Gå til innhold

Entusiastkamera med stor bildebrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble litt dyrere enn hva jeg hadde håpet på i alle fall. Da blir det nok E-520 i stedet for. Dobbelt så billig og bildekvalitet i samme klasse (noob guesstimate).

 

Men bevares- det var et knallfint kamera. Entusiastene kommer sikkert til å fryde seg. Som nybegynner og student er jeg ikke verdig.

Lenke til kommentar

Kameraet ser pent ut.

 

Men autofokusen skal ifølge Dpreview være treg, og med en lavoppløselig LCD-skjerm som fungerer dårlig i sollys blir kameraet uaktuelt for min del.

 

Synd - dette er en kameratype jeg har ventet på i mange år.

Lenke til kommentar
Kameraet ser pent ut.

 

Men autofokusen skal ifølge Dpreview være treg, og med en lavoppløselig LCD-skjerm som fungerer dårlig i sollys blir kameraet uaktuelt for min del.

 

Synd - dette er en kameratype jeg har ventet på i mange år.

 

Nå var jo det en prøveversjon de hadde testet da.....

Endret av Petteram
Lenke til kommentar
Synd - dette er en kameratype jeg har ventet på i mange år.

Det blir neppe siste kamera av den typen. Panasonic har kommet med 2 stk, Olympus nå med ett og Samsung kommer med et om ikke så lenge. Seriene vil selvsagt utvides med tiden. Det vi ser nå er bare starten på lanseringsstrategien. Om noen få år vil vi se slike kameraer i flere klasser fra ca 1500 kr til ca 7000 kr (og kanskje med type Leica-klasse).

Lenke til kommentar

Det at man kan benytte annet optikk enn mFT gjør systemet attraktiv for meg. Jeg tror at med mindre Canon eller Nikon hiver seg på mFT bølgen og kommer med adaptere forblir dette et nisje produkt.

 

Siden jeg har enn del Nikon objektiver er det bedre å kjøpe D5000 som ferie / party kamera.

 

Men selv kamera virker veldig spennende og litt sånt magisk merkelig. Artig liten sak, men kanskje ikke til den prisen.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Det som kommer til å skje er at alle de store kommer til å komme med tilsvarende løsninger om et til to år når de skjønner at dette er et stort marked. Men desverre så kommer de til å fronte sine egne løsninger istedet for å benytte MFT standarden.

Jeg er ikke så sikker på det. Jeg tror svært få vil ha ennå flere fatninger så jeg tror de enten vil holde ting kompatibelt med sine nåværende fatninger eller ta i bruk mFT. mFT påstås å være et åpnet format, men det skal vist ikke være så åpent likevel.

 

50/1.2 fra OM-systemet må bli et genialt portrettobjektiv på det kameraet der :dribble:

Det tilsvarer 100mm f/4 på fullformat. (samme dybdeskarphet). Med tanke på ISO så har fullformat mer å gå på slik at f/1,2 ikke nødvendigvis blir så mye bedre enn f/4 på 100mm. Sånn jeg ser det er hovedpoenget å spare plass og penger i forhold til fullformat. Ikke at det nødvendigvis blir særlig bedre. Ulempen med mFT i forhold til fullformat er at man taper en del brikkeoppløsning og får dermed mindre crop-muligheter, samt at mulighetene for liten dybdeskarphet begrenses kraftig. F.eks kan man bare glemme å få noe i nærheten av dybdeskarpheten til en 85mm f/1,2 på fullformat.

Lenke til kommentar

Svært interessant kamera spør du meg. Jeg vurderer seriøst å ha noe slikt kontra å ha en speilrefleks. Mangelen på blitz kan være en hemsko dog. Noen som vet om de har de samme kløktige søkefunksjonene som på panasonics variant? Eller hadde jeg kanskje sett litt mindre oppløsning og enda bedre høy-iso egenskaper, i tilegg til flere objektiver. (lyssterke vidvinkel-varianter som ikke er alt for store, hovedsaklig).

 

AtW

Lenke til kommentar
Ulempen med mFT i forhold til fullformat er at man taper en del brikkeoppløsning og får dermed mindre crop-muligheter, samt at mulighetene for liten dybdeskarphet begrenses kraftig. F.eks kan man bare glemme å få noe i nærheten av dybdeskarpheten til en 85mm f/1,2 på fullformat.

 

Mindre dybdeskarphet kan jo ses på både som en fordel og en ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mindre dybdeskarphet kan jo ses på både som en fordel og en ulempe.

Helt klart. Det jeg mente var at fullformat gir mer frihet til å velge dybdeskarpheten selv.

 

Jo, det er sant, men man kan jo ikke endre dybdeskarpheten uten at det går på bekostning av noe annet, go mindre sensor gir vel bedre dybdeskarphet ved tilsvarende blenderåpning?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jo, det er sant, men man kan jo ikke endre dybdeskarpheten uten at det går på bekostning av noe annet, go mindre sensor gir vel bedre dybdeskarphet ved tilsvarende blenderåpning?

Hvis bedre = større, så stemmer det at mindre sensor gir bedre dybdeskarphet ved tilsvarende blenderåpning og tilsvarende brennvidde og fokusavstand.

 

Mindre dybdeskarphet går på bekostning av maksimal dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...