Gå til innhold

Nye begrensninger på Nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greier ikke helt å se poenget her. At de setter maks krav for XP skjønner jeg, da XP drar ned statistikkene for Vista/Win7. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg for at de ikke vil at folk skal kjøre kraftig programvare på den spesialtilpassede Win7 versjonen, må være at den er billigere for produsentene enn andre utgaver.

 

Andre innspill/tanker om hvorfor de gjør dette?

Lenke til kommentar

microsoft blør penger på minipcer, de vil heller selge fulllisenser.

 

jeg er nok i markedssegmentet som faller helt ut pga microsfts løsninger.

 

jeg kunne godt hatt en bærbar pc hvis den var billig og god, men microsoft motarbeider dette med sine krav til minimal hardware.

 

min def billig og god. under 5 lapper for noe knøttlite med god oppløsning , dobbel/firedobbel cpu som er kjapp og minst! 4 gb ram under vista, kjører på 8 gig ram på privatpcen min nå, kunne alldri tenkt meg å gå ned igjen.

microsoft tenker kun på en ting: hvis pcer blir billigere nå så må windows ned i pris også, og det kjemper de mot selvsagt, hadde jeg vært sjef så kansje jeg hadde tenkt max profitt jeg også. hardt å innse at man ikke kan selge samma skjiten i ny innpakning til tusen kroner hvert år til samme kunden.

Lenke til kommentar

Er det snakk om bruk eller salg her? Utfra hvordan artikkelen er formulert får jeg inntrykk av det første, men dersom det stemmer får det relativt drøye konsekvenser. Dersom jeg kjøper en netbook med Windows 7, og slenger inn en ekstra gigabyte med RAM, blir jeg altså lovbryter.

Lenke til kommentar
Greier ikke helt å se poenget her. At de setter maks krav for XP skjønner jeg, da XP drar ned statistikkene for Vista/Win7. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg for at de ikke vil at folk skal kjøre kraftig programvare på den spesialtilpassede Win7 versjonen, må være at den er billigere for produsentene enn andre utgaver.

 

Andre innspill/tanker om hvorfor de gjør dette?

 

Det er selvsagt for å holde prisen nede. Dersom MS skulle ta, tja, en tusenlapp for en OEM-lisens til en netbook, blir den ikke noe særlig attraktiv i forhold til en identisk netbook med for eksempel Ubuntu. Derfor lager de en forkrøplet tilnærmet gratislisens, og slenger på en bråte med kunstige bruksrestriksjoner, i håp om at folk etterhvert betaler for en fullverdig lisens.

Lenke til kommentar

Systemkrav for Win7: 1GB RAM

Maksimumsgrense Win7: 1GB RAM

 

Hva er poenget? en ting er om det bare hadde gjeldt starter, men hvorfor home basic også? Hva er poenget med max 1GB RAM for Vista? For meg virker det som om de bare vil ha flest mulig til å kjøpe med XP.

 

Edit: Rettet Home Premium til Home Basic

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
Er det snakk om bruk eller salg her? Utfra hvordan artikkelen er formulert får jeg inntrykk av det første, men dersom det stemmer får det relativt drøye konsekvenser. Dersom jeg kjøper en netbook med Windows 7, og slenger inn en ekstra gigabyte med RAM, blir jeg altså lovbryter.

 

Det sier vel artikkelen ikke særlig klart. Men det vil ikke forundre meg om Microsoft legger inn en snutt som gjør at dersom du installerer 1 GiB ekstra så får du melding om å oppgradere operativsystemet.

 

Som nevnt av andre, Microsoft selger "NettPC" lisensene for en særdeles rimelig penge, for å unngå at Linux tar dette markedet, og de ønsker nok ikke at NettPC skal ta store deler av potensielt overskudd.

Lenke til kommentar

Hehe så latterlig. Jeg håper virkelig det kun blir OS begrenset og at ikke hardwareprodusentene er dumme nok til å lage biossperrer på dette også. Intel har lave begrensninger via chipsett men ikke eks. Nvidia Ion.

 

Uansett betyr dette at jeg vil bruke den ekstra tiden det tar å få kjøpt netbook uten "MS skatt+begrensning" og be om "skatten" tilbakebetalt. Som ren protest.

 

Jeg synes det er merkelig at dette ikke annses som forbrukerfiendtlig av EU ol.?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm, skyter de seg selv i foten? Alle maskinene som er bedre enn dette vil jo bli tvunget til å kjøre Linux :p

 

Et potensielt resultat av dette er jo helt klart at det ikke blir laget bedre maskiner enn dette, fordi produsenten antar andelen brukere som ønsker Linux er for lav til at det er ønskelig med flere SKUs.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Jeg blir bare mer og mer imponert over Microsofts evne til å behandle kundene sine </ironi>

 

Om dette stemmer, så får vi håpe at produsentene kompenserer med flere modeller med GNU/Linux, slik at brukerne ikke blir skadelidende i mangel på tilfredsstillende modeller.

Lenke til kommentar
Systemkrav for Win7: 1GB RAM

Maksimumsgrense Win7: 1GB RAM

 

Hva er poenget? en ting er om det bare hadde gjeldt starter, men hvorfor home premium også? Hva er poenget med max 1GB RAM for Vista? For meg virker det som om de bare vil ha flest mulig til å kjøpe med XP.

 

Ja, spesielt minnebegrensingen er jo helt latterlig lav. La oss håpe produsentene i større grad begynner å selge uten OS.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmm, skyter de seg selv i foten? Alle maskinene som er bedre enn dette vil jo bli tvunget til å kjøre Linux :p

 

Et potensielt resultat av dette er jo helt klart at det ikke blir laget bedre maskiner enn dette, fordi produsenten antar andelen brukere som ønsker Linux er for lav til at det er ønskelig med flere SKUs.

 

Jeg håper jo egentlig at produsentene trekker Microsoft OS fra pcene sine i protest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...