Gå til innhold

Safari er populær på Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En riktigere konklusjon er vel at Apple automatisk legger ved Safari 4 i applikasjonen «Apple Software Update» hos de mange iPod-/iPhone-kundene med iTunes installert. Derfor er det mer interessant å vite hvor mange prosent av disse som faktisk benytter Safari 4.

 

Enig der ja. og om man har quicktime player så prøver de også å prakke på deg safari.

 

Skal ikke se bort ifra at mange av de nedlastningene er fra folk som bare får opp en alert og trykker neste.

Lenke til kommentar

Hehe, sitter faktisk å bruker Safari 4 på Windows nå. Er faktisk en ganske grei nettleser, men tror jeg liker Firefox bedre. Har ikke så alt for mye å si, så lenge jeg ikke bruker explorer. Det er bare tull med og det klarer aldri å huske fanene dine når (les: "Når", For dette skjer uansett) nettleseren klikker. Det er faktisk ekstremt treigt. Den er lite responsivt. Og det er ikke noe galt med hardware'en (High end).

Lenke til kommentar

En ting som virkelig kommer til å bidra til utjevning av markedsandeler er når Microsoft lar brukerne få velge nettleser ved første gangs oppstart.

 

hvorfor skal det bli så mye raskere på det 64bit systemet til apple, ser ikke helt for meg at safari bruker bruker 4GB.

To grunner:

- Opprensking i gammel og ineffektiv kode

- 64bit instruksjoner går noe raskere enn 32bit kode når 64bit utnyttes på en bra måte. Noe nyere kompilatorer bidrar sterkt til. (x86-)64bit er tross alt over 6 år nå og dagens kompilatorer er ganske effektive til å utnytte instruksjonene.

 

Det har med andre ord ingenting å gjøre med 4 GiB-grensa.

Lenke til kommentar
En ting som virkelig kommer til å bidra til utjevning av markedsandeler er når Microsoft lar brukerne få velge nettleser ved første gangs oppstart.

Det blir i så fall PC-produsentene som må legge inn slik funksjonalitet. Microsoft kommer ikke til å levere noen nettlesere sammen med Windows 7 og de kommer derfor ikke til å dille med valg av nettlesere "ved første gangs oppstart". Spørsmålet nå er om EU-kommisjonen kommer til godta dette.

 

Kanskje noen burde lage et installsjonsprogram som lar deg velge nettleser ved første gangs oppstart av OS'et, slik at Microsoft kan se hvordan det skal gjøres? (For alt jeg vet finnes det allerede, men jeg kjenner ikke til noen konkrete eksempler.)

Lenke til kommentar
Hehe, sitter faktisk å bruker Safari 4 på Windows nå. Er faktisk en ganske grei nettleser, men tror jeg liker Firefox bedre.

 

Må si det samme selv, faktisk ganske imponert. Har måtte ty til Safari 4 i "bughunting" knyttet til et CMS der Firefox 3.0.11 klarte å fremprovosere en bug. Safari 4 har nemlig meget bra webutviklingsverktøy, klart sammenlignbart med Firebug.

 

Og litt fancy fremvisning har den også.

Lenke til kommentar

Firefox har i mine øyne vært forbigått lenge, først av Opera, siden av Chrome og nå også av Safari, som en daglig-bruk-nettleser. Jeg takler ikke Firefox' treghet lenger, og bruker den kun for Firebug.

 

Fra artikkelen: "et Windows operativsystem"

 

-> eller et Windows-operativsystem, som vi vanligvis sier. :)

Lenke til kommentar
En ting som virkelig kommer til å bidra til utjevning av markedsandeler er når Microsoft lar brukerne få velge nettleser ved første gangs oppstart.

Det blir i så fall PC-produsentene som må legge inn slik funksjonalitet. Microsoft kommer ikke til å levere noen nettlesere sammen med Windows 7 og de kommer derfor ikke til å dille med valg av nettlesere "ved første gangs oppstart". Spørsmålet nå er om EU-kommisjonen kommer til godta dette.

 

*snip

Håper det kun gjelder en spesifikk versjon av Win7 som er merket "Europa" eller noe, ala winxp for europa.

Man kan si hva man vil, men er bare tull om IE ikke skal med på windows. Det er som å strippe ut notepad, paint, utforsker, media player etc bare fordi det finnes konkurrenter. Greit det finnes bedre men det er da opp til meg å bestemme.

 

Men anyway.

Regner med vi etter hvert kan se på statistikken over bruk om Safari blir noe særlig mer brukt slik Apple kanskje vil ha det til.

 

En så lenge så er Safari nok et windows vindu, med et tekstfelt øverst for url, noen knapper for frem/tilbake etc, og et område under som rendrer websiden. Det er jo ikke en døyt annerledes enn IE. Når skal noen tilby noe mer enn dette?

Mine onkler, tanter, foreldre, svigers, besteforeldre, drittunger og alle andre ikke-data-nerder vet jo ikke en dritt om javascript, og for dem så skjønner dem ikke greia.

 

Men skal sjekke ut dev greia på den... det kan jo være interessant

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Firefox har i mine øyne vært forbigått lenge, først av Opera, siden av Chrome og nå også av Safari, som en daglig-bruk-nettleser. Jeg takler ikke Firefox' treghet lenger, og bruker den kun for Firebug.

 

Fra artikkelen: "et Windows operativsystem"

 

-> eller et Windows-operativsystem, som vi vanligvis sier. :)

Har merket tregheten i Firefox jeg også, etter å ha prøvd Google Chrome. Mulig dette kan bli bedre med de kommende versjonene av Firefox (første blir 3.5)?

Lenke til kommentar
En så lenge så er Safari nok et windows vindu, med et tekstfelt øverst for url, noen knapper for frem/tilbake etc, og et område under som rendrer websiden. Det er jo ikke en døyt annerledes enn IE. Når skal noen tilby noe mer enn dette?

Mine onkler, tanter, foreldre, svigers, besteforeldre, drittunger og alle andre ikke-data-nerder vet jo ikke en dritt om javascript, og for dem så skjønner dem ikke greia.

 

Men skal sjekke ut dev greia på den... det kan jo være interessant

 

En standardstøtte som er 4 - 5 år foran IE8 er en markant forskjell. Det er faktisk det feltet som rendrer nettsiden som er det viktige. Utseende på menyer et er det virkelig uvesentlige.

 

Raskere og mer feiltolerant Javascript er langt fra noen ulempe. Selv de som ikke aner hva dette betyr vil garantert ha den nettleseren som viser sidene best, gir mulighet for ny funksjonalitet uten spesielle plugins og som laster sidene raskest. Og den heter ikke IE.

 

Safari tilbyr altså langt mer, så er det opp til nettutviklere å utnytte dette.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
En riktigere konklusjon er vel at Apple automatisk legger ved Safari 4 i applikasjonen «Apple Software Update» hos de mange iPod-/iPhone-kundene med iTunes installert. Derfor er det mer interessant å vite hvor mange prosent av disse som faktisk benytter Safari 4.

 

+ mange Mac-brukere som kjører Windows i Boot Camp:p

Lenke til kommentar
Det står, leke seg i det nye OS'et i artikkelen, og at det er 64-bit. Betyr dette at det er første gang Mac OSX kommer i 64-bit, eller betyr det bare at de tilbyr nok en ny 64-bit utgave?

Leopard, forgjengeren til Snow Leopard, ble presentert av Apple med disse ordene:

Leopard delivers 64-bit power in one universal operating system. Now the Cocoa application frameworks, as well as graphics, scripting, and the UNIX foundations of the Mac, are all 64-bit. And since you get full performance and compatibility for your 32-bit applications and drivers, you don’t need to update everything on your system just to run a single 64-bit application.

Hvorfor Safari for Snow Leopard er 64-bit og Safari for Leopard ikke er det, det er det vel bare Apple som vet. Kanskje de vil gi folk noen flere gode grunner til å oppgradere?

Lenke til kommentar
Firefox har i mine øyne vært forbigått lenge, først av Opera, siden av Chrome og nå også av Safari, som en daglig-bruk-nettleser. Jeg takler ikke Firefox' treghet lenger, og bruker den kun for Firebug.

 

Fra artikkelen: "et Windows operativsystem"

 

-> eller et Windows-operativsystem, som vi vanligvis sier. :)

 

skjønner ikke helt hva du mener med "tregheten" til firefox... Prøvde den safari 4. Avinstalert etter 15 min. Og du spør hvorfor? Nja, hvis dere vil ha en nettleser som i sitt beste bruker over 300Mb Ram, værsågod --> Safari4

 

De som kommer med "imponert overfor safari4 hastigheten", er BS spør du meg. Bruker for mangre ressurser for min del.

 

tok meg litt tid å instalere og teste på nytt: åpnet 4 like sider i begge nettlesere. og man skal bli imponert overfor Safari ?

post-71640-1245085580_thumb.jpg

Endret av hproslan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...