Gå til innhold

Red Hats Fedora 11 med ext4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Men Fedora er sponsa av Red Hat, og Red Hat bruker Fedora som basis for Red Hat Enterprise Linux. Så vidt eg har skjønt så vil anten F11 eller F12 bli brukt som basis for neste RHEL.

Lenke til kommentar
Det blir litt feil å illustrere en artikkel om Fedora med en Red Hat logo.

 

Fedora er ikke et Red Hat produkt.

Fedora er Red Hat sitt leketøy. Det utvikles ene og alene av Red Hat, og alle nye funksjoner som de skal ha i Red Hat testes ut i Fedora. Så føler jeg kan stå sterkt om jeg sier at Fedora er et Red Hat produkt.

Lenke til kommentar

Red hat hadde tidligere en profesjonell Red hat med mer velprøvde kjerner enn Red hat desktop-versjonene. For å skille på de velprøvde og mindre velprøvde OSene i markedsføringen ble det bestemt å skifte navn på Red hat desktop til Fedora. Fedora blir fortsatt utviklet av Red hat selv om de har opprettet et selskap "Fedora projcet" som de har outsorcet utviklere og navn til. Så Fedora er også teoretisk sett et annet selskap nå, men det er fortsatt de samme tidligere Red hat-ansatte som lager det. Fedora er fortsatt en "sandkasse" for Red hat-distroer. F.eks prøves Ext4 ut i Fedora før det implementeres i Red hat. Red hat rendyrker profesjonelle OS med svært høy stabilitet og svært lavt buginnhold. Derfor er de ikke tidlig ute med nyvinninger som f.eks Ext4. For å unngå forvirring har de også skilt på navnene.

 

Ikke rent ulikt SUSE Linux Enterprise vs OpenSUSE.

Lenke til kommentar

Ext4 var vel også på plass under Fedora 10? Det er ihvertfall flere distroer som har Ext4 allerede, blant annet har jeg kjørt det siden april med Ubuntu 9.04. Den store nyheten på filsystemfronten i Fedora 11 er jo støtte for btrfs som ventes å bli det nye, store åpen kildekode-filsystemet med ZFS-ligenende funksjonalitet..

Lenke til kommentar

Uansett om Fedora juridisk sett er et RedHat produkt eller ikke så skaper det forvirring blant lesere. Hvorfor nevne Red Hat i denne artikkelen overhode? Tenker da både på tittelen og bildet.

"Red Hats Fedora 11"?

"SUSEs OpenSUSE"?

"Canonicals Ubuntu"?

Jeg er klar over at sistnevnte er et mye dårligere eks. enn de to første.

Og det kommer faktisk ikke fram av artikkelen at denne ble lansert i går.

 

En mer passende overskrift:

"Fedora 11 lansert"

 

Og et mer passende bilde:

fedora-sun1.jpg

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Uansett om Fedora juridisk sett er et RedHat produkt eller ikke så skaper det forvirring blant lesere. Hvorfor nevne Red Hat i denne artikkelen overhode? Tenker da både på tittelen og bildet.

"Red Hats Fedora 11"?

"SUSEs OpenSUSE"?

"Canonicals Ubuntu"?

Jeg er klar over at sistnevnte er et mye dårligere eks. enn de to første.

Og det kommer faktisk ikke fram av artikkelen at denne ble lansert i går.

 

En mer passende overskrift:

"Fedora 11 lansert"

 

Og et mer passende bilde.

Jeg er enig i at bildet var mer passende, men personlig syns jeg det er interessant å vite hvilket firma som står bak også. Ser ingen problemer med å kalle det Red Hats Fedora 11... SuSEs OpenSuSE blir derimot litt vel mye smør på flesk. Men, dette er uansett flisespikkeri.

 

Jeg forsøkte å installere Fedora 11 fra Net Install i går kveld, og da feilet det to ganger med en fatal exception i forbindelse med partisjonering. Må si Fedora ikke akkurat var så veldig snill med tanke på å installere flere paralelle OS, den ønsket helt klart at jeg nuket alle andre os, eller at jeg evt. gav den all ledig plass, og ingen av delene er aktuelle. Open Suse er så langt den suverent beste distroen angående det å la flere distroer være installert samtidig på samme maskin.

 

Jeg har lastet ned DVD'en til Fedora 11 x86_64 nå og regner med å gi den et forsøk i kveld, forhåpentligvis var det bare den Net Installen som var buggy...

 

Tenkte å gi Fedora sjansen, siden de kjører på en nyere kernel. Jeg sliter med det integrerte lydkortet mitt (Realtec 889 eller noe slikt, kommer på de fleste gigabyte hovedkortene) under både opensuse og ubuntu. Mulig jeg må krype til korset og kjøpe et standalone lydkort.

Lenke til kommentar
...men personlig syns jeg det er interessant å vite hvilket firma som står bak også. Ser ingen problemer med å kalle det Red Hats Fedora 11...

Enig, men dette er ikke vesentlig eller temaet for denne nyheten. Så en notis lenger nede i artikkelen hadde nok holdt. Men nok kverulering om det :)

 

F11 er vel den første distroen som bruker ext4 som std.(?)

Lenke til kommentar
F11 har vel også mulighet i installeren for å installere på btrfs (?).

 

riktig, se posten min et par plasser over her. Se også her

 

...men personlig syns jeg det er interessant å vite hvilket firma som står bak også. Ser ingen problemer med å kalle det Red Hats Fedora 11...

Enig, men dette er ikke vesentlig eller temaet for denne nyheten. Så en notis lenger nede i artikkelen hadde nok holdt. Men nok kverulering om det :)

 

F11 er vel den første distroen som bruker ext4 som std.(?)

 

Det kan stemme. Ubuntu shipper med det, men har vel ext3 som standard.

Lenke til kommentar
Det blir litt feil å illustrere en artikkel om Fedora med en Red Hat logo.

 

Fedora er ikke et Red Hat produkt.

Fedora er Red Hat sitt leketøy. Det utvikles ene og alene av Red Hat, og alle nye funksjoner som de skal ha i Red Hat testes ut i Fedora. Så føler jeg kan stå sterkt om jeg sier at Fedora er et Red Hat produkt.

Utvikles ene og alene av Red Hat? Hva skal det bety? At all koden er skrevet av Red Hats ansatte, for det er den slettes ikke. At all pakkingen gjøres av Red Hats ansatte, for det gjør den ikke. At det er ene og alene Red Hats ansatte og ledelse som bestemmer over Fedora, for det er det ikke. At det er Red Hat som tester, rapporterer og patcher bugs? Det er det heller ikke.

 

Ikke selges Fedora som et komersiell produkt heller.

Nei, jeg ser liten grunn til å si at Fedora er et Red Hat produkt. Mer riktig å si at Fedora er et "community"-drevet prosjekt.

 

EDIT: og ja, dette er litt flisespikking :)

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Det blir litt feil å illustrere en artikkel om Fedora med en Red Hat logo.

 

Fedora er ikke et Red Hat produkt.

Fedora er Red Hat sitt leketøy. Det utvikles ene og alene av Red Hat, og alle nye funksjoner som de skal ha i Red Hat testes ut i Fedora. Så føler jeg kan stå sterkt om jeg sier at Fedora er et Red Hat produkt.

Utvikles ene og alene av Red Hat? Hva skal det bety? At all koden er skrevet av Red Hats ansatte, for det er den slettes ikke. At all pakkingen gjøres av Red Hats ansatte, for det gjør den ikke. At det er ene og alene Red Hats ansatte og ledelse som bestemmer over Fedora, for det er det ikke. At det er Red Hat som tester, rapporterer og patcher bugs? Det er det heller ikke.

 

Ikke selges Fedora som et komersiell produkt heller.

Nei, jeg ser liten grunn til å si at Fedora er et Red Hat produkt. Mer riktig å si at Fedora er et "community"-drevet prosjekt.

 

EDIT: og ja, dette er litt flisespikking :)

 

Man kan jo dra paraleller til OpenOffice og Sun, da. Sun startet hele greia, klarte å bygge opp et community, og de bidrar med sin del av jobben. Likevel blir veldig mye jobb gjort av frivillige rundtom i verden. Sånn er det med det meste av de store open source-prosjektene. Man har et firma i bakgrunnen som drar i gang det hele, og så baller det på seg med frivillige og kanskje også andre firmaer som bidrari utviklingen. Jeg tror ikke det finnes ett eneste kjent open source-prosjekt som driftes 100% fra start til slutt av ett eneste firma.

Lenke til kommentar
Fedora og RedHat har samme type forhold som Ubuntu og Canonical, og er i høyeste grad et community-prosjekt. Men i Fedoras tilfelle er det nok en mye større del av utviklerne som er ansatt i RedHat, enn det er Ubuntu-utviklere ansatt i Canonical.

 

Kanskje ikke så rart, Red Hat er vel verdens største kommersielle open source-bedrift? (Medregner ikke Novells totale størrelse da bare en liten brøkdel av de er engasjert i open source)

Lenke til kommentar
Man kan jo dra paraleller til OpenOffice og Sun, da. Sun startet hele greia, klarte å bygge opp et community, og de bidrar med sin del av jobben.

Joda, selv om Sun er et dårlig eksempel da de har vært veldig dårlige på å få og la folk bidra til produktene sine.

 

Likevel blir veldig mye jobb gjort av frivillige rundtom i verden. Sånn er det med det meste av de store open source-prosjektene. Man har et firma i bakgrunnen som drar i gang det hele, og så baller det på seg med frivillige og kanskje også andre firmaer som bidrari utviklingen. Jeg tror ikke det finnes ett eneste kjent open source-prosjekt som driftes 100% fra start til slutt av ett eneste firma.
Isåfall gjør de det helt feil, og ville sannsynligvis ikke være mer tjent med en open source modell enn med en propritær. Vel, annet enn som markedsføring da.

 

Sokkalf^: Stemmer. Det kan ha litt med at Fedora utviklere, slik jeg har forstått, er litt mer involvert "upstream".

Lenke til kommentar
....

Jeg forsøkte å installere Fedora 11 fra Net Install i går kveld, og da feilet det to ganger med en fatal exception i forbindelse med partisjonering. Må si Fedora ikke akkurat var så veldig snill med tanke på å installere flere paralelle OS, den ønsket helt klart at jeg nuket alle andre os, eller at jeg evt. gav den all ledig plass, og ingen av delene er aktuelle. Open Suse er så langt den suverent beste distroen angående det å la flere distroer være installert samtidig på samme maskin.

 

Jeg har lastet ned DVD'en til Fedora 11 x86_64 nå og regner med å gi den et forsøk i kveld, forhåpentligvis var det bare den Net Installen som var buggy...

 

Tenkte å gi Fedora sjansen, siden de kjører på en nyere kernel. Jeg sliter med det integrerte lydkortet mitt (Realtec 889 eller noe slikt, kommer på de fleste gigabyte hovedkortene) under både opensuse og ubuntu. Mulig jeg må krype til korset og kjøpe et standalone lydkort.

Vel, det går jo fint ann å innstallere alle distroer parallelt, så fremt du vet hvordan du partisjonerer manuellt (noe som burde være rimelig basic kunnskaper for en linux bruker). Mulig at SuSE har litt bedre automatiske partisjonerings verktøy for som kan være nyttig for nybegynere, men hvorfor i all verden skal man installere flere separate distroer om man ikke engang vet hvordan man partisjonerer parallelt?

 

Jeg har også Realtek 889, fungerer utmerket i min distro (Arch), men jeg tror jeg måtte konfigurere det, det fungerte ikke "rett ut av boksen". Ikke så rart egentlig, ettersom svært lite fungerer rett ut av boksen med Arch

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...