Gå til innhold

Sniktitt: Olympus E-P1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vi merket oss med E-P1 er at det er raskt i responsen på autofokus og utløserknapp - faktisk dobbelt så raskt med 17mm-objektivet som E-420 med 25mm pancake

Er E420 et helt usedvanlig tregt kamera, eller har Oly faktisk laget en kjapp kontrastdetekterende AF?

 

Uansett: Herren være priset! Mine bønner har blitt hørt! Hvor begynner køen?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
vi merket oss med E-P1 er at det er raskt i responsen på autofokus og utløserknapp - faktisk dobbelt så raskt med 17mm-objektivet som E-420 med 25mm pancake

Er E420 et helt usedvanlig tregt kamera, eller har Oly faktisk laget en kjapp kontrastdetekterende AF?

 

Uansett: Herren være priset! Mine bønner har blitt hørt! Hvor begynner køen?

Uten å ha lest artikkelen. Det er vel Liveview til E-420 som det sammenlignes mot.

 

Tom

Lenke til kommentar
Kunne vår kjære Hr. Samsonsen vennligst avklare? Hvordan er AF-responsen sammenlignet med en anstendig speilrefleks?

 

Hey, la meg da komme hjem fra jobb først.

 

Vel, noen entydig sammenligning har jeg ikke, og Mr Watanabe spesifiserte ikke om han mente liveview eller vanlig AF, men hovedgrunnen til at jeg kvittet meg med min E-420 med 25mm pancake var nettopp at jeg syntes autofokusen var ALT for treg. E-P1 opplevdes kjappere, men jeg hadde som nevnt ingen mulighet til å sammenligen direkte, og for det meste var det kraftig lys da jeg testet E-P1, så ingen ting kan sies sikkert før vi får sammenlignet på skikkelig vis, under identiske forhold.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nesten garantert til å kjøpe meg et slikt kamera. Jeg vet ikke om det er riktig som artikkelen indikerer at dette er lagd for de som synes speilrefleks er for vanskelig å bruke. Men for min del er det størrelsen som appelerer, så godt som speilrefleks i kvalitet og funksjonalitet, men fortsatt lite nok til å ta med seg rundt omkring og på fest. Det eneste jeg gjerne skulle sett var en vidvinkelzoom med god lysstyrke.

 

AtW

Lenke til kommentar

For min del kommer dette aldri til å erstatte D300 n på mer "avanserte" fotoshoots.

 

Digresjon - blir som å bytte ut en BMW X5 med en Mazda MX-5 og så oppdage at man har gått over noe til noe som mangler baksete og bagasjeplass, selv om det er en mye morsommere bil på sommerveiene.

 

Nesten så jeg vurderer å bytte inn D300 mot dette her. Bruker utelukkende 28mm på det, og hadde da i grunn vært greit med noe mindre. Selv om det jeg liker best med D300 er størrelsen, tyngden, og grepet.
Lenke til kommentar
det jeg liker best med D300 er størrelsen, tyngden, og grepet.

Og det er noe av grunnen til at E-P1 imine øyne blir et supplement, ikke en erstatning.

Det er et meget viktig poeng. Dette er et supplement. Også for oss som har Olympus i sstallen allerede.

 

Tom

 

Tror du det er en dårlig ide å gjøre som jeg planlegger, å bruke det som det eneste kamraet? Personlig synes jeg kompaktkamraer har litt dårlig funksjonalitet, mens speilrefleks ofte er for tungvidt å ta med seg rundt der jeg liker best å ta bilder, nemlig der jeg er sammen med venner og har det gøy.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror du det er en dårlig ide å gjøre som jeg planlegger, å bruke det som det eneste kamraet? Personlig synes jeg kompaktkamraer har litt dårlig funksjonalitet, mens speilrefleks ofte er for tungvidt å ta med seg rundt der jeg liker best å ta bilder, nemlig der jeg er sammen med venner og har det gøy.

 

AtW

Ettersom kameraet ikke har en EVF, så kan det bli litt anstrengende å bruke som eneste kamera.Du burde kanskje vente til neste modell kommer; den regner de med har EVF. Jeg har tenkt å primært bruke E-P1 med 17mm og optisk søker.

 

Tom

Lenke til kommentar
Tror du det er en dårlig ide å gjøre som jeg planlegger, å bruke det som det eneste kamraet? Personlig synes jeg kompaktkamraer har litt dårlig funksjonalitet, mens speilrefleks ofte er for tungvidt å ta med seg rundt der jeg liker best å ta bilder, nemlig der jeg er sammen med venner og har det gøy.

 

AtW

Ettersom kameraet ikke har en EVF, så kan det bli litt anstrengende å bruke som eneste kamera.Du burde kanskje vente til neste modell kommer; den regner de med har EVF. Jeg har tenkt å primært bruke E-P1 med 17mm og optisk søker.

 

Tom

 

Det er sant, dog er det jo endel kompatkameraer som ikke har electronic viewfinder også. Er det snakk om en ny modell som kommer snart, eller som kommer et stykke inn i framtiden?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er sant, dog er det jo endel kompatkameraer som ikke har electronic viewfinder også. Er det snakk om en ny modell som kommer snart, eller som kommer et stykke inn i framtiden?

 

AtW

Ryktene snakker om før jul.

 

Tom

 

Ah, det er jo suverent, såpass lenge kan jeg vel klare å vente for å få en oppklaring ihvertfall, blir vel uansett å vente noen måneder for å vente litt på et prisen roer seg på E-P1. Takk for informasjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mest fornuftige er vel kanskje å vente å se om det kommer tilsvarende modeller og prisene faller...MEN høres ikke dette ut som PC komponenter ? Har sendt mail til ene butikken jeg har handlet mye av men de har ingen dato eller pris ennå.

 

Noen som tror at dette kameraet IKKE "er" utsolgt alt ?

Lenke til kommentar
Mest fornuftige er vel kanskje å vente å se om det kommer tilsvarende modeller og prisene faller...MEN høres ikke dette ut som PC komponenter ? Har sendt mail til ene butikken jeg har handlet mye av men de har ingen dato eller pris ennå.

Slik har vel digitalkameraverdenen vært lenge ?

 

Noen som tror at dette kameraet IKKE "er" utsolgt alt ?

Det er nok heller det at kameraet er så nytt at de fleste butikker ikke har fått med seg priser og leveringsdato enda.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...