Gå til innhold

Pirater betaler for flere filmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pirater er vel oftere tech savy enn ikkepirater (selv om man kanksje bør snakke om begrepet pirat, ettersom 90(?)% av befolkningen, iallefall den yngre, kan regnes som pirater. At det er mest "pirater" som vet om og evt. kan hacke seg inn til å få bruke videonedlastingstjenester tyder (fake US adresse for å få tilgang til diverse tjenester anyone?) tyder jo bare på en ting. Slike tjenester er ikke forbrukervennlige i sin utforming.

 

Evt. betyr det at å se mer film fører til høyere interesse, som fører til mer kjøp av film...

Lenke til kommentar
En undersøkelse utført av BI viser at pirater oftere kjøper filmer enn ikke-pirater.

 

 

 

Les mer

 

Ingen bør være spesielt overrasket over dette? At "pirater" bruker mer penger på nedlastningstjenester kan forklares både med at mange av de såkalte "piratene" er mennesker som er interessert i film (og musikk) og i tillegg har kunnskaper og teknisk kompetanse til å lett finne frem til og bruke disse tjenestene.

 

Hvis bare enkelte svært forbrukerUvennlige film og musikkdistributører hadde skjønt at distribusjon på DVD og CD ikke akkurat er fremtiden, så kunne de spart seg mye hodebry.

Lenke til kommentar

For min del blir det som å handle bil, jeg kjøper den ikke uten å ha prøvekjørt den.

En trailer på 2 minutter er ikke representabelt for hvordan en film faktisk er, derfor laster jeg den ned, ser den og kjøper den hvis den er verdt pengene.

 

.. er den ikke verdt pengene så har de ikke laget en bra nok film. Jeg kjøper ALT jeg mener er verdt pengene, og det vil jeg fortsette med.

Lenke til kommentar

Jeg har gått 4 ganger på kino hittil i år og har planer om å se 2 filmer til på kino (Star Trek og Terminator) innen de to neste ukene. Har også lastet ned omtrent like mange filmer. I forhold til andre varer kjøper jeg kun til de prisene som passer meg, dårlige filmer fortjener ikke samme prisen som bra filmer. Det samme gjelder musikk og spill.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Jeg har gått 4 ganger på kino hittil i år og har planer om å se 2 filmer til på kino (Star Trek og Terminator) innen de to neste ukene. Har også lastet ned omtrent like mange filmer. I forhold til andre varer kjøper jeg kun til de prisene som passer meg, dårlige filmer fortjener ikke samme prisen som bra filmer. Det samme gjelder musikk og spill.

[/quote

 

Kva som er bra og dårlig filmer er jo opp til kvar enkelt person. Du kan nok ikkje gå i butikken, sei at du skal ha den filmen, men du vil ha den billigare pga du synast den er dårleg.

Lenke til kommentar

Jeg har gått 4 ganger på kino hittil i år og har planer om å se 2 filmer til på kino (Star Trek og Terminator) innen de to neste ukene. Har også lastet ned omtrent like mange filmer. I forhold til andre varer kjøper jeg kun til de prisene som passer meg, dårlige filmer fortjener ikke samme prisen som bra filmer. Det samme gjelder musikk og spill.

 

Kva som er bra og dårlig filmer er jo opp til kvar enkelt person. Du kan nok ikkje gå i butikken, sei at du skal ha den filmen, men du vil ha den billigare pga du synast den er dårleg.

 

Ja og nei. Du kan til en viss grad velge hvilken pris du er villig til å betale:

  • 250 kr (blu-ray special edition)
  • 200 kr (blu-ray)
  • 100 kr (dvd)
  • 30 kr (leiefilm)
  • filmkanal (canal+ eller tv1000, typisk 10-50 kr per film avhengig av hvor mye du ser)
  • gratis (vent til den kommer på tv3, ta den opp på video og spol over reklamen)
  • evt: gratis (pirate bay, men krever en del kunnskap og når det gjelder kvaliteten får du hva du betaler for)

Endret av rolfn
Lenke til kommentar
[*]evt: gratis (pirate bay, men krever en del kunnskap og når det gjelder kvaliteten får du hva du betaler for)

Hva mener du med dette? Finnes veldig mye forskjellig kvalitet på TBP, alt fra dårlig opptak av et videokamera på en kino til bluray rips og ingenting koster noe mer hvis man ikke har en linje hvor man betaler etter hvor mye man laster ned eller ser på tid som penger.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
  • evt: gratis (pirate bay, men krever en del kunnskap og når det gjelder kvaliteten får du hva du betaler for)

Jeg er uenig i det. Noe av problemet til filmbransjen er jo at piratene leverer bedre kvalitet enn de selv. Dvs. uten plagsomme og tidkrevende propagandafilmer før filmen starter, ellers alt likt som originalen. Eventuelle reklamesnutter før og etter filmen strippes også bort. Men PB er jo ikke akkurat veldig brukervennlig. Bransjen selv kan lett overgå brukervennligheten om de vil og få massevis av betalende kunder. (Så fremt pris, kvalitet og brukervennlighet er riktig). Poenget er at de ikke ønsker å tilby noe slikt fordi dinosaur-modellen deres fortsatt er mer lønnsom til tross for svakhetene og kundeflukten. Vi kunder har makten til å belønne de salgsmetodene vi ønsker og flykte fra de salgsmetodene vi ikke ønsker. "Money talks" og bransjen vil innrette seg etter det så snart vi blir mange nok som ønsker det samme. Problemet slik jeg ser det er at mange forbrukere fortsatt belønner bransjen for å holde på antikvariske produkter og salgsmetoder.

 

Vi lever tross alt i 2009. Jeg krever billige filmer (~30 kr) i full HD kvalitet, uten plagsom propaganda og reklame, med brukervennlig nedlasting og fornuftige bruksvilkår.

 

Valget er enkelt for dem. Tilby det jeg vil ha og tjen penger - eller tilby noe annet og ikke tjen penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dæven! Er de de som er mest interresert i filmer og serier som kjøper mest av denslags ! Jammen godt vi har BI som kan opplyse oss om sånt...

Lenke til kommentar
evt: gratis (pirate bay, men krever en del kunnskap og når det gjelder kvaliteten får du hva du betaler for)

Hva mener du med dette? Finnes veldig mye forskjellig kvalitet på TBP, alt fra dårlig opptak av et videokamera på en kino til bluray rips og ingenting koster noe mer hvis man ikke har en linje hvor man betaler etter hvor mye man laster ned eller ser på tid som penger.

 

Hehe, jeg burde vel skjønt at noen ville komme til å kommentere på dette. Det er jo akkurat dette jeg mener, man kan få alt fra video-i-kinosalen til blu-ray-kvalitet, og det er ikke alltid lett å vite hva man faktisk får. Og brukervennlighet og nødvendige forkunnskaper er det også naturlig å se som en del av kvaliteten, og jeg mener det også trekker ned for bittorrent.

 

Men dette er uansett en digresjon, hovedpoenget mitt er at man kan velge hvor mye man vil betale, og man kan til og med få ting gratis (mer eller mindre lovlig) dersom man tilegner seg et visst minimum av teknisk forståelse og har tid til å vente litt.

Lenke til kommentar

100% av klassen min er pirater, selv de største bertene som er årsmodel 91 og nyere er faktisk pirater.

 

De kjøper mye og, stemmer hitill.

 

Skikkelig nerder, de som ikke har tid til å jobbe, de kjøper svært skjeldent.

hmm...

 

Stort sett normale folk som piratkopierer og kjøper mener jeg, vi har rett og slett ikke råd til å kjøpe alt av det, og vi gidder ikke å rippe selv, laste ned er jo nesten raskere, iallefall lettere!

Lenke til kommentar
Dette har vi jo visst lenge, men kanskje noen hører på BI

 

Akkurat det jeg selv tenkte - har ikke dette vært common knowledge ei stund? Flere år siden jeg for første gang så en internasjonal udnersøkelse slå fast at de som hyppigst laster ned ulovlige kopier og falske lisenser, faktisk også er de som bruker mest penger på røkla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...