Gå til innhold

Nye Core i7 prosessorer lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er litt off, ut fra det som artikelen forteller.

men når det gjelder Core i7. noen her som har noen erfaringer om denne?. og som har prøvd ut maskin med AMD phanom II X940?

 

tenker på bruken (og ikke spesifikasjonen). med nettleser, spille litt og gjøre noen ting. noen som har merket forskjell på de forskjellige prosessorene?. nå kjører Core i7 på DDR3 og AMD X940 på DDR2. men legger man merke til at maskinen lystrer bettre på det ene eller det andre. .. eller er det bare noen få FPS som bygger oppimellom?.. dette forteller ikke de Hardware testene som mange og flere har gjort.

 

for min del. så er det knas at teknologien utvikler seg gradvis med stø kurs. men er vi ikke komet så pass langt at software "saboterer" litt av kraften på disse lekker biskene. og er nå X86 systemet like bra som når det først kom? eller kan "NY" arkitektur/struktur få mindre bra prosessorer til og yte bettre?.

 

mange spørsmål her. men vil tro det er mange som lurer på det samme. Tall sier sitt, men erfaring mellom forsjellenne sier noe annet, ved og merke at testeren er "Nøytral" i forhold til leverandør. for da slepper vi disse hoppe i grava med døds grep på leverandørmerke kommentarene.

Lenke til kommentar

Om noen er interessert, så finner man en test av 975'en og 950'en på

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-975,2318.html

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3574 og her

http://www.guru3d.com/article/core-i7-975-review/

Ellers så vil jeg råde AMDGF å lese litt om testene på nettet. Skal du bare bruke pcen til light oppgaver og spilling, så regner jeg med at AMD sin topprossessor er det beste kjøpet. Skal du ha pcen i minst 1-2 år (uten å endre CPU, HK og RAM) eller bruke den til meget krevende oppgaver og meget krevende spill i SLI eller CF, så kan du godt tenke litt på Intel sine CPUer. Har selv en qx6850 (kjøpte den brukt, så slapp av. Betalte ikke 10000 for den ;)), som er litt bedre enn AMDs toppmodell og den sliter da IKKE med noe som helst og jeg tror neppe den blir stressa av noe spill jeg har spilt. Det eneste jeg regner med å bytte ut neste år blir da grafikkort ;)

Lenke til kommentar

AMDGF du har rett, det der var off topic.

 

Ytelsen i spill bestemmes mest av skjermkortet ditt. I CPU tester så bruker dem ofte lavere oppløsning i spill for at skjermkortet ikke skal være en flaskehals. Det beste er om man har en CPU og et skjermkort som ikke begrenser hverandre. Sitter du med GTX 295 i SLI, så vil du også trenge en raskere CPU.

 

Har du en Phenom2 940, så anbefaler jeg deg heller et raskere skjermkort hvis spill ytelsen din ikke er god nok.

Lenke til kommentar
Bortkastet penger når Ci7 920 klokker like bra på et godt hovedkort.

Også bortkastede penger når Ci5 gjør det ganske jevnt med en likt klokket Ci7. Noen ganger litt bedre pga turbo-mode, andre ganger litt dårligere. Alt i alt ganske jevnt. Lynnfield har lavere TDP og vil trolig koste betydelig mindre enn sine Ci7 brødre. Hovedkortene blir etter alt å dømme også langt billigere.

 

Anandtech: Lynnfield preview

Lenke til kommentar
Bortkastet penger når Ci7 920 klokker like bra på et godt hovedkort.

Også bortkastede penger når Ci5 gjør det ganske jevnt med en likt klokket Ci7. Noen ganger litt bedre pga turbo-mode, andre ganger litt dårligere. Alt i alt ganske jevnt. Lynnfield har lavere TDP og vil trolig koste betydelig mindre enn sine Ci7 brødre. Hovedkortene blir etter alt å dømme også langt billigere.

 

Anandtech: Lynnfield preview

 

Ci5 gjør det da ikke likt med en Ci7 når begge er klokket :hmm: Ci5 gjør det like bra når den er klokket som Ci7 gjør stock. Hovedkortene blir billigere siden de ikke kan sammenlignes med HK til Ci7. Så egentlig ble mye av det du sier her bare vås :p

 

PS! Skal en følge den tankegangen om at en kan like godt kjøpe det som er neeeesten like bra så ender man opp men en Pentium til slutt :) Så slutt å si bortkastede penger når det kommer helt ann på innteresse og lommebok til den enkelte :)

Lenke til kommentar
Ci5 gjør det da ikke likt med en Ci7 når begge er klokket :hmm: Ci5 gjør det like bra når den er klokket som Ci7 gjør stock. Hovedkortene blir billigere siden de ikke kan sammenlignes med HK til Ci7. Så egentlig ble mye av det du sier her bare vås :p

Les testen. Likt klokkede prosessorer (f.eks 2,66 GHz som i testen) gjør det omtrent like bra. (omtrent like mange og store seiere og tap for begge)

 

Hovedkortene kan selvsagt sammenlignes. Hovedforskjellen er en minnekanal mindre for ci5, samt noe mindre juggel. Derfor lavere pris og lavere ytelse for Ci5 i noen av testene.

 

Forklaringen på at Ci5 gjør det bedre enn Ci7 i noen av testene er en bedre turbo-mode. (Automatisk overklokking av enkelte kjerner ved høy last og lav nok temperatur).

 

PS! Skal en følge den tankegangen om at en kan like godt kjøpe det som er neeeesten like bra så ender man opp men en Pentium til slutt :) Så slutt å si bortkastede penger når det kommer helt ann på innteresse og lommebok til den enkelte :)

Det er bortkastede penger når det koster så mye ekstra og yter omtrent likt. Unntaket er hvis man har et meget ensrettet bruk og det går C7i sin favør i de spesifikke testene. På samme måte vil andre typer ensrettet bruk gå i favør av C5i.

 

C7i er litt som et monster med 3 armer og 3 ben. Altså ikke nødvendigvis raskere enn et c5i monster med 2 armer og 2 ben.

Lenke til kommentar
PS! Skal en følge den tankegangen om at en kan like godt kjøpe det som er neeeesten like bra så ender man opp men en Pentium til slutt :) Så slutt å si bortkastede penger når det kommer helt ann på innteresse og lommebok til den enkelte :)

Ci7 965 og nye 975 er sikkert gode for dem som sitter med fasekjøling eller bedre som sikter etter 5 Ghz ++ ja. For folk med luft/vann kjøling så mener jeg den er bortkastede penger. Jeg mener Ci7 920 er et bedre valg til 2190,- kroner.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Også bortkastede penger når Ci5 gjør det ganske jevnt med en likt klokket Ci7. Noen ganger litt bedre pga turbo-mode, andre ganger litt dårligere. Alt i alt ganske jevnt. Lynnfield har lavere TDP og vil trolig koste betydelig mindre enn sine Ci7 brødre. Hovedkortene blir etter alt å dømme også langt billigere.

 

Kommer i5 til å klokke rett opp til 3.8ghz? tvilsomt... Er det da verdt pengene? ja ;) Dessuten er i7 til entusiaster, da er ikke pris like høyt prioritert.

Lenke til kommentar

Ryktes jo om at en core i5 har blitt klokket til 5 ghz.. Dessuten, det mange glemmer her er jo at core i7 920 forsvinner til høsten, omtrent samtidig med ci5's inntog i markedet. Og det kommer heller ingen erstatter.. så om du lufter på ideen om en i7 920, kan det være lurt å sikre seg en allerede nå =P?

Lenke til kommentar
For i sitere Anandtech :
The best yielding Nehalems (and highest clocked Nehalems) will be LGA-1366 processors. I wouldn't expect any 1GHz+ overclocks from LGA-1156 CPUs.

 

Jeg leste akkurat det for noen dager siden, men skjønner ikke hvorfor det skulle være slik, hvis i7 klokker bra så burde vell i5 klokke like bra eller bedre, særlig hvis jeg kjøper den billigste versjonen som ikke har HT.

Lenke til kommentar
Bortkastet penger når Ci7 920 klokker like bra på et godt hovedkort.

Også bortkastede penger når Ci5 gjør det ganske jevnt med en likt klokket Ci7. Noen ganger litt bedre pga turbo-mode, andre ganger litt dårligere. Alt i alt ganske jevnt. Lynnfield har lavere TDP og vil trolig koste betydelig mindre enn sine Ci7 brødre. Hovedkortene blir etter alt å dømme også langt billigere.

 

Anandtech: Lynnfield preview

 

Enig i at Ci5 er interessante alternativ, og skulle gjerne hatt lavere TDP. Jeg har sittet og ventet på at 950 skulle komme på markedet en stund, og nå er den her. Spørsmålet er hvor lenge til jeg må vente på Ci5 og hovedkort. 2. halvår kan jo være alt fra 1.7 til 31.12, noen som har en formening om når vi kan forvente ferdige system? Jeg ville gjettet på langt utover høsten en gang, i hvert fall siden jeg ikke ønsker å være aller først på en helt ny plattform heller.

 

Ønsker egentlig ikke å overklokke, og derfor ser jeg på i950 fremfor i920. En annen grunn er for å sikre at jeg får stepping D0. Noen som vet om det fortsatt selges "gamle" i920 eller om alt (eller ingen) er D0?

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil, var det i oktober-november perioden i5 skulle komme på markedet...

 

 

Vet at Komplett har (hatt) en god del OC-vennlige i7 CPU'r på lager...

Burde være mulig å sende de en e-post og høre om de har ønsket spec på en i7 inne på lager ;)

 

i7 920 generelt er verd pengene...

Selv med stock kjøler, klokker man lett opp 1 GHz uten at det går stort på bekostning av temp, om man har rett batch på den ^^,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...