Gå til innhold

Nye trender øker nettavhengigheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel ikke noe nytt. På et forum jeg bruker sinnsykt mye, ikke dette, er det folk som har over 15000 postinger på ikke veldig mange år.

 

Kan vel si at jeg har kost meg mang en kveld med å poste på det forumet, ledd av innlegg og rett og slett hatt det gøy. Så lenge jeg har følt at jeg har fått en form for virtuelt samvære så er vel ikke det kun negativt?

 

Twitter derimot skjønner jeg ikke vitsen med. Blir som å følge med på vg.no/live teksting fra fotballkamper. Bedre å kunne logge seg på et forum og svare på innlegg.

 

For mye av noe er vel ikke bra for noen selv om det er TV-titting, sjokoladespising, spilling eller nettsurfing.

Lenke til kommentar

Joda, vi danner oss nye vaner.

Men det som ofte ikke kommer fram er at vi bruker mindre tid på feks tv og andre medier slikt som aviser og bøker enn før.

 

Uansett så mener jeg selv det er positivt at vi bruker tid på sosiale medier, vi blir jo tross alt litt mer aktive mentalt da :)

Lenke til kommentar

Ser virkelig ingen problemet mer å være "avhengig" av nettet?

Grett nok, er smått krise om man blir uten nett i alt for mange timer i strekk, uten noe annet å gjøre..

Men, så lenge man har dødtid (enten det er 1 time, eller 10 timer per dag) så hvorfor ikke bruke den tiden på å være sosial på nettet?

 

Bedre å være sosial, uansett om det er IRL eller på nett, enn å sitte i en krok uten noen å skrive/snakke med :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Huff, jeg hater alt av facebook, nettby og alt det der.

Den typen greier (person orientert sosialisering) anser også jeg som fullstendig meningsløst. Det er sånt vi har det virkelige livet til. Heller 4 venner å drikke øl med enn 568 venner på ei liste.

 

Tekniske diskusjoner og erfaringer er derimot nyttig på nett fordi en får et bredt spekter av deltagere på en side som diskusjon.no, noe en vanskelig vil oppnå IRL.

Lenke til kommentar
Den typen greier (person orientert sosialisering) anser også jeg som fullstendig meningsløst. Det er sånt vi har det virkelige livet til. Heller 4 venner å drikke øl med enn 568 venner på ei liste.

 

Tja, så har det seg også at Facebook kan brukes til så langt mer enn kunn å ha en kul liste med venner med et urealistisk oppblåst tall.

 

Sosiale nettverk er viktige på sine måter og er med på å skape trender, noe vi må ta hensyn til og tilpasse oss til.

Lenke til kommentar

Sosiale nettsteder? Jeg klarer ikke helt å se på det å sitte foran en dataskjerm som sosialt, uansett hva skjermen måtte vise.

 

Og ja, jeg har prøvd fjaseboka i tre måneder. Fikk 117 "venner", og mistet respekten for sikkert 50 av dem på den tiden. Hvordan kan folk tro at andre mennesker en interessert i at de støvsuger, er på butikken, sover, er fyllesjuk med mer? Det endte med at jeg kuttet ut skiten. Heller 3 gode venner enn 300 overfladiske listevenner som skal demonstrere for gud og hvermann hvor sosialt vellykket de er ved å skrive på veggen min, samtidig som de ikke gidder å ringe eller ta en tur innom på besøk. Nyhetsoppdateringer? Det handler om sladder, og dere synes det er kult.

 

Bare innrøm det.

 

;)

Lenke til kommentar
– Ett prosent av nettbrukere er avhengig av å være sosial på nettet, det vil si at de bruker fem timer eller mer på sosiale medier

 

Er veldig skeptisk en definisjon av avhengighet som innebærer et visst antall timer pr dag..

 

Du må da forstå at å bruke nettet i fem timer om dagen det er farlig det! Jeg håper vi kan fikse disse menneskene slik at de blir normale og ser på TV i disse timene i stedet :)

/sarcasm

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Facebook er ikke bare dumt... Mislikte det før, men fant ut gjennom samboeren at faren min hadde Facebook, så jeg registerte meg og fikk kontakt med han. Skal møtes i sommer, har ikke sett han på 17 år :o Og det var bare i et kvarter eller noe.

 

Men avhengig av nettsamfunn... Ikke noe jeg kan tenke meg, står over den.

Lenke til kommentar

Det virker veldig på meg som om disse personene som skal redde folk fra "nettavhengighet" eller lage store skremselspropagandaoppslag (nice ord BTW :p) er de som selv ikke er i stand til å skrive et enkelt program, sette sammen en maskin fra deler, eller kan 1337.

 

Jeg er forøvrig også skeptisk til å definere avhengighet ved tid brukt på nett. Etter den definisjonen er minst halvparten av de som har postet kommentarer på denne artikkelen nettavhengige, og Simen1 nett-narkis med over 40.000 poster :p

Nettavhengighet er vell heller de som blir helt ute av seg og får nærmest abstinenser om de ikke får tilgang til nett (på ferie, hyttetur, etc). Jeg kjenner mange som har det sånn med mobiltelefon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...