Gå til innhold

Google satser på HTML 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår godt at MS sitter på gjerdet, de ønsker selvfølgelig å pushe deres propritære Silverlight løsning for rikt media og applikasjoner på webben. Det er i deres og det næreste økosystemet sin interesse, men for alle oss andre er det den åpne og frie webben som gjelder. Noe jeg håper flertallet her forstår.

 

La oss håpe at vi ikke bare klarer å hindre MS fra å kuppe webben, men også at vi klarer å fordrive Adobe Flash. Litt om hvorfor det er problematisk: http://linuxlock.blogspot.com/2009/05/hard...k-at-adobe.html

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
La oss håpe at vi ikke bare klarer å hindre MS fra å kuppe webben, men også at vi klarer å fordrive Adobe Flash. Litt om hvorfor det er problematisk: http://linuxlock.blogspot.com/2009/05/hard...k-at-adobe.html

 

Den bloggeren der er jo en frontfigur for en hysterisk og paranoid Linux-frik. Med en gang han begynner å snakke om at Adobe kan komme til å legge inn bakdører og ta kontroll over maskina di samt hive inn en avgift på $40 så mister han all saklighet. Det er greit at Flash ikke er noen optimal løsning, men det får være måte på.

 

Og tro det eller ei, ett konkurerende produkt er nødt til å ha mulighet for sikring av “intellectual property". Så å bruke det som ett motargument er håpløst.

Lenke til kommentar
La oss håpe at vi ikke bare klarer å hindre MS fra å kuppe webben, men også at vi klarer å fordrive Adobe Flash. Litt om hvorfor det er problematisk: http://linuxlock.blogspot.com/2009/05/hard...k-at-adobe.html

 

Den bloggeren der er jo en frontfigur for en hysterisk og paranoid Linux-frik. Med en gang han begynner å snakke om at Adobe kan komme til å legge inn bakdører og ta kontroll over maskina di samt hive inn en avgift på $40 så mister han all saklighet. Det er greit at Flash ikke er noen optimal løsning, men det får være måte på.

Bestrider du det faktum at de kan gjøre det? Merk at han ikke sier noe om sannsynligheten for at de gjør det. I et tenkt scenario hvor han faktisk hadde sagt at det var sannsynlig, ville det invalidert hans andre argumenter av den grunn? Nei.

 

Problemet er at Adobe har praktisk talt full kontroll over Flash avspilling og skaping, og dermed innhold som benytter dette formatet. Selv om det er lite sannsynlig at de kommer legge inn bakdører eller kreve betaling (ihvertfall fra PC brukere), så er det helt sikkert at ingen andre har muligheter til å forbedre eller tilpasse løsningen til sine behov.*

Er du blind? Synd for deg. Bruker du en mindre utbredt programvareplatform? En alternativ maskinvareplatform? Synd for deg. Kunne du tenke deg at innholdet var søkbart? Ønsker du å kunne garantere for at innholdet er sikkert og ikke inneholder malware? Kunne du tenke deg å fikse et sikkerhetshull eller bug? Synd for deg.

Synd for deg at innholdet bruker Adobe sitt propritære Flash media, som de har full kontroll over. Dersom ikke du eller din gruppes behov er viktig nok i deres øyne, så kan du bare glemme det, Adobe bestemmer.

 

* Og så lenge de ikke har nevneverdig konkurranse, er det ganske sannsynlig at de kommer til å la Flash være ganske middelmådige greier. Å bruke mer tid og energi enn de må på å forbedre produktet er jo bare ekstra utgifter og dårlig business.

 

EDIT: Morro at praktisk talt hele argumentasjonen din var et ad hominem angrep på denne personen. Har du ikke noe bedre å komme med? :)

 

cyclo: Kos at du har begynt å skrive artikler forresten! Stå på.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Bestrider du det faktum at de kan gjøre det? Merk at han ikke sier noe om sannsynligheten for at de gjør det. I et tenkt scenario hvor han faktisk hadde sagt at det var sannsynlig, ville det invalidert hans andre argumenter av den grunn? Nei.

 

Jeg bestrider ikke noe som helst, jeg bare påpeker at når han velger å gå den vegen så havner han på samme hylle som Michael Tsarion. Om han ønsker å bli tatt seriøst så må han styre unna denslags.

 

EDIT: Morro at praktisk talt hele argumentasjonen din var et ad hominem angrep på denne personen. Har du ikke noe bedre å komme med? :)

 

Hva er det du snakker om? Jeg har da ikke argumentert hverken for eller mot noe som helst jeg. Har bare påpekt at den bloggeren fremstår som svært paranoid og usaklig når han velger å skrive slike ting. Og om fri programvare leiren setter slike personer i første rekke i sine angrep så kommer de ikke til å nå langt. Da kommer man til å havne i samme leiren som konspirasjonteoretikere og folk som går med aluminiunsfolie på hodet.

 

 

“intellectual property"

epic fail?

 

Du er så givende atte.....

Lenke til kommentar
Bestrider du det faktum at de kan gjøre det? Merk at han ikke sier noe om sannsynligheten for at de gjør det. I et tenkt scenario hvor han faktisk hadde sagt at det var sannsynlig, ville det invalidert hans andre argumenter av den grunn? Nei.

Jeg bestrider ikke noe som helst, jeg bare påpeker at når han velger å gå den vegen så havner han på samme hylle som Michael Tsarion. Om han ønsker å bli tatt seriøst så må han styre unna denslags.

Hvis du er enig i at det han sier er sant, hvorfor skal han ikke si det?

 

Har bare påpekt at den bloggeren fremstår som svært paranoid og usaklig når han velger å skrive slike ting. Og om fri programvare leiren setter slike personer i første rekke i sine angrep så kommer de ikke til å nå langt. Da kommer man til å havne i samme leiren som konspirasjonteoretikere og folk som går med aluminiunsfolie på hodet.

Virkelig? Hvorfor det? Når man ikke sier noe usant, eller utgir noe meget usannsynlig for å være sannsynlig eller kommer med andre former for ufunderte påstander, hvordan er det det samme? Bare fordi det er politisk ukorrekt? Slik jeg ser det er det ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det forskjell på å bruke noe som er realistisk og noe som er urealistisk i sin argumentasjon, og når han bruker noe så urealistisk så faller han helt igjennom.

 

Blir for dumt å gjemme seg bak "han er bare politisk ukorrekt" Hen er hverken politisk korrekt eller ukorrekt. Det hele er på nivå med påstander om at Realtek kan legge inn en funksjon i nettverksbrikkene sine som gjør at de kan ta kontroll på maskina di. Håpløst og paranoid rett og slett.

Lenke til kommentar
“intellectual property"

epic fail?

 

Du er så givende atte.....

Hehe, jeg prøver mitt beste ;)

 

Men for å være mer detaljert, konseptet er noe som har blitt kokt sammen og nøye finslipt av mediabransjens advokater og lignende. Det er ett luftslott som ikke har noen basis i virkeligheten, men som for regjeringer rundt om i verden som ser fysiske arbeidsplasser flytte utenlands, og dermed økende ledighet, er veldig fristende å stille seg bak siden en da kan opprette ide-klekkerier, og selge disse ideene dyrt til andre nasjoners industrier for implementering i fysiske varer.

 

Spørsmålet er om menneskeheten hadde kommet hit vi er nå om det hadde vært slike tanker rundt flintkniver og båltenning...

 

Som sagt så er det forskjell på å bruke noe som er realistisk og noe som er urealistisk i sin argumentasjon, og når han bruker noe så urealistisk så faller han helt igjennom.

 

Blir for dumt å gjemme seg bak "han er bare politisk ukorrekt" Hen er hverken politisk korrekt eller ukorrekt. Det hele er på nivå med påstander om at Realtek kan legge inn en funksjon i nettverksbrikkene sine som gjør at de kan ta kontroll på maskina di. Håpløst og paranoid rett og slett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Computing

Lenke til kommentar

Google er på vei til et "fantastisk" monopol. De kan levere en portefølje av programvare som få andre på nett har maken til. Det er rett og slett imponerende.

 

Men samtidig vanskelig å unngå assosiasjoner til Microsoft, som også har kjøpt mange selskaper, som har blitt den største av dem alle. Fordi vi må ha det, på sett og vis. Tilgi meg linux og apple entusiaster.

 

Noen som fikk med seg Google Wave på I/O konferansen? Det var tidens og jeg gleder meg enormt. "what would email look like if it where invented today?".

Lenke til kommentar

Å sette video-tagen opp mot Flash/Silverlight slik enkelte gjør her er bare latterlig. Video-tagen kan gjøre en enkelt ting. Flash/Silverlight har enormt mye mer funksjonalitet enn å kun vise video. Flash (og delvis Silverlight) har i mange år levert funksjonalitet som ikke har vært (eller er) tilgjengelig på noen enkel og god måte kun ved hjelp av HTML og åpne scriptløsninger. (Og hvis man tror Flash kun blir brukt til å lage irriterende reklamebannere tar man feil).

 

Ikke alt er bra med Flash (og ei heller med Silverlight) men begge inneholder muligheter som det ikke finnes gode og enkle alternativer til i dag. Å vente på at w3c får ut fingeren er ikke noe alternativ.

Lenke til kommentar

nei, video-taggen alene kan ikke sammenlignes med hele flash pakka.

 

men om en slår sammen SVG, HTML, CSS, JS og hele den rekka, hva sitter en igjen med da?

 

fyr opp den her i firefox (skulle tro opera og chrome funker også):

http://people.mozilla.com/~vladimir/demos/photos.svg

 

ta så en titt på videoen en finner her:

http://www.bluishcoder.co.nz/2007/08/svg-video-demo.html

 

hvor en kombinerer SVG demoen over med video taggen fra html5...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...