Gå til innhold

Manglende ARM-støtte i Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ARM (med store bokstaver) er en prosessorarkitektur som er ulik alle x86-prosessorer (Alle vanlige AMD og Intel-prosessorer). ARM har tradisjonelt blitt brukt i en rekke mindre enheter som store mobiltelefoner, PDA og små bærbare PCer. Fordelen er mye lavere elektrisk effekt enn det x86-prosessorer klarer.

 

Men over til saken: Jeg synes det er merkelig å vinkle dette som en mangel. Støtte for ARM har ikke eksistert i tidligere "ordentlige" Windowser. Det var bare et prosjekt som muligens kom til å bli realisert. Det har vi nå fått offisielt avkreftet, uten at slike avkreftelser er 100% til å stole på.

 

picatta: Dette vil ikke påvirke oss forbrukere noe. Dersom Windows 7 hadde støttet ARM så ville det trolig påvirket oss ved at det hadde kommet noen ARM-produkter med Windows i stedet for OS som Symbian, Android, noen Linux-distroer osv. I dag er markedsandelene for OS til ARM godt fordelt mellom flere leverandører.

Lenke til kommentar

Dette er jo ingen overraskelse overhodet.

Nesten alt av software laget for Windows-plattformen er laget for x86. Microsoft kunne sikkert fått portet Windows7 til ARM relativt greit, men er det noe vits når ingen av programmene vil kunne kjøre på denne ARM-versjonen? Man kan jo se for seg at softwareprodusentene lager ports av sine programmer, men dette er vel ikke mer sannsynlig enn at de lager ports til linux og Mac. Windows scorer høyt på bakoverkompatibilitet og stort utvalg i tilgjengelig software. Uten disse kan man like gjerne bruke linux e.l.

Lenke til kommentar
Dette er jo ingen overraskelse overhodet.

Nesten alt av software laget for Windows-plattformen er laget for x86. Microsoft kunne sikkert fått portet Windows7 til ARM relativt greit, men er det noe vits når ingen av programmene vil kunne kjøre på denne ARM-versjonen? Man kan jo se for seg at softwareprodusentene lager ports av sine programmer, men dette er vel ikke mer sannsynlig enn at de lager ports til linux og Mac. Windows scorer høyt på bakoverkompatibilitet og stort utvalg i tilgjengelig software. Uten disse kan man like gjerne bruke linux e.l.

 

.NET er jo blitt satsingsområdet til Microsoft hva utvikling av windows-applikasjoner angår så jeg er litt uenig. Hvis .NET støtter ARM så vil rene .NET applikasjoner kunne kjøre uten modifikasjoner, og de som ikke er rene .NET applikasjoner må bare porte de kallene som blir benyttet over P/Invoke.

 

...selvfølgelig gjenstår da alle applikasjoner som IKKE er .NET baserte whatsoever.

Lenke til kommentar

MS har allerede et ARM OS, det heter Windows CE. Du finner det på mobiler, og det er dette som skal konkurrere med GNU/Linux.

.NET er jo blitt satsingsområdet til Microsoft hva utvikling av windows-applikasjoner angår så jeg er litt uenig. Hvis .NET støtter ARM så vil rene .NET applikasjoner kunne kjøre uten modifikasjoner, og de som ikke er rene .NET applikasjoner må bare porte de kallene som blir benyttet over P/Invoke.

 

...selvfølgelig gjenstår da alle applikasjoner som IKKE er .NET baserte whatsoever.

Du bør høre litt mindre på slagspratet til MS. Hvor mange windows apps har du sett portet over til windows CE? I det hele tatt har Windows CE floppet, og taper terreng mot alle andre aktører. Hvis trenden fortsetter vil MS bli sparket ut av markedet. Med den vinden Android har i seilene tyder mye på at dette året fortsetter blodbadet iPhone startet i fjor.

 

Hovedproblemet for MS er at de har basert både drivere og programvare på binær distribusjon. Dvs. at de er avhengig av at alle hardwareleverandører levere egne drivere til en ARM basert windows, og alle programvare leverandører må levere egne binær filer til ARM. Her kommer en av hovedfordelene med GNU/Linux sin kildekodebaserte modell til syne, en hel GNU/Linux distribusjon kan portes over til en ny arkitektur ved å rekompilere, og dette gjøres med hell. Det betyr ikke at portingen er triviell, og .Net er ingen hellig gral i den sammenheng.

 

Hovedkritikken fra brukere av linux nettbøker har gått på dårlige drivere og manglende programvare. Sammenlign dette med hvordan brukeren vil oppleve en ARM basert laptop med windows 7.

Lenke til kommentar
ARM (med store bokstaver) er en prosessorarkitektur som er ulik alle x86-prosessorer (Alle vanlige AMD og Intel-prosessorer).

osv..

 

Tullprat, sprøyt og pølsevev alt du kommer med. ARM er et firma som lisensierer ut IP (de eier en del patenter i forbindelse med prosessorarkitekturer, mobil grafikk osv.) som f.eks. ARM7 , ARM11 og norskutviklede Mali som blant annet har blitt forsøkt skrevet artikkel om her - Snart får du Xbox-grafikk på mobilen.

 

Resten av innlegget ditt er også fanteri, men det orker jeg ikke ta for meg nå. Det som er viktig her, er at flertallet av befolkningen er borti ARM-basert maskinvare daglig uten å være klar over det - være seg mobiltelefon, TV eller eggkoker.... Så argumentet om at det ikke påvirker oss som forbrukere faller fullstendig bort.

 

Men om en versjon av Windows 7 eller mangelen på sådan til ARM11 påvirker oss positivt, negativt eller noe imellom, er derimot en annen sak. Personlig kommer jeg definitivt ikke til å føle noe stort savn, men jeg veit om et par firmaer som nok finner skjegget sitt godt kylt fast i den store metafysiske postkassa snart om de ikke skjerper seg relativt fort... (Ok, det her er spekulasjoner, men med fundament i fakta)

 

Og når det gjelder .NET, som også blei nevnt i tråden her, er Mono fortsatt fri programvare...

Lenke til kommentar

Det var da svært til overflisespikking ;)

Resten av innlegget ditt er også fanteri, men det orker jeg ikke ta for meg nå. Det som er viktig her, er at flertallet av befolkningen er borti ARM-basert maskinvare daglig uten å være klar over det - være seg mobiltelefon, TV eller eggkoker.... Så argumentet om at det ikke påvirker oss som forbrukere faller fullstendig bort.

Nei, det gjør det ikke. Les over det på nytt og la det fordøye litt før du ramler ut i tråden igjen.

 

For å utdype litt: Dersom Windows 7 ikke kan kjøres på ARM likevel så vil vi få status quo. Forbrukeren påvirkes ikke. Dersom Windows 7 kommer til ARM kan vi bli påvirket ved at vi forlater status quo.

 

Ellers så venter jeg spent på hva mer du har å si om innlegget mitt.

Lenke til kommentar
ARM er et firma som lisensierer ut IP (de eier en del patenter i forbindelse med prosessorarkitekturer, mobil grafikk osv.)
Jeg foreslår at du retter opp wikipedia, og inkluderer dokumentasjon. Som du ser referer wikipedia til ARM holdings som selskapet bak prosessorarkitekturen ARM:

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

(det samme gjør forøvrig dine egne linker)

Det som er viktig her, er at flertallet av befolkningen er borti ARM-basert maskinvare daglig uten å være klar over det - være seg mobiltelefon, TV eller eggkoker.... Så argumentet om at det ikke påvirker oss som forbrukere faller fullstendig bort.
Tror du bør lese innlegget til Simen1 igjen, det er nettopp hvorvidt win7 kommer til ARM han sier ikke vil påvirke forbrukerne. Av innlegget hans går det også klart frem at han er klar over anvendelsesområdene til ARM.
Lenke til kommentar
Det var da svært til overflisespikking ;)

 

Beklager, er vel litt hårsår rundt emnet prosessorarkitektur (se sig for hint). Mener uansett at man godt kan gå litt i dybden uten å ta skade av dette...

 

Resten av innlegget ditt er også fanteri, men det orker jeg ikke ta for meg nå. Det som er viktig her, er at flertallet av befolkningen er borti ARM-basert maskinvare daglig uten å være klar over det - være seg mobiltelefon, TV eller eggkoker.... Så argumentet om at det ikke påvirker oss som forbrukere faller fullstendig bort.

Nei, det gjør det ikke. Les over det på nytt og la det fordøye litt før du ramler ut i tråden igjen.

 

Gjort, fortsatt ikke imponert over bakgrunnskunnskap eller logikk...

 

For å utdype litt: Dersom Windows 7 ikke kan kjøres på ARM likevel så vil vi få status quo. Forbrukeren påvirkes ikke. Dersom Windows 7 kommer til ARM kan vi bli påvirket ved at vi forlater status quo.

 

Dersom Win7 ikke kommer til ARM11 (eller hva det nå er det pønskes på bak godt lukkede dører), påvirker det utbredelsen av andre operativsystemer (Android, andre Linux-distribusjoner) blant den gemene hop - forutsatt at markedsføringen lykkes. Google og Android-gjengen er ikke tapt bak en vogn her, så i motsetning til f.eks. Xandros på EEE, har dette en god sjanse til å unngå tilbakeleveringsspøkelset (som forsåvidt er et veldig norsk fenomen).

 

Ellers så venter jeg spent på hva mer du har å si om innlegget mitt.

 

Trenger jeg å si noe mer da? Jeg føler jeg har sagt nok allerede...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...