Gå til innhold

Navigon med Iphone-program


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel..jeg kan ikke se at det følger med noe stativsystem til dette. Man kan jo selvsagt bruke et hvilken som helst stativsystem...

 

Mens med Tom Tom Sitt iphone system så kan man kjøpe spesiallaget stativ som inkluderer mer presis gps, mobillading og handsfree system. Joda..dette stativet koster sikkert litt, men jeg vil aller helst ha en komplett løsning...

 

Det er jo greit å vite prisen på dette programmet og kartpakken...ca 700-900kr. Derfor kan jeg tenke meg at TomTom pakken koster det samme. Selvsagt må man da kjøpe stativsystemet i tillegg. Og dette koster vel nye 1000kr. Men men lite penger i den store sammenheng og at man da får gps-veinavigasjon og mobil i ett.

Lenke til kommentar
Navigon sitt ligger i AppStore for 519 kr.

 

gamer73: "Mer presis gps" sier du. Har du noen kilder på det?

 

Slik jeg husker å ha lest, så vil Tom Toms stativ være utstyrt med en signalforsterker, som logisk nok vil gjøre GPSen mer presis og responsiv.

 

Jeg er ikke 100% sikker på om dette er tilfellet, men jeg synes å huske at det var det jeg leste :)

Lenke til kommentar

Regner med at man kan bruke tomtom sin holder på dette også. Skal jo ikke være programavhengig det. Det er jo gps`en den snakker med.

 

Brukr navigon og det er helt konge, som en vanlig gps. Kan ikke helt se hva tomtom skal gjøre bedre menymessig, men de leverer nok et like bra system, så det er et spørsmål om smak tror jeg. Uansett er dette en ekstra grunn til å handle Iphone. Mobilen er genial!

 

Løp og kjøp

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så har du iPhone AGPS (Assisted GPS). Med andre ord snakker ikke iPhonen direkte med GPS-satelittene, sånn som ekte GPSer gjør. Den bruker telefonantennene til å snakke med GPS-satelittene og triangulering for å finne din posisjon. Det er derfor iPhonen sin kart-funksjon fungerer så fort i forhold til andre GPSer hvor man må vente på kontakt med satelittene.

 

Det docken til TomTom er, såvidt jeg har skjønt, er en antenne slik at iPhonen kan koble seg direkte til GPS-satelittene og gi en mye mer nøyaktig måling enn det man kan oppnå med AGPS. Docken blir altså en GPS-antenne, som iPhone mangler for ekte GPS.

 

Grunnen til at iPhone har AGPS er fordi det er mye mindre batterikrevende og man slipper det med å vente på kobling mot GPS-satelittene, noe som kanskje er mer nødvendig til dagligbruk enn ektremt nøyaktig GPS.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så har du iPhone AGPS (Assisted GPS). Med andre ord snakker ikke iPhonen direkte med GPS-satelittene, sånn som ekte GPSer gjør. Den bruker telefonantennene til å snakke med GPS-satelittene og triangulering for å finne din posisjon. Det er derfor iPhonen sin kart-funksjon fungerer så fort i forhold til andre GPSer hvor man må vente på kontakt med satelittene.

Jeg har forstått det som at det er en kombinasjon av begge. Er det ikke slik at den kommuniserer med satelittene, i tillegg til triangulering? Den triangulerer først, og når den oppnår kontakt med satelittene blir den mer nøyaktig?

Lenke til kommentar

iPhone 3G kan beregne posisjonen sin både vha signaler fra satelitter, fra telefonmaster og til og med vha Wifi-nett. Den har med andre ord en ekte GPS-mottaker innabords, men har også annen posisjoneringsteknologi i tillegg, både for å kunne finne posisjonen sin fortere og for å kunne finne posisjonen sin de gangene den ikke får kontakt med GPS-satelittene.

 

Hentet fra http://www.apple.com/iphone/iphone-3g/high-technology.html:

Location Services

GPS (Global Positioning System) technology uses information from earth-orbiting satellites to find locations. A-GPS (Assisted GPS) on iPhone 3G goes a step further, finding the closest satellites to more quickly identify your position. If you’re not within a clear line of sight to a GPS satellite, iPhone finds you via Wi-Fi. If you’re not in range of a Wi-Fi hotspot, iPhone finds you using cellular towers.

Lenke til kommentar

Den har norsk språk og finner det jeg har søkt etter fort som bare det. Det er en damestemme som guider. Eneste er at man bør ha mobilen god synlig i vinduet da den nok er mer følsom for signaler enn en vanlig GPS. Dette er bare noe jeg tror siden det kan gå litt tid før den finner signaler noen ganger.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

jada...men uansett vil jeg tro at en dedikert "dockingstasjon" alla TomTom sin er optimal greie for turn-by-turn bil navigasjon. Personlig venter jeg på Tom Tom sin....men jeg venter jo uansett på Iphone 3gs som ikek kommer før i juli...

 

I mellomtiden bruker jeg min 3 år gamle bil-gps med 3 år gamle kart....fungerer jo det også men .....ja..

Lenke til kommentar

Tror nok flere vil vente på tomtom fordi de er kjente, og det forstår jeg. Selv hadde jeg aldri hørt om Navigon før jeg tilfeldigvis fant appen på App store. Jeg er ingen gps-junkie, så det er vel derfor.

 

Etter å ha lest om Navigon og sett tester var jeg overbevist og så langt langt funker dette som en vanlig gps. Ankepunktet er nok at skjermen er i minste laget og det kan jo bli litt farlig i noen situasjoner.

 

Når man kjører ser man hastigheten, tiden eller lengden til destinasjon og om man kjører inn i en tunnell er den overraskende kjapp å finne igjen signalet når man kommer ut. Alle ikoner av bensinstasjoner etc er med og disse finnes på skjermen hele tiden. Ruten peker alltid rett opp også. Det samme gjelder idrettshaller etc. Som en fullverdig gps altså.

 

Og noen av det beste er jo at denne og tomtom sin er så lette å oppdatere. Om det kommer tillegg på kart eller hva som helst vil jo disse komme i app store, forhåpentligvis gratis eller til 6 kroner.

Lenke til kommentar

Personlig brente jeg meg voldsomt på min novogo GPS. Joda GPS'en er i seg selv veldig bra, men tror firmaet er konkurs etc...dvs INGEN oppdattering på 3 år. Så denne gangen går jeg kun for det beste...som for tiden i utgangspunktet er TomTom. Joda...jeg regner med å betale litt mer for det og..men pris er ikke issue for meg når det kommer til dette.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så har du iPhone AGPS (Assisted GPS). Med andre ord snakker ikke iPhonen direkte med GPS-satelittene, sånn som ekte GPSer gjør. Den bruker telefonantennene til å snakke med GPS-satelittene og triangulering for å finne din posisjon. Det er derfor iPhonen sin kart-funksjon fungerer så fort i forhold til andre GPSer hvor man må vente på kontakt med satelittene.

Dette stemmer ikke helt. GPS-håndsett som f.eks. Iphone kommuniserer ikke med satellittene, men bruker deres posisjoner til å regne ut sin egen posisjon. Derfor vil man ikke møte på noe kapasitetsproblem hos satellittene. Siden Iphone (og andre mobiltelefoner med GPS) også er en mobiltelefon muliggjør det bruk av AGPS. Det vil si at håndsettet setter bort en del av regnekraften til hjelpeservere, noe som gjør at teknologien igjen kan bli mindre i håndsettet. På grunn av dette skjer posisjoneringen kjappere og AGPS er dermed mer nøyaktig enn GPS.

 

 

Det docken til TomTom er, såvidt jeg har skjønt, er en antenne slik at iPhonen kan koble seg direkte til GPS-satelittene og gi en mye mer nøyaktig måling enn det man kan oppnå med AGPS. Docken blir altså en GPS-antenne, som iPhone mangler for ekte GPS.

Iphone mangler ikke GPS-antenne.

 

 

Grunnen til at iPhone har AGPS er fordi det er mye mindre batterikrevende og man slipper det med å vente på kobling mot GPS-satelittene, noe som kanskje er mer nødvendig til dagligbruk enn ektremt nøyaktig GPS.

Som sagt så muliggjør AGPS at teknologien i håndsettet kan bli mindre fordi en del av regnekraften settes bort til hjelpeservere. Jeg veit ikke om det er mulig på Iphone, men på f.eks. telefoner fra HTC følger det med et program som lar deg laste ned de siste satellittposisjonene, så ventetiden er minimal for å finne satellittene fordi enheten allerede vet hvordan skal søke.

 

 

iPhone 3G kan beregne posisjonen sin både vha signaler fra satelitter, fra telefonmaster og til og med vha Wifi-nett. Den har med andre ord en ekte GPS-mottaker innabords, men har også annen posisjoneringsteknologi i tillegg, både for å kunne finne posisjonen sin fortere og for å kunne finne posisjonen sin de gangene den ikke får kontakt med GPS-satelittene.

Ulempa med å finne posisjonen med telefonmastene er jo at det er veldig unøyaktig og kan vise flere kilometer feil. Når det står at man kan bruke WiFi-punkter antar jeg at den bruker internettsentralen til å finne posisjonen, ikke veldig nøyaktig det heller.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Navigo kan jo umulig være konk? De lager jo programmer og selger gps? Uansett så tar alle navigasjonssystemer dataen sin fra samme sted stort sett, så det er jo menysystemet og kvaliteten på dette som er det vktige, og her syntes jeg Navigo leverer.

 

Men om de er på konkursens rand er jo ikke det bra med tnake på oppdateringer. Uansett burde Apple tatt de i betraktning.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...