Gå til innhold

Linux først ute med USB 3.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Men for å forhindre at det ikke blir som med 64-bit som har tatt så lang tid før de properitære software leverandørene har støttet. Er det bra at noen drar i gang støtte tidlig. Det er jo helt latterlig hvor lang tid det har tatt før properitære softwareleverandører har brukt på 64-bit støtte. Og enda ligger de langt etter fri programvare på dette området. Det er jo faktisk det eneste som har holdt linux brukere igjen på 32-bit i mange år allerede. (Les : adobe flash player etc. og for å ikke snakke om hvor mange programmer som havner i 32 bit mappa i windows 7) 

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

Pokker og. Må jeg ty til Linux nå for å bruke alle de 0 USB3-enhetene mine ;)

 

Spøk til side så er det sikkert greit at Linux er tidlig ute for de som jobber med USB3-enheter. For folk flest har det nok liten betydning, spesielt med tanke på hvor få enheter som kan utnytte mer enn det USB2 tilbyr.

Lenke til kommentar
Dette er faktisk en ganske revolusjonerende endring siden Linux lå skikkelig i bakleksa på USB-støtte på 1.0-varianten.

 

Ser egentlig for meg en stor del av GNU gjengen og Linus over IRC:

"Tja, kommer noen til å bruke den nye USB tingen?"

"Tja, vi har annet som er bedre da så"

"Så gidder noen å sette sammen drivere?"

"Nope"

*lite stund senere*

"Dammit!"

"?"

"USB ble populært"

"NOOOOOOOOOOOOO!"

"Vel, fortsatt noe som vil skrive drivere?"

 

:p

Lenke til kommentar

Betyr dette at forbrukerne har kommet til ett metningpunkt hva behov angår? En har jo USB 2.0, S-ATA 300 og 1 Gigabits nettverk, og for de med spesielle behov så finnes allerede flere standarder for nettverksdisksystemer (Seriell Attached SCSI, og en del eldre standarder).

 

Hva blir så storveis med USB 3.0 liksom?

Lenke til kommentar
efikkan: du nevner IPv6. Har det virkelig bitt seg fast til nå? Jeg som sluttbruker ser ihvertfall sjelden noe annet enn IPv4 nettverksadresser.
Det skyldes at IPv6 er så vidt tatt i bruk. Linux fikk støtte for IPv6 i 1996, da Windows så vidt hadde fått Internett, Microsoft testet IPv6 fra 2002, men støtten kom først i 2007.
Lenke til kommentar
 Men for å forhindre at det ikke blir som med 64-bit som har tatt så lang tid før de properitære software leverandørene har støttet. Er det bra at noen drar i gang støtte tidlig. Det er jo helt latterlig hvor lang tid det har tatt før properitære softwareleverandører har brukt på 64-bit støtte. Og enda ligger de langt etter fri programvare på dette området. Det er jo faktisk det eneste som har holdt linux brukere igjen på 32-bit i mange år allerede. (Les : adobe flash player etc. og for å ikke snakke om hvor mange programmer som havner i 32 bit mappa i windows 7) 

 

For å si det sånn: Jeg har bare ett eneste 64-bit-program installert på Win7, og det er 7z <.< Da ser jeg ikke helt poenget med 64-bit Windows... Hvis man ikke har godt over 4GB RAM though.

 

Hva blir så storveis med USB 3.0 liksom?

En tidobling av hastighet sier man da ikke nei til? Ekstern SSD-harddisk med ekstreme lese/skrive-hastigheter blir moro. Det blir jo i tillegg raskere enn gigabit ethernet :o

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Men for å forhindre at det ikke blir som med 64-bit som har tatt så lang tid før de properitære software leverandørene har støttet. Er det bra at noen drar i gang støtte tidlig. Det er jo helt latterlig hvor lang tid det har tatt før properitære softwareleverandører har brukt på 64-bit støtte. Og enda ligger de langt etter fri programvare på dette området. Det er jo faktisk det eneste som har holdt linux brukere igjen på 32-bit i mange år allerede. (Les : adobe flash player etc. og for å ikke snakke om hvor mange programmer som havner i 32 bit mappa i windows 7)

 

For å si det sånn: Jeg har bare ett eneste 64-bit-program installert på Win7, og det er 7z <.< Da ser jeg ikke helt poenget med 64-bit Windows... Hvis man ikke har godt over 4GB RAM though.

Mesteparten av regneoperasjonene som dagens programmer utfører er på minst 64bit, derfor vil det gi bedre ytelse om operativsystem og programvare er ordentlig optimalisert. I tillegg er x86-64 ryddigere. Fra en utviklers synspunkt er det ren idioti at det ikke blir benyttet mer, vi kan få en del mer ytelse ut av CPUene, eventuelt trekke mindre effekt i gjennomsnitt.
Lenke til kommentar

Om IPv6. Vil vi se en gradvis eller brutal overgang til det nå snart da? Jeg ser bare for meg hvor mange flere IP-adresser SPAM'ere vil få tilgang til. Jeg håper inderlig at IPv6 aldri behøves å frigis til e-mail bruk. Dersom de fleste fortsetter å la andre host'e sin e-post som f.eks. hos Gmail og liknende så vil en vel fint klare seg med IPv4 veldig veldig lenge.

 

Når det blir noen flere millioner i de befolkningstetteste landene, så ser jeg for meg at fattigdommen bare vil øke der hvor de bor. Så jeg tror ikke behovet for at flere folk trenger ekpsansivt mange flere e-post adresser, ergo vil IPv4 vare veldig lenge. Og med apparater som eventuellt vil sende deg e-post varslinger, så ser jeg heller ikke noe behov for å måtte spise opp IP-adresse segmentene. Fordi en simpelthen ofte vil ønske å benytte den dynamiske (evt. statiske) IP-adressen som en låner hos sin bredbåndsleverandør til slik trafikk.

Lenke til kommentar
Om IPv6. Vil vi se en gradvis eller brutal overgang til det nå snart da?

Gradvis. En får ikke alle til å bytte på en gang, og f.eks NAT hindret en brå overgang. Jeg, og mange andre ser for meg at det meste av overgangen vil skje gjennom tunellering.

 

Jeg ser bare for meg hvor mange flere IP-adresser SPAM'ere vil få tilgang til. Jeg håper inderlig at IPv6 aldri behøves å frigis til e-mail bruk. Dersom de fleste fortsetter å la andre host'e sin e-post som f.eks. hos Gmail og liknende så vil en vel fint klare seg med IPv4 veldig veldig lenge.

Du står fritt til å hoste en SMTP/IMAP server på "alle" IP-adresser... Hver person i verden kommer sannsynligvis aldri til å ha sin egen IMAP/SMTP server, så jeg skjønner egentlig ikke hva du lurer på =)

 

 

Når det blir noen flere millioner i de befolkningstetteste landene, så ser jeg for meg at fattigdommen bare vil øke der hvor de bor. Så jeg tror ikke behovet for at flere folk trenger ekpsansivt mange flere e-post adresser, ergo vil IPv4 vare veldig lenge.

IP har ingen ting med e-post adresser å gjøre, det har med IP(-adresser) å gjøre. De er IKKE det samme. Det er også langt flere fordeler ved IPv6 enn bare flere adresser..

 

Og med apparater som eventuellt vil sende deg e-post varslinger, så ser jeg heller ikke noe behov for å måtte spise opp IP-adresse segmentene. Fordi en simpelthen ofte vil ønske å benytte den dynamiske (evt. statiske) IP-adressen som en låner hos sin bredbåndsleverandør til slik trafikk.

Her snakker du så over evne at det er umulig å skjønne hva du prater om :p Still spørsmål istedet for å komme med påstander, så lærer du noe =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...