Gå til innhold

Eniro stopper bursdagsvisning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Javel? Og hva var det som var så galt med å oppgi fødselsdagen til folk? Tror neppe det kan brukes til identitetstyveri eller noe sånt. Eneste man kan gjør er å sende en hilsen eller en gave til personen :p Dessuten så er det greit om du ikke helt husker en venns bursdag ;)

Lenke til kommentar

Eg er for at folk skal bestemme sjølv, men noko krise var det ikkje. Du kan få personnummeret til kven som helst med ein kjapp telefonsamtale.

 

Eg er for at folk skal bestemme sjølv, men noko krise var det ikkje. Du kan få personnummeret til kven som helst med ein kjapp telefonsamtale.

Lenke til kommentar
Javel? Og hva var det som var så galt med å oppgi fødselsdagen til folk? Tror neppe det kan brukes til identitetstyveri eller noe sånt. Eneste man kan gjør er å sende en hilsen eller en gave til personen :p Dessuten så er det greit om du ikke helt husker en venns bursdag ;)

Æh, da tror jeg du skal tenke litt mer oppfinnsomt.

 

Har man fødselsdagen til folk, har man 4/11 siffer i personnummeret. De to neste finner man med å kryssjekke med skattelistene, som viser alder. De to siste sifferene i personnummeret, er kun en checksum, så da mangler man i praksis kun de 3 sifferene etter fødselsåret. Her er det kun 250 muligheter.

 

250 muligheter høres kanskje mye ut, men det finnes sider som viser alle disse, og disse kan da manuelt eller automatisert kryssjekkes mot tjenester som dette.

 

Vips, så har man hele personnummeret til en ukjent person, og kan benytte dette til å bestille kredittkort, bestille tjenester, legitimere seg via internett, etc. etc.

 

Hovedproblemet er jo at personnummeret blir benyttet som passord av mange tjenester, noe som er skremmende korttenkte, med tanke på at det allerede ligger lagret i så mange ulike register, både i offentlig, og privat sektor.

Lenke til kommentar

Enda godt!

Synes det er slitsomt å måtte ringe inn til det ene og andre for å reservere seg mot at når noen søker på deg får dem vite adresse, fødselsdato, postnummer og flyfoto over huset ditt...

 

Og dette må reserveres HVERT ÅR!!! Helt på tryne spør du meg :/

Lenke til kommentar
Javel? Og hva var det som var så galt med å oppgi fødselsdagen til folk? Tror neppe det kan brukes til identitetstyveri eller noe sånt. Eneste man kan gjør er å sende en hilsen eller en gave til personen :p Dessuten så er det greit om du ikke helt husker en venns bursdag ;)

Vips, så har man hele personnummeret til en ukjent person, og kan benytte dette til å bestille kredittkort, bestille tjenester, legitimere seg via internett, etc. etc.

 

Hovedproblemet er jo at personnummeret blir benyttet som passord av mange tjenester, noe som er skremmende korttenkte, med tanke på at det allerede ligger lagret i så mange ulike register, både i offentlig, og privat sektor.

 

Dette var en debatt som gikk over flere sider i diskusjonstråden til saken om annonseringen av tjenesten, men føler likevel at dette bør presiseres litt. At man kan bestille både kredittkort, tjenester og legitimere seg via Internett med kun fødselsnummer er nok feil - jeg kjenner per i dag ikke til noen tjenester hvor man kun trenger fødselsnummer. Det stemmer riktignok at svært mange private selskap benyttet fødselsnummer som legitimasjon, men dette var en praksis som ble endret etter mange skandaleoppslag (For eks. Tele2-saken).

 

For eksempel krever nå såvidt jeg vet alt av offentlige tjenester både fødselsnummer og en PIN-kode, sistnevnte sendes ut kun til folkeregistrert adresse.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet som alle refererer her er at man kan gjøre "alt" når man har en persons personnummer.

 

Personnummeret er vedlig lett å få tak i. Ring fastlegekontoret for å få oppgi navn og fødselsdato og du kan endre fastlege etc. Veldig mange offentlige kontorer og leger spør kun etter når du er født og navn og vips får du en masse opplysninger som igjen gjør at du får tilgang til papirer med personnummeret på.

 

Det man virkelig burde forby var å la folk bestille tjenester med kun personnummer. DEt burde være slik at man må legitimere seg med to faktor autentisering for å få få kjøpe ting osv. Dvs at du i tillegg til å måtte oppgi personnummer måtte ha en unik kode eller lignende. Da unngår man at folk får tatt opp lån og kreditt kun med å vite ditt personnummer.

 

Alle som har litt paranoia bør kontakte kredittinform, dun and bradstreet og xxxx og be om sperring av itdentitet. Man får da en kode som man må oppgi når man skal oppheve sperren. JEg mener at mange kunne vært tjent med å gjøre dette framfor å risikere å bli svindlet. Det er ikke så mye jobb å ringe og oppgi kode dagen før du skal søke om refinansiering på huslån eller starte abbonement på en tjenseste. Nettbankene bruker også dette når du enter på kredittgrense på bankkort eller når du bestiller nytt bankkort.

 

Er jaggu på tide å gjøre dette framfor å risikere et svindlermareritt som man aldri kommer ut av.

Lenke til kommentar
Javel? Og hva var det som var så galt med å oppgi fødselsdagen til folk? Tror neppe det kan brukes til identitetstyveri eller noe sånt. Eneste man kan gjør er å sende en hilsen eller en gave til personen :p Dessuten så er det greit om du ikke helt husker en venns bursdag ;)

Vips, så har man hele personnummeret til en ukjent person, og kan benytte dette til å bestille kredittkort, bestille tjenester, legitimere seg via internett, etc. etc.

 

Hovedproblemet er jo at personnummeret blir benyttet som passord av mange tjenester, noe som er skremmende korttenkte, med tanke på at det allerede ligger lagret i så mange ulike register, både i offentlig, og privat sektor.

 

Dette var en debatt som gikk over flere sider i diskusjonstråden til saken om annonseringen av tjenesten, men føler likevel at dette bør presiseres litt. At man kan bestille både kredittkort, tjenester og legitimere seg via Internett med kun fødselsnummer er nok feil - jeg kjenner per i dag ikke til noen tjenester hvor man kun trenger fødselsnummer. Det stemmer riktignok at svært mange private selskap benyttet fødselsnummer som legitimasjon, men dette var en praksis som ble endret etter mange skandaleoppslag (For eks. Tele2-saken).

 

For eksempel krever nå såvidt jeg vet alt av offentlige tjenester både fødselsnummer og en PIN-kode, sistnevnte sendes ut kun til folkeregistrert adresse.

 

Tja, sist gang jeg skulle ringe Telenor for å endre mobilabonnementet mitt, trengte de kun navn, telefonnummer og personnummer. Jeg vil tro at dette er praksis veldig mange andre steder. I tillegg viste jeg jo nettopp til en side der man kan vise, og endre, fastlege med kun navn, personnummer, og postnummer.

 

Er man i tillegg dyktig med social engineering, tror jeg det er fullt mulig å lure til seg mer informasjon dersom man allerde har dette, samt bestille/endre andre tjenester enn mobilabonnement og fastlege.

Lenke til kommentar

Dette forrandrer egentlig ingenting så lenge Datatilsynet har gitt tilatelsen, for det må nevnes at Telefonkatalogen.no ikke er den eneste som viser fødselsdatoen din.

 

http://www.finnfirma.no

Jeg regner med det også finnes flere.

 

Eniro ga seg etter medieomtalen men vi hørte ikke noe da finnfirma.no startet med sin "ekstratjeneste". Såklart var det bare fordi telefonkatalogen.no var bedre kjent og de som vil ha tak i fødselsdatoen din kan gjøre det like lett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412453

Forbanna tull!

Hva er det datatilsynet driver med?

Deler ut tillatelser til å gi ut personinfo over internett, hva om jeg ikke vil dele info om meg selv ut til alle og enhver?

Når oppføringen min i telefonkatalogen ble lagt til av arbeidsgiver, var det absolutt ingenting som tilsa at de hadde planer om å dele ut personinfo i øst og vest.

 

Jeg mener at all personinfo kun skal kunne deles ut av personen det skal informeres om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Takk og lov. Så hjalp fjesbok til med noe fornuftig for en gangs skyld. GW!

 

Trutøyprodusenten Stormberg gikk ut å sa at de ville slutte å annonsere på telefonkatalogen.no, dersom de ikke fjernet fødselsdatoene, og at de ville jobbe for å få andre annonsører til å gjøre det samme.

 

Source: http://liberal.no/2009/06/eniro-fjerner-f%...-massivt-press/

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412453

Lars har så altfor rett, jeg brukte faktisk 30min på ett tilfeldig nick på nettet og med litt flaks satt jeg med personnummeret og masse bilder av personen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...