Gå til innhold

Test: Scythe Kabuto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det vil den lille kjøleribben under ta imot all den oppvarmede luften og varme opp prosessoren igjen istedet for å fjerne varme. Denne varmen vil transporteres opp igjen og gjøre det hele til en ond sirkel. Nå er jeg ingen ekspert, men synes konklusjonen min virker nogenlunde logisk. Innspill = jatakk

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Beef Supreme om at å la viften blåse den varme luften nedover mot prosessoren igjen virker som en litt dum idè. Man skulle da tro at metoden som bla. a. Noctua NH-U12 bruker (altså vifte som blåser fra siden) fungerer mye bedre, og utifra testresultatene ser man jo hvem som ligger best an av de to.

 

Vel, såklart, det er jo ikke kun det som gjør NH-U12 til en bedre kjøler, Noctuaen er jo en fantastisk kjøler uansett hvordan man tester, så man kan vel ikke bare sammenligne dem helt uten videre, men jeg vil tro at plasseringen av viften er noe av det som gjør den så mye bedre som den er...

Lenke til kommentar

+ Lavt støynivå

- Lav ytelse

 

Går det egenltig ann å skrive slik?

 

Det som er interessant er ytelse (varmeavledning)/støy.

 

Alt annet er bare mjøl.

 

1. Lag et ref. oppsett.

2. Kjør CPU burn el.l.

 

3.

a) Still vifta (vha SpeedFan el.l.) slik at den holder en viss referanse temp (eks. 45 grader)

b) Mål støy

 

Evt (1 og 2 som før)

 

4

a) Still vifta til et referanse støynivå (xx dB(A))

b) Mål temp.

 

 

For å sammenlikne modeller må man ha minst mulig variabler (bør være ABC dette).

Lenke til kommentar
+ Lavt støynivå

- Lav ytelse

 

Går det egenltig ann å skrive slik?

 

Det som er interessant er ytelse (varmeavledning)/støy.

 

Alt annet er bare mjøl.

 

1. Lag et ref. oppsett.

2. Kjør CPU burn el.l.

 

3.

a) Still vifta (vha SpeedFan el.l.) slik at den holder en viss referanse temp (eks. 45 grader)

b) Mål støy

 

Evt (1 og 2 som før)

 

4

a) Still vifta til et referanse støynivå (xx dB(A))

b) Mål temp.

 

 

For å sammenlikne modeller må man ha minst mulig variabler (bør være ABC dette).

 

Forskjellige kjølere er jo gode på forskjellige ting, noen design er gode for høy flow, andre for lavere.

 

AtW

Lenke til kommentar

For en skikkelig test av denne kjøleren gå til www.xbitlabs.com

De fikk også dårlig resultat men skjønte at noe var galt. Den andre Kabuto kjøleren de testet, presterte mye bedre (14 grader lavere temp på CPU).

De testet også kjøleren montert på to ulike måter (ulike retning på varmrør) som bekrefter det Scythe (og teori) sier at med varmerørene pekende oppover ble peaktemp på CPU 3-4 grader lavere.

 

Betyr at det trolig er en del Kabutokjølere i omløp med produksjonsfeil.

 

 

space

Lenke til kommentar

Scythe Mugen 2 må jo være et mye bedre kjøp, den rangeres over TRUE på xbitlabs, har forbedret festemekanisme, og koster jo ikke så mye mer. (394.-)

 

Forresten er jo Multicom sin Kabuto ganske overpriset, og Amentio bruker feil SKU på produktene i Prisguiden, hhv.

 

SCYTHE Katana 3 cooler til S775/1366/AM2/3 (SCKBT-1000)

og

SCYTHE Kabuto 3 cooler til S775/1366/AM2/3 (SCKTN-3000)

 

Multicom selger Mugen 2 billigere enn Kabuto (438.- mot 495.-), så de har jo bommet totalt.

Ugler i mosen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...