Gå til innhold

Pentax K-7 får ny bildebrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss. Radikal endring så sent. ... men det gjør bare at jeg får mer respekt for Pentax; Det har nok vært noen møter med delte meninger om hvorvidt de skulle gjøre denne endringen..., men det må vel være en seier for kvalitet at endringen gjøres?

 

I tilegg, får de litt blest/oppmerksomhet/gratisreklame for kameraet. Tror nok dette er utelukkende positivt for Pentax.

 

Det som blir morro nå, blir å sammenligne tester utført med den "gamle" brikka mot resultatene fra den nye. Bedre? Hvor mye bedre? ... Dersom det blir verre blir det en "Epic Fail" fra Pentax sin side. :)

Lenke til kommentar
Uten å vite sikkert hvorfor, antar vi at de har hatt den nye brikken nesten klar, men trodde ikke de ville rekke det til lanseringen, og derfor valgte de først en annen brikke. Når de så fikk den nye klar nesten i tide, velger de å gå for den bedre versjonen allikevel. Men det bør være ganske radikale forbedringer, for dette høres ikke ute som noen billig endring, så sent i prosessen.

Jeg ser ikke på dette som særlig dramatisk. Pentax har nok planlagt dette i lang tid slik at den nye brikken skal være klar ved levering, ikke ved annonseringen (som de feilaktig kaller lansering). pre-prod K-7 var nok mest ment for testing av andre egenskaper.

 

Jeg tror faktisk at endringen er billig. Det er neppe snakk om annet enn mindre justeringer av egenskaper inne på brikken og litt firmware-oppdateringer. Det er neppe noe nytt med databussen mellom sensor og prosessor i kameraet eller andre endringer som krever at noe annet enn sensor og firmware oppdateres.

 

Forskjellen er at den nye brikken leser ut signalene gjennom fire kanaler i stedet for to. Det gjør at det kan kjøres separat støyfjerning i hver fargekanal og i luminanskanalen, noe som fører til bedre støyegenskaper.

Det er ikke sagt noe om hvilke endringer som er gjort. Det som nevnes her er forskjellen mellom K20 og pre-produksjons K-7. Altså ikke mellom pre-produksjons K-7 og endelig utgave av K-7. Det med støyfjerningen gjøres forsåvidt også med K20. Forskjellen er at K-7 gjør støyfjerningen dobbelt så raskt pga 4 separate kanaler.

 

Det er allerede noen tester ute av dette kameraet, men nå blir jo de ugyldige.

Ikke helt. Det er faktisk bare deler av testene som blir misvisende. Alt om de mekaniske egenskapene, søkeren, menyene, skjermen, knappene, stabiliseringssystemet, lukkeren, med mer blir likt.

____________________________________________________

 

Siden det ikke er sagt noe om hvilke forbedringer som er gjort fra pre-produksjonsmodellen så får jeg ty til krytallkula/magefølelsen min. Den sier meg at forbedringene i hovedsak blir:

- lavere støy på høy ISO

- mulighet for 1920x1080p 30fps video (pre-prod K-7 har inntil 1536x1024p 30fps)

- muligens noe lavere effektforbruk og dermed forlenget batteritid.

- muligens noen fjernede hardware-bugs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artig, ny "motor" i noe som kan betegnes som "tolvte time". Samtidig antar jeg at Simen har rett i at dette sannsynligvis er planlagt, det ville være tåpelig av Pentax å komme med ny brikke rett etter lansering av K-7.

Forvirringen med K-7 a og b modeller (gammel og ny brikke) hadde vært langt større enn hva noen pre-lanserings tester på nettet med gammel brikke medfører. De fleste av disse testen oppgir jo dessuten (som regel) at de er "pre-release" og at ny test vil følge senere.

Lenke til kommentar
Artig, ny "motor" i noe som kan betegnes som "tolvte time". Samtidig antar jeg at Simen har rett i at dette sannsynligvis er planlagt, det ville være tåpelig av Pentax å komme med ny brikke rett etter lansering av K-7.

Jeg tror det er en måte å redusere utviklingstida på. Hvis de hadde ventet på den endelige versjonen av brikken hadde det kanskje tatt 6 måneder med utvikling av resten av kameraet før det var klart for lansering. Det de har gjort her er å utvikle sensor og resten av kameraet parallelt og kombinere de to så nært lansering(levering) som mulig.

Lenke til kommentar

Det hersker total forvirring om dette. Det har vært spekulert i årsak, og om det vil innebære forsinkelser. Jeg har selv bidratt til spekulsasjoner. Etter litt ettertanke, er jeg svært usikker på hva jeg skal tro eller mene.

 

Jeg merker meg at ingen av de som hevder sensorbytte, oppgir kilder. Heller ikke Akam?

Lenke til kommentar

Du postet selv det som trolig er kilden:

 

Amateur Photographer (AP) has delayed its review of the Pentax K7 digital SLR after learning that the final version will include a modified imaging sensor.

 

Deres kilde er angivelig Pentax UK.

However, Pentax UK has since revealed that the final version of the K7 available to consumers will include an altered sensor.

Dette er neppe offisiell info fra Pentax, men trolig fra epost eller telefonsamtale mellom Pentax UK og AP. Jeg tror ikke AP setter ut et sånt falsk rykte, men vi kan jo selvsagt ikke være sikker. Det kan også være en feiltolkning hos AP eller Pentax UK.

Lenke til kommentar

Dette er ikke så mye 12. time at det gjør noe. Test-kameraene som ble delt ut til noen utvalgte er jo laget for evigheter siden. Det fulgte med en klar instruks om at ingen bilder tatt på høy iso med de kameraene skulle legges ut på nett, noe enkelte så klart ikke kunne la være å gjøre. Jeg tipper at enkelte av de med størst lekkasje ikke står først i køen neste gang det skal deles ut kamera til testing..

 

Endringene det er snakk om er nok ganske små, det kan for eksempel handle om marginalt lavere støynivå på høy iso - typiske finjusteringer som blir gjort etter å ha testet ut en tidlig batch av sensorer og de har gjort seg noen erfaringer. Kanskje har de justert litt på designet for å redusere hot pixels ? Kanskje handler det bare om kvalitetskontroll, hvor jevn kvalitet var det på de første hundre sensorene som kom fra samlebåndet?

Lenke til kommentar
Ja.

Det er den mest sannsynlige kilda. Men opplevde den artikkelen som lite konkret, og mer som et svar til de som var tidligere ute med anmeldelse.

 

Midt oppe i all forvirringa, greide jeg og overse deres kilde. Beklager.

 

Tror ikke du har noe særlig å beklage for. Jeg er nemlig ganske sikker på at kilden IKKE var oppgitt da du først leverte lenken. APs artikkel ble oppdatert igår.

Lenke til kommentar
Tror ikke du har noe særlig å beklage for. Jeg er nemlig ganske sikker på at kilden IKKE var oppgitt da du først leverte lenken. APs artikkel ble oppdatert igår.
Jeg vet ærlig talt ikke. Mulig de har oppdatet, men og mulig at kilde var oppgitt. Uansett burde jeg ha dobbelsjekka før jeg posta. Det gjorde jeg ikke. Så mulig jeg var for rask i svingen. I så fall beklager jeg fortsatt det.

Men uansett burde akam ha oppgitt kilde, hvis dette er kilda deres. Jeg ser ingen grunn til ikke å oppgi kilder, når det er åpne kilder.

 

Det interesante her blir at Pentax UK hevder en ting, mens tysk pentaxdistributør hevder det motsatte. Nemlig at de sist utleverte betaeksemplarene er endelige versjoner med unntak av firmware. De såkalte betatesterne fikk og noen dager på seg med fw 1.0. (Jeg skriver såkalte fordi dette bærer mer preg av å være et reklamestunt enn virkelig betatesing)

 

Hva som er realitetene når det gjelder får vi forhåpentligvis snart vite. De første eksemplarene er nemlig allerede i salg i Japan.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...