Gå til innhold

Microsoft retter 31 sårbarheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installerte IE 8 ved denne oppdateringen sammen med en del andre plasterlapper.

 

Vista virker litt mer responsiv enn tidligere. Jeg har en mistanke om at IE 8 kanskje er grunnen. Fordi jeg husker at en PC med Windows XP jeg oppgraderte til IE 8 også ble litt bedre etter å ha "drukket en del munnfulle av drikken".

 

Dette beviser vel hvor tett integrert IE ennå er med operativssystemet, eller?

Ser også at HW.no skriver om "Windows 7 E", og at den skal komme uten IE. Jeg lurer på om Windows 7 E kan ha noen ytelsesfordeler over alminnelig Windows 7, eller har Microsoft virkelig gjort en grunnleggende forandring hvor nettleseren ikke påvirker OS'et lenger? Dette skal bli spennende å følge med videre på.

Lenke til kommentar
Flott at de er tettet. Likevel er det urovekkende at det har eksistert såpass mange kritiske hull. Hvem vet hvor lenge de har vært vid åpne, hvor mye de er utnyttet og hvor mye skade de har gjort?

Det er vel bare skurkene som vet sånt, og de påvirkede vet vel om sine problemer, samt de få prosentene som kanskje sikkerhetsselkapene får meldt inn.

Lenke til kommentar
Flott at de er tettet. Likevel er det urovekkende at det har eksistert såpass mange kritiske hull. Hvem vet hvor lenge de har vært vid åpne, hvor mye de er utnyttet og hvor mye skade de har gjort?

Det er vel bare skurkene som vet sånt, og de påvirkede vet vel om sine problemer, samt de få prosentene som kanskje sikkerhetsselkapene får meldt inn.

Ikke nå lenger desverre. Selv sikkerhetsselskaper sliter med å finne styggedom, fordi skurkene forsøker å gjøre minst mulig ut av seg. Har du virus? Du vil ikke merke det lenger. Du vil ikke få noen mistanker lenger. Virus sletter ikke ting lenger, eller gjøre skade.

 

FF rettet 9 feil, 1 mer enn IE :)

Lenke til kommentar
Det kommer alltid en masse med "fixer" rett før ett nytt OS slippes, dette for at det nye OS'et skal virke mye raskere enn det gamle. -Ikke noe nytt i dette...

Jeg er litt usikker på hvilket OS du tenker på nå ...?

Skulle disse "fixene" liksom gjøre det gamle OS'et tregere slik at det nye av den grunn virker raskere?

Lenke til kommentar

Bare 31 feil rettet? Det var jo betryggende.

 

@jonnor: Helt enig. Det som er viktigere er den ubrudte rekken med grove feil og alvorlige sikkerhetshull som Microsoft har fremvist i årevis. Og enda værre er de kjente feilene som blir utnyttet "in the wild", men som Microsoft nekter å anerkjenne!

Lenke til kommentar
Det kommer alltid en masse med "fixer" rett før ett nytt OS slippes, dette for at det nye OS'et skal virke mye raskere enn det gamle. -Ikke noe nytt i dette...

Jeg er litt usikker på hvilket OS du tenker på nå ...?

Skulle disse "fixene" liksom gjøre det gamle OS'et tregere slik at det nye av den grunn virker raskere?

Jeg tenker selvsagt på Micorsoft OS'er. Dette har skjedd forran utfasingen av XP, 2000 og ME. -Og nå altså også Vista.

Vista kom ut i 30. nov 2006 for bedrifter. Her er noen linker til oppdateringer som skjedde i oktober/november 2006.

http://www.hardware.no/artikler/kritiske_o...microsoft/35212

http://www.hardware.no/artikler/nye_oppdat...microsoft/34446

http://www.hardware.no/artikler/nye_oppdat...microsoft/33484

http://www.hardware.no/artikler/microsoft_...ateringer/32311

 

PS De fleste av oppdateringene er selvsagkt kritiske

Lenke til kommentar
Hvorfor oppdateres det bare en gang i måneden? Er det ikke bedre å sende ut oppdateringene med en gang de er ferdige?

Jeg tror det har med de større bedriftene å gjøre, samt at Microsoft får det noe enklere å forholde seg til en enkelt frist i det intervallet. Bedriftene ønsker ikke å låse administrator til å smålappe ting, så ergo når behovet for løpende fikser forsvant så tok Microsoft å slo 2 sammen. Altså bedriftenes ønsker + Microsofts.

 

Det sagt så slipper Microsoft enkelte ganger en sporadisk plasterlapp innimellom, som de da mener er ekstremt kritisk å få levert bedriftene/folket. Den kan komme når som helst, og Microsoft støtter seg vel da til at automatiske oppdateringer er slått på, og at nyheten sprer seg som ild i tørt gress, og våkne administratorer i bedriftene som følger med på ett eller annet sikkerhetslanseringsgreier.

 

Bedriftene ønsker å ha kontrollen med når plasterlappene skal implementeres i datanettet sitt. Ergo så gjør månedlige oppdateringer dette forutsigbart, og bedriftene kan teste ut plasterlappene litt når de da slippes og få en viss formening om plasterlappene forårsaker noen bedriftskritiske funksjoner å stoppe opp. Mulig bedriftene kan ha hurtigere tilgang til plasterlapper en hva Windows Update gir, men det vil ikke jeg bekrefte noe om, da jeg aldri har sett hvordan det fungerer i praksis selv.

 

For administrator er det viktigst at bedriften ikke lammes av en ekkel designet plasterlapp. At datanettet til bedrift skal knekke som følge av ormer og diverse trusler har nok administrator en viss oversikt over at svært sjelden vil skje dem. De har brannmurer som de ansatte arbeider bak, og ett svært godt tatt vare på datanett. Ergo så kan bedriften ta seg råd til å kombinere å lese trusselnyhetsbilde med hvor god tid de har til å teste plasterlappen. Dessuten har de backup å støtte seg til dersom katastrofen likevel skulle skje. Altså alt-i-alt så arbeider en dyktig administrator med veldig mange sikkerhetsforanstaltninger og alltid med en systematisk metodikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...