninger på hvor operativsystemet er brukbart. Det er en grunn til at Linux brukes i alt mulig slags embedded situasjoner og ikke Windows. Windows passer seg helst på desktopen, laptopen eller serveren og ikke andre steder. Og det er skummelt i en tid hvor mye tyder på at vi i større og større grad beveger oss bort fra disse og over på alt mulig slags dingsebomser overalt.

 

Du glemmer noe helt vesentlig.

Windows er et OS som er tilpasset til å kjøre på svært ymse hardware - men brukerne er i snitt ikke så oppegående. Ikke så rart, 90% av verdens befolkning kan jo ikke være smarte alle sammen. MS er nødt til å bygge inn kompleksitet for å hindre at tullinger gjør tullete ting. For når noe krasjer så er det MS sin udugelige feil at det krasjet. Det funker ikke å skylde på brukern.

 

Linux er også svært tilpasset en masse hardware. Der Linux oppfører seg som "windows" så er det blant svært oppegående brukere. Når disse gjør en feil så er det selvforskyldt, de vet det, og fikser problemet selv. Der linux er tilpasset en gadget, så er linux strengt låst. Du skal slite med å få open office til å kjøre på ruteren din, for det er jo ikke et poeng. Ergo så blir det ekstremt låste systemet brukervennlig, fordi man kan ikke gjøre tøys.

 

Det største problemet med software(os og apps) er at de er skjøre. Noe kan lett skje som får systemet til å tryne. Det finnes folk som ikke har restartet sin pc på 2år og levd uten problemer. Det finnes de med daglige problem.

Support er dyrt. Det koster penger å ansette tullinger for å hjelpe tullinger, og det er en ren utgift.

 

Windows har hele tiden gått i retningen å gjøre ting mer stabilt og forhindre at problemer oppstår. De fleste problemer på winxp skyldes dårlig utviklede 3dje parts programmer og drivere, samt hardware feil. Men det er ikke så lett å vite når programmet krasjer, eller du får blue screen.

 

Vista er jo resultatet av "sukk vi er lei av å gi folk frihet, for det misbrukes til å lage virus og dårlig programvare, så nå stenger vi bare ned en hel bråte muligheter". Vista er et resultat av hærverk begått av andre.

Samme som flexus til oslo sporveier. Folk sniker, vi er dritt lei, la oss lage et mye mer rigid system.

 

Apple er jo rake motsetningen. Det er jo et ufritt system med rigide regler. Har aldri likt apple sine datamaskiner fordi det altid har forsøkt å låse meg til bestemte regler, applikasjoner, måter å gjøre ting på, og ting man ikke kan gjøre, til en apple pris. Det er jo først de siste 5år +/- at det har løsnet litt på dette .. og samtidig så har supporten deres økt.

 

Windows har jeg altid kunne gjort det jeg ville. Når jeg vil ha en netbook - seff vil jeg ha windows. Hva i huleste skal jeg med android, moblin, linux eller andre ting jeg ikke er spesielt interessert i?

Jeg skjønner godt at noen blir misfornøyd. De kjøpte et leketøy i den tro at det var noe annet. De som er fornøyd kjøpte leketøyet for å leke. De rundt meg med netbooks, leker, de driver ikke med noe seriøst - da er de på orntli maskin.

Lenke til kommentar

Er kun skuffa over en ting som er særdeles irriterende og som burde vært unngått av selskaper som lager flere tusen laptopper i året:

 

574 pixler i høyden!!! OMG hva faen er det? Gi oss 600 pixler. Alt under 600 pixler fører ofte til at dialogbokser forsvinner ut av skjermen i nedre kant. Da er det vanskelig å finne "ok" og "cancel" knappen.

Lenke til kommentar

Et problem som jeg ser med netbooks, er at de er for små og mangler tablet-funksjoner. Selv om det er tablet-netbooks på vei inn på markedet, så er disse ganske sjeldene.

Netbooks er for små til å sitte komfortabelt på fanget, men er for store til å kunne holde med en hånd og skrive med den andre. Med tablet-funksjon, så kan man snu skjermen og legge den ned og dermed holde den skikkelig mens man skriver med virtuelt tastatur eller pekepenn. Det blir også mer komfortabelt å holde den mens man leser.

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som er missfornøyd med ytelsen. Jeg bencha CPUen til ca. 90% av ytelsen til min gamle Athlon 1GHz. Akseptabelt men ingen ting å skryte av.

 

Det er 3D ytelsen jeg har mest og utsette på. Den er rett og slett helt ræva. Jeg har GMA 500 og på eska var det skrytt av DirectX 10 og HD video men chipen er helt ubrukelig på begge deler. Prøvd med både XP og Win7 og selv gamle spill slik som Grim Ferdango hakker i 3D modus (men gamle spill kan heldigvis kjøres med software rendering). 720p HD video sliter stort og detter etter lyden selv på Win7 med seneste drivere.

 

Aero yter bare akseptabelt viss transparecy hakes av. Selv da må en like blåskjerm og akseptere at video ikke kan spilles når aero er på. Dette på Win7, Vista gjør det kanskje bedre men jeg tviler.

 

På pluss siden er batteri levetiden behagelig. Jeg hadde tanker om å bruke laptopen ute men der fungere skjermen bare som et speil :(

 

Utover det er det flott med en liten og lett PC. Skjermen har 1366x768 oppløsning og føles ikke liten i det hele tatt - det er heller at jeg synes alt har blitt stort på desktopen. Kjøper du nett PC så gå for høy oppløsning. Min første laptop hadde 800x600 og på den skjermen trenger jeg alltid mere plass.

Lenke til kommentar

En "laptop" enhet som kun fungerer til websurfing ol. og såvidt det med 1000x600 oppløsning har de fleste av oss ikke bruk for. Derimot har nettpc/minibærbare et vesentlig større potensiale med allerede eksisterende tekniske løsninger som er påtenkt dette sjiktet og som leverer ytelsen vi ønsker innenfor denne lavkost og laveffektsprofilen. Vi venter bare på at de skal tas i bruk.

 

De færreste av oss ønsker å sitte med 4-5 maskiner.

 

Ellers kan de jo bundle slike "skrotsaker" med facebook ol. sosiale nettverk som da blir salgsmålet. Der er jo avhengigheten allerede høy og nettpc slik de beskrives her er sikkert det perfekte verktøyet for å fore avhengigheten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MS er nødt til å bygge inn kompleksitet for å hindre at tullinger gjør tullete ting.

Høh? Var det virkelig det du mente? Man lager da ikke komplekse systemer for å forhindre brukerfeil, om man gjør det har man bommet ganske grovt vil jeg påstå.

*snip*

Tror du misforstår hva jeg mener med låst system. Jeg prater ikke om at brukeren er låst til å gjøre ting på visse måter, slik jeg forstår du tror jeg mener. Det jeg mener er at man helt konkret er låst til ett eneste fast og rigid applikasjonslag. Siden du brukte router som eksempel. Prøv å lag en trådløs router og få den til å kjøre på Winodows. Eksempelet er ganske enkelt siden man har ikke trenger applikasjonslag i det hele (om man ser bort fra web-grensesnitt). Får å gjøre noe slikt er du nødt til å overbevise Microsoft om å lage en egen spesialversjon av Windows.

Vi kan ta et annet eksempel. Prøv å lag en PDA som kjører Windows Vista. Applikasjonslaget i Vista passer ikke til en PDA, og det får man ganske enkelt ikke gjort noe med.

Eller. Hva med skjermene som viser neste holdeplass på de nyeste bussene i Oslo. Disse kjører (av en eller annen mystisk grunn) Windows XP. Siden man har et låst OS med et låst applikasjonslag, kjører disse en haug med møl som man absolutt ikke har behov for på en boks som skal vise neste holdeplass, ergo går hardwarekrav og dermed pris til værs. Hadde man heller valgt et OS hvor man ikke var låst til et spesifikt applikasjonslag, kunne denne løsningen kjørt på en liten "chip".

Windows har jeg altid kunne gjort det jeg ville. Når jeg vil ha en netbook - seff vil jeg ha windows. Hva i huleste skal jeg med android, moblin, linux eller andre ting jeg ikke er spesielt interessert i?

Jeg skjønner godt at noen blir misfornøyd. De kjøpte et leketøy i den tro at det var noe annet. De som er fornøyd kjøpte leketøyet for å leke. De rundt meg med netbooks, leker, de driver ikke med noe seriøst - da er de på orntli maskin.

Spørsmålet er. Sier du det samme når du skal ha en telefon? Sier du det samme når du skal ha en PDA? Sier du det samme når du skal ha en mp3-spiller?

Lenke til kommentar
Problemene som nevnt over gjorde markedet klart for Microsoft, som selvsagt ønsket sin del og gjorde, og fortsatt gjør det de kunne for å sørge for at når man kjøper en nett-PC så kjører den Windows.

Her ble det vel litt kluss med gramatikken? Burde vel være "og gjorde, og fortsatt gjør, det de kunne for å sørge for at" eller "og gjorde, og fortsatt gjør det de kan for å sørge for at". Det høres bedre ut for meg i alle fall ;)

[/pirk]

 

Ellers en meget god artikkel. Tror nok markedsføring og/eller selgere må ta mye av ansvaret når det kommer til missfornøyde kunder. Har man skapt ett skjevt bildet av hva disse maskinene kan brukes til, eller har selgerene vært flinke nok til å informere om begrensningene i forhold til en "normal" bærbar?

Skal bli spennede å se hvilken fremtid, om noen, disse maskinene vil få. Tror det vil være viktig at de har både ett OS og tilhørende applikasjoner som er tilpasset både størrelse og ytelse. Da vil det nok være mer tydelig hvilket område de er tiltenkt å brukes på, og brukere bør da klare å unngå missforståelser. Ser det ikke ut som ett normalt OS, så får forventer man kanskje ikke den skal klare det samme?

 

Håper også at flere produsenter lager alternativer uten MS begrensningene, slik at ytelsen blir "naturlig" begrenset/best mulig etter forutsettningene i hardware'en.

 

Edit: Hvis cloud computing (greiene) tar av, så vil jeg tro at nett-pc'ene kan være ypperlige. Da vil vel det meste av arbeide bli gjort sentralt (i skyen), slik at lokale resursser ikke blir like avgjørende. Blir vel litt som stor maskiner med dumme klienter?

Forbehold om lite kunnskap om hva cloud computing helt og holdent vel innebære. Korriger ved feil :)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Vel, folk kan nå si hva de vil. Min Asus EEE 1000HE kjører så det suser med Windows 7 RC. Og den er utrooolig kjekk å ha med seg i sofan foran tven, på bussen eller på konferanser som NDC. Batteriet på den holdt fint til det jeg trengte helt fra 8 om morgenen til 18:30 på kvelden. Veldig kjekk til å notere på, google ting som blir sagt, følge med på twitter, etc. :)

 

Selvfølgelig har de ikke kraften til en større bærbar. Og selvfølgelig vil en sikkert kunne få raskere prosessorer osv inn i dem, men det kommer jo sikkert med tiden. Var jo ikke så raske vanlige laptoper heller i starten :p

 

Uansett, til det de er laget til fungerer de ypperlig. Og om noen har forventet andre ting av disse maskinene så er jo det deres problem. Da har de ikke gjort nok research før de kjøpte. Har en følelse av at mange kjøpere av disse netbooks stort sett bare har tenkt "åå, så liten å søt og fine farger!".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...