Gå til innhold

Disney satser hardt på Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Som filmsamler, er det uaktuelt for min del å samle filmene digitalt. Frimerkesamlere, samler ikke på bilder av frimerker de heller ;)

 

Men jeg skjønner godt at folk som hovedsaklig er interessert i å bare se en god film uten å ville ha en hylle full av filmer er vesentlig mer åpen for dette forslaget.

Som Ole the Pooh sier: Ja takk begge deler.

Lenke til kommentar

Blu Ray er ikke fremtiden nei, Sony har totalt bommet på målet etter de skviset ut HD DVD.

Eneste de har gjort er å skaffet seg en farlig konkurrent som tar dem på alle felt stort sett, SATA Harddiskene.

Pris pr Gb så blir 250Gb med BluRay plater slått av 1x 750Gb harddisk, de er raskere enn Blu Ray, kan lagres flere ganger og er billigere.

Og kan ikke ripes opp, dog litt sensitiv for G krefter men hvem kaster rundt på harddisker når de skal lagres?

 

Dessverre for Sony, så har de tråkket i salaten.

Lenke til kommentar
Blu-Ray-formatet er da ikke forbeholdt video. Å sammenlikne med online-tjenester og lignende blir tullete, i alle fall om det lanseres som en fullverdig konkurrent. Flash-minne, derimot. :yes:

Det er riktig at man kan lagre hva som helst på en Blu-ray. Men den er først og fremst lagd for video, og er ikke praktisk for så mye annet.

 

Det sammen med at folk neppe kommer til å renne ned butikkene for å kjøpe Blu-ray-spiller til å installere i PCen sin gjør at BR nok først og fremst kommer til å være et videoformat. Så da vil det falle naturlig å sammenligne BR (de facto lagringsformat for HD video) med andre måter å distributere video på.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for at jeg skal kjøpe filmen istedenfor å laste den ned (Lovlig eller ulovlig).

Grunnen: Det er fint å se fysisk at man har plater. Men det er jo da nå, hva som skjer i framtiden er noe annet.

 

Håper at film og musikk industrien tar til fornuft snart, nrk har jo klart det. De tilbyr de nyeste seriene som torrent nedlastning, riktig nok kun de som de har full rettigheter på da.

 

Kan jo nevne hva jeg nettopp gjorde. Jeg og noen kamerater skal ha hanibal maraton. Jeg har kjøpt red dragon og hanibal, men det var jo bare 2 av 3 filmer. Jeg så litt på div torrent sider, det resulterte i 1 torrent som kunne brukes. Jeg starta den, joda, 8 dager og 20 KBps.

Fuck this, cdon.com.

 

300 kr med frakt, får dem over helga. Holder lenge.

 

Skal nevne at dette da gjelder DVD, Blu-Ray er fremdeles litt for dyrt for meg når det kommer til sånt som dette.

 

Men håper på at det blir en sikkelig tjeneste, hvis det kommer så kommer jeg til å bruke denne, helt klart.

Lenke til kommentar

Vel, nå er ikke filmer dyre i allefall. Kjøpte 3 blu-ray filmer på play.com til 206 norske kroner til sammen. 2 av dem var helt ferske..

 

Spillerne derimot, de må nok ned i pris. Og ja, jeg er ikke interessert i å måtte streame filmer.. Vil ha min egen utgave.

 

Tror nok DVD blir faset ut til fordel for Blu-ray, det er enda 10-20 år til folk flest i Norge har gode nok linjer til å streame 1080p uansett. Og så svak som infrastrukturen er i Norge, når det holder at en elg dytter borti en boks i skogen, så er et helt samfunn uten internett? Og det finnes helt klart land som har det verre enn oss her i Norge.

 

Nei, tror nok det er en generasjon til eller to før vi får noe som kan ligne det dere fantaserer om.

Lenke til kommentar

Bittorrent og ulovlig nedlastning skal heller ikke undervurderes som en konkurrent til BR, all den tid filmselskapene ikke vil tilby gode, lovlige nedlastningstjenester.

 

Bittorrent fungerer jo også fint på trege og ustabile nettlinjer så lenge man har litt tid og tålmodighet.

 

(Og vær så snill, ikke gjør dette til enda en tråd for/mot ulovlig nedlastning. Vi har minst 100 tråder om dette på forumet allerede.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Som filmsamler, er det uaktuelt for min del å samle filmene digitalt. Frimerkesamlere, samler ikke på bilder av frimerker de heller ;)

Så du samler ikke i realiteten på film men på film-cover.

 

På ett vis kan man si det sånt ja, men det kommer an på hvordan en ser på det. Men det hadde uansett ikke vært noe alternativ å kjøpe cover seperat og ha liggende filmen på nettet. Det å gå til hylla, ta ned coveret (siden vi skal være flisespikkere, selv om jeg skjønner hva du mener og jeg er med på den ;)) og deretter ut filmen som ligger inni for å så sette inn i en spiller er en ting jeg ikke vil være foruten når det gjelder film.

Forskjellige meninger hvorvidt man faktisk liker dette, så å ha filmer tilgjengelig digitalt kan være et alternativ for de som foretrekker det slik.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

noe må ihvertfall gjøres. markedet bare øker og øker - men prisene forblir høye og bransjen utnytter folk. folk er lei av 2-300kr for et surt dvd-cover, og så kommer neste HD-format eller special edition 4 uker etterpå, så må man punge ut for fullpris for å oppgradere. lei elendige kinoseter fordi styret skal på smøreturer og popcorn til en krone kornet. innsparinger for bransjen må også komme kundene til gode, og ubrukelige bransjefolk må vekk, så vi står igjen med talenter som brenner for kunsten sin (og de skal få godt betalt, men ikke i hundremillionersklassen).

 

fildeling har gitt makt til folket, monopolet som en gang kunne gjøre akkurat som de ville må nå ta et kraftig oppgjør med seg selv og slutte å tenke så jævlig kortsiktig, for hvis kundene føler de blir tynt, øker kynismen og folk laster mer ned.

 

bransjen svarer med grining og trusler, holder seg for ørene og rister på hodet - noe som bare forverrer problemet. idiotiske utopier om at prisene går ned jo flere som kjøper, ser folk rett gjennom. det er dataalderen, folk ser mønsteret og er ikke lenger like naive - hva skjer når man får et kopisikkert format som på nintendo konsoller og xbox? prisene går OPP!! her er det hver mann for seg selv, og nå når kundene har fildeling som maktmiddel, er det på tide å stikke fingeren i jorden og behandle kundene med litt respekt, ellers så får man som fortjent. slutt med lureri og skitne businesstriks og opptre som kundens PARTNERE i prosessen med å bringe frem filmene istedet for åndssvake tullinger som skal lures til å bruke mest mulig penger for minst mulig produktverdi. det er å tenke kortsiktig.

 

svaret på problemet er nesten like enkelt som det er vanskelig; folk er villige til å betale for noe de synes de liker, og at prisen er rettferdig. de er dritt lei kyniske slendrianer som tyner dem og oppnår urimelig inntjening på middelmåldigheter som selger pga. sinnsyk markedsføring, men ønsker på motsatt side virkelig å løfte frem de som brenner for kunsten!

 

folk er villige til å betale for opplevelser, både i form av kino, påkostede varer som har det lille ekstra, og rimelige ordninger for handel, oppgradering og hvis man virkelig bruker huet, er det de som er villige til å betale ekstra mye for det lille ekstra, hvis de virkelig føler det er noe GENUINT..

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Helt klart at nettet er fremtiden. Et lite utdrag fra bloggen min:

 

Tenk dere en applikasjon som gir deg tilgang til filmer, serier og andre programmer som måtte gå på TV. Du kan finne alt, det øyeblikket det ble tilgjengelig (samtidig over hele verden). Alt streames, så du kan begynne å se samme sekund du velger det du vil se. Noe er gratis, noe er reklamebasert og noe må man betale for. Man kan betale engang priser, abonnere på enkelte serier eller kanskje betale en månedlig avgift for for tilgang til alt innholdet. Innholdet er åpenbart tilgjengelig i høy kvalitet i 720p til 1080p. Noe mindre, og de kan gå og suge seg selv.

 

Man vil selvfølgelig få dedikerte bokser som kan settes I stuen, kobles til Tven og styres med fjernkontrollen. Døden til dagens TV? Yes, please!

Har du en skitten og treg internett linje, kan du forhåndslaste ting du vil se og se det når det passer seg, eller se det i lavere kvalitet.

 

Høres dette ut som noe folk kunne betalt for? Oh, yes. Med mindre du er en skitten fattig, gniten gnom, så er dette noe de fleste ville betalt for.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Gret nok at Blu-ray ikke er fremtiden. Men hva skal de selge i mellomtiden? digital distribusjon av høyoppløselig video på blu-ray nivå når det gjelder kvalitet på lyd og bilde er det bare ett fåtall av oss som kan streame. Inntil denne muligheten blir tilgjengelig for majoriteten av markedet, så vil distribusjon via fysiske medier fremdeles være kongen på haugen. Og hvor lenge vil det ta? Jeg tipper iallefal 5 år, om ikke 10 før storeparten av det potensielle markedet har noe som ligner det. Det er bare å se på hvor bakstreversk og treige de er her på haugen...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
noe må ihvertfall gjøres. markedet bare øker og øker - men prisene forblir høye og bransjen utnytter folk. folk er lei av 2-300kr for et surt dvd-cover, og så kommer neste HD-format eller special edition 4 uker etterpå, så må man punge ut for fullpris for å oppgradere. lei elendige kinoseter fordi styret skal på smøreturer og popcorn til en krone kornet.

 

Ok. La meg adoptere ditt alias akkurat nå. Jeg tror det må være flere år siden jeg betalte 300 kr for en film. De fleste filmer som jeg er interessert i ligger på £5-£6. De nye filmene er litt dyrere, men etter en måned eller to er de ned på et nivå igjen. Så sammenligner vi det med tilstanden på videomarkedet før DVDen kom. Vi var kjempefornøyd når vi fikk kjøpe 3 utslitte tidligere leiefilmer for 200 kr på den lokale videosjappa.

 

Når det gjelder dette med kinosetene tror jeg du bør ta deg en tur inn i en hvilken som helst kino som ikke er midt i Bergen. Jeg tror sjefen på kinoen jeg jobbet tidligere var vekke 2 ganger i året på filmtreff. I Oslo! Treffene varte i to dager. Hardly smøretur. Det var en tur for å se hvilke nye filmer som ble tilbudt. Vi hadde ikke økonomi til noe mer. Popcornet hadde vi heller ikke noe med, det var det nemlig et eksternt firma som holdt på med. Location.

Lenke til kommentar
Blu Ray er ikke fremtiden nei, Sony har totalt bommet på målet etter de skviset ut HD DVD.

Eneste de har gjort er å skaffet seg en farlig konkurrent som tar dem på alle felt stort sett, SATA Harddiskene.

Pris pr Gb så blir 250Gb med BluRay plater slått av 1x 750Gb harddisk, de er raskere enn Blu Ray, kan lagres flere ganger og er billigere.

Og kan ikke ripes opp, dog litt sensitiv for G krefter men hvem kaster rundt på harddisker når de skal lagres?

 

Dessverre for Sony, så har de tråkket i salaten.

SATA-disker? Grensesnittet har da fint lite med dette å gjøre? Jeg tror ikke folk flest fikser å laste ned og lagre filmer på datamaskinen. Dessuten kjøper ikke mannen i gaten flere disker > 750 GB, men heller en på ~500 GB. Det blir ikke alt for mange filmene. SSD og flash-minne er vel de eneste virkelig store utfordrerne, spør du meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...