Gå til innhold

Flere aksepterer piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror BSA, platebransjens advokater osv. kan takke seg selv for dette. Deres til tider useriøse forsøk på å innføre politistatliknende tilstander har heller ført til avsmak for bransjen og sånn sett har de vært med å grave sin egen grav. Oppfører man seg useriøst, får man dertil tilbake. For all del, jeg synes ikke det er greit at morgendagens ledere heller vil kjøre piratkopier enn å betale for produktet, men mange får avsmak når "den andre siden" kan oppføre seg som den gjør.

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere forsvare overskriften når det ikke engang er et flertall av de ferdig utdannede studentene ?

 

Forsvarer Edda Medias gjeldssituasjon bruk av tabloidoverskrifter ?

 

 

Kanskje undersøkelsen kan sees i sammenheng med dagens jobbmarked, når arbeidsgivere ikke lenger springer etter alle nyutdannede kan ikke alle stille like sterke krav til sine arbeidsgivere. Er det en sammenheng mellom hvilke krav man stiller og i hvilken posisjon man er i ? Dvs stiller studenter med bedre karakterer og bedre sjanser for å få jobb sterkere krav til sine arbeidsgivere enn studenter som ligger under middels ?

Lenke til kommentar
Blant de spurte svarer 19 prosent at de vil godta bruk av ulovlig kopiert programvare på sine arbeidsplasser, forutsatt at det sparer bedriften for penger.

... forutsatt at det sparer bedriften for penger... så... alltid greit? med andre ord? når ville det å bruke noe uten å betale for det, ikke være å spare penger liksom?

Lenke til kommentar

Lurer på om litt skyld skal legges til alle de programmene som faktisk er gratis også. Ettersom man blir mer og mer vant til å finne gratis programmer som gjør alt det man trenger og enda litt til, og i tillegg er enkle å bruke, ser jeg at mange kan ha litt tungt for å forstå hvorfor man må ut med tusenlapper for original betalingssoftware. Dette spesielt hvis man skal bruke det til en enkelt oppgave eller et prosjekt. Da blir det lettere å laste det ned istedenfor. Det er ikke som det er vanskelig å finne ut hvor man finner ting, og det er også en ganske innarbeidet kultur for det å laste ned ting man trenger, spesielt i forbindelse med skolearbeid.

 

Lurer forresten på hvem de har spurt i undersøkelsen. Er avgangselev på NTNU, og jeg har aldri hørt om den undersøkelsen.

Lenke til kommentar

At færre aksepterer piratkopiering privat men flere på jobben sier meg at det er en økende grad av ansvarsfraskrivelse på jobben.

 

Ellers så synes jeg folk burde skjerpe seg både privat og på jobben. Vil man ikke betale så mye så får man ta konsekvensen av det og velge billig eller gratis programvare, uansett om det er proprietært eller åpent.

Lenke til kommentar
Ellers så synes jeg folk burde skjerpe seg både privat og på jobben. Vil man ikke betale så mye så får man ta konsekvensen av det og velge billig eller gratis programvare, uansett om det er proprietært eller åpent.

 

Jepp. Det fines et gratis alternativ til så og si all programvare. Ofte er disse programmene like gode eller bedere enn betalingsprogrammene. Men til alle programmerere som syter og klager; Skjerp dere!! Jeg kjenner mange av dere, og samtlige startet sin karriere ved å hacke og cracke det de kom over av programmer. Lovlig og "ulovlig". Det råder en enorm dobbeltmoral i den bransjen. Grådighet får selv Jesus til å kaste stein på horer ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder programvare utenom spill, så har jeg for det meste dekket meg i gjennom open source og annen gratisware. Prisene på de kommersielle løsningene (eks. tekst/bildebehandling) er for høye til å rettferdiggjøre det bittelille behovet jeg har for dem.

 

Ang. spill, når jeg får installert søppel type SecuRom på maskinen min, har jeg heller ikke lyst til å løpe og kjøpe spillet. Nå i det siste året har jeg heller latt være å spille spillet i det hele tatt i stedet for å... vel, *cough* gjøre ting jeg gjorde før. Men selvfølgelig er ikke bransjen tjent med det heller. Jeg kjøpte forsåvidt FEAR2, fordi det kjører igjennom Steam og Steam har i alle fall ikke laget kvalm på maskinen min.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere sett programvareselskaper som mangler en trial av programmene sine. I slike tilfeller synes jeg at programvareselskapet nesten bør være takknemlig for at noen gidder å dille med en piratkopi av produktet, men bare så sant dette gjøres for å få ett innblikk i hva programmet kan tilby.

 

Programvare som framstår som veldig dyr i forhold til hva du får for pengene, ja her går det vel an å diskutere om programvareselskapet har livets rett. Markedet for produktene deres vil likevel ta seg av den biten. Mulig en justering av pris kan få flere kunder på banen, men det må programvareselskapet eksperimentere litt på, for å finne ut når de er mest lønnsomme i forhold til satt pris for produktene.

 

Bedrifter har veldig lite å fare med dersom det viser seg at de har ulovlig programvare. Tyveri er det rette uttrykket for sånt. Privatpersoner havner i samme juridiske klemme, men her vil jeg si at en kan diskutere om ikke disse befinner seg i en gråsone.

 

Helt klart så bidrar de til å svekke noe av salget. Men la oss ta ett tenkt scenario:

 

Dersom det ikke var mulig å piratkopiere ett produkt, eller at det var ingen som hadde hatt ork til å knekke seg til å bruke produktet. Programvareselskapet må i det tilfelle se om de faktisk taper penger. At kundene ikke ser seg råd til å kjøpe produktet. Og at om de hadde hatt råd til å kjøpe produktet, så kan det jo tenkes at kunden ble imponert og kom igjen og kjøpte neste versjon.

 

Mulig det også finnes pirater som kjøper full lisens etter å ha prøvd produkt (gjentakelse av tema ovenfor).

Lenke til kommentar

Man kan si at det å hyre en advokat er alt for dyrt og at de ikke fortjener pengene, men man kan ikke benytte seg av en slik tjeneste uten å betale for det.

 

Programvare stiller seg annerledes ved at den fortsatt er nyttig selv om utvikleren ikke er tilstede. Like fullt så er programvaren et produkt av mange timers arbeid, og prisen for dette er like lett å måle som i andre yrker.

 

Mange programmer har en ufattelig høy prislapp, men da er gjerne også utviklingskostnadene høye og/eller så mangler programmet konkurrenter. En bedrift som ikke er villig til å punge ut x antall tusen for en lisens til en kretssimulator kan jo selv vurdere om de ønsker å utvikle programmet selv - eller kjøpe lisens til egnet programvare. Uansett tilfelle så tviler jeg på at bedriften er villig til å yte sine tjenester gratis - siden det tross alt er det "store bildet" som gjelder.

 

Programvare i dag er bedre, billigere og mer avansert enn noen gang. Kostnaden for å utvikle den har også skutt i taket. På 80-tallet kunne man kaste sammen selgbar møkk på et par uker - og selge det til 10000000xxxxxx tusen kroner.

Lenke til kommentar
(...)

Ang. spill, når jeg får installert søppel type SecuRom på maskinen min, har jeg heller ikke lyst til å løpe og kjøpe spillet. Nå i det siste året har jeg heller latt være å spille spillet i det hele tatt i stedet for å... vel, *cough* gjøre ting jeg gjorde før. Men selvfølgelig er ikke bransjen tjent med det heller. Jeg kjøpte forsåvidt FEAR2, fordi det kjører igjennom Steam og Steam har i alle fall ikke laget kvalm på maskinen min.

Det er synd at kopibeskyttelse alltid går ut over de som faktisk betaler for produktene. Det beste for alle hadde vært at utgiverene tok seg tid til å lage gode demoer og at det på et magisk vis fantes forbrukervennlige kopibeskyttelsesmekanismer som gjorde det umulig å bruke programvaren uten å betale for det.

 

Steam er etter min mening et dårlig eksempel på salgsmodell. Den siste prisoppjusteringen viser at utgiverene helt klart ikke ønsker at nedlastingstjenester skal konkurrere med butikker. Desverre så flokker folk seg rundt Steam - til tross for at de behandler (potensielle) kunder som avfall. Hvorfor gidde å betale mer for å ikke få en fysisk kopi?

Lenke til kommentar
*snip*

Ellers så synes jeg folk burde skjerpe seg både privat og på jobben. Vil man ikke betale så mye så får man ta konsekvensen av det og velge billig eller gratis programvare, uansett om det er proprietært eller åpent.

Det var ikke så mye linux, open source, gratisvare i 1995. Men windows + office var fortsatt interessant å ha.

 

Windows: Greit, minste versjon i løs vekt koster 500kr og du får med windows når du kjøper ny pc. For de av oss som hadde pc som hobby og ble kalt ut på supportjobber hist og pist til venner/kjente, så var det for oss viktig å ha alle versjoner, og nye versjoner, for å lære og bli kjent med ting. Ingen tjente penger på dette, men det å hjelpe folk var en del av hobbyen. MS tilbyr jo ikke support, og support fra ymse bedrifter har altid vært tvilsom standard på, samt at produktet i seg selv hadde/har grotesk anti-support-støtte.

 

Office: Dette er et produkt for bedrifter, ikke privat. Kostet tidligere fort 5000kr. Har aldri brukt office privat i noe særlig skala som skulle tilsi en pris over 200kr. Open Office er først blitt et alternativ de siste par årene. Her er det lisens og pris som er feil.

 

Photoshop: Dette er et produkt for bedrifter, ikke privat. Har vært piratkopiert siden tidenes morgen. Altid kult å ha i piratsamlingen. Den koster tross alt 10.000kr idag, mye mer før. For en som ønsker å lære seg, eller leke seg privat, så er 10k totalt idiotisk.

 

WinZip og småprogrammer: Disse har ofte ikke kostet så mye. 30-50dollar + gebyrer. De som leker seg med data, er nerdsa, og skal prøve/gjøre en hel bråte ting... De er alt fra 14 til 20, ikke har de særlig med cash(ikke hadde jeg det heller), og piratkopiering er dritlett. Ikke alle har visa heller. Lisenser selges på websider i utlandet ... og bare å bruke visa på nett har altid medført risiko for svindel. Betaling til bankkonto i utlandet = 150kr i gebyr. Ingen butikk i norge selger lisenser.

 

Disk verktøyer, backup etc etc: For bedrifter, og for dyrt for private. Ikke ment for private.

 

Visual Studio og andre utviklingsverktøy: Ment for bedrifter...

 

bla bla bla.

 

Hva slags programvare er ment for private? Nada.

- De er ofte ekstremt simplistiske

- Selges uansett ikke over disk i norge

 

Mye software er tøys og tull. Mye handel med software er tøys og tull. Dine rettigheter rundt software er sterkt forvirrende på det beste for en normal nordmann.

 

Piratkopiering skjer etter "kjekt å ha" prinsippet. 99% av software som kopieres til privat bruk er ikke noe reelt tap for bedriften, fordi det er ikke ment for private. De som piratkopierer er oftest kun nysgjerrige. Programvaren er ment til kommersiell bruk der en bedrift kan lage et produkt og selge det, eller spare penger, eller for å bli en bedre bedrift. Det er så godt som ingen privatpersoner som tjener penger på dette.

 

Softwarebransjen burde heller sørge for bedre lisenser, betingelser, priser etc til private istedet for å klage.

Forskjellen på før og nå er at idag så begynner det å komme gratisalternativer til omtrent alt. Visual Studio Express f.eks. Utenkelig for 6 år siden.

Lenke til kommentar

Manuel:

Utviklingskostnadene kan nok variere en god del, men jeg tror antall betalende kunder kan variere ennå mer. Siden kostpris per betalende kunde er utviklingskostnad/antall kunder så kan altså prisen variere ekstremt. Å lage en kopi er praktisk talt gratis med tanke på kostpris.

 

For å ta noen ytterpunkter kan vi si at et program koster fra 104 til 108 kr å utvikle. Antall betalende kunder kan være fra 101 til 109. Da vil kostpris per stk variere fra 10-5 til 107 kr. Tolv tierpotenser!

 

Likeledes kan graden av gjenbruk spille en stor rolle. F.eks tror jeg ikke at det er mange prosentene forskjell på koden mellom Canonicals Ubuntu 9.04 og Linux Mint 7. Kostprisen man selv legger i det kan være f.eks to tierpotenser mindre enn kostprisen til all gjenbrukt kode.

 

Poenget er at kostpris vil knekke proprietær programvare på sikt selv om proprietær programvare har langt flere kunder i dag. Utviklingstakt og mangfold vil være bedre når budsjettet passerer en terskel som er mye lavere enn for tilsvarende proprietære løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...