Gå til innhold

Superraske CF-kort fra A-data


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, er så utrolig trist å lese "Verdens raskeste minnekort" på forsiden til Tek.no :thumbdown:

Slike sensasjon overskrifter hører hjemme i Se&Hør, VG, IT-Avisen osv og ikke på det som engang var et seriøst og professjonelt nettsamfunn som HW.no - nettverket.

 

"Superraske CF-kort fra A-data" burde det stått på Tek.no forsiden også :)

Lenke til kommentar

For folk flest har ikke minnekorthastigheten det minste å si med unntak av når du skal legge bildene inn på pcen.

Jeg tar litt sportsbilder av og til, men gidder aldri bruke penger på raske kort.

 

Som nevnt har de fleste kamera et hurtigbuffer som gjør at man kan ta ganske mange bilder før minnekortet blir flaskehalsen.

Lenke til kommentar
GCardinal: Etter hvor mange sekunder er bufferen full? Hvor mange MB ligger i bufferen da? Hvor raskt er minnekortet ditt? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hvor mange MB/s minnekortene måtte vært for å kunne svelge unna seriebilder i det "uendelige".

 

Her er eksakte spesifikasjoner fra ett Nikon brosjyre for Nikon D700.

 

post-7631-1243258621_thumb.jpg

 

Jeg har Sandisk IV og det kortet klarer å skrive unna ca. det dobbelt av buffer under 8 FPS. Så med buffer på 20 klarer jeg å ta 40 bilder i burst. Så tipper det er "ca. halve hastighet" av bufferen i D700.

 

Sandisk IV er på 45mb/s. Så sånt sett burdet 90mb/s gjøre stor nytte.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Gjorde en test med min D700 nå. nef 14bit med MB-D10 og sandisk extreme IV

på 30 sekunder klarte jeg 31 bilder. Kamera var ferdig med å skrive til brikka på 28 sekunder. altså 30sek som jeg tok bilder og + 28 sekunder før buffer var tom. det gir meg 58sekunder på 31 bilder.

Til sammen er alle bildene 742MB (24.5MB per) på 58 sekunder blir det gjennomsnitt 12MB i sek på de 31 bildene. De 10 første gikk

Enten er kamera mitt tregt eller så er brikka treg.

Brikka er Formattert før testen startet.

 

Alle bildene ble tatt med 50mm f1,8@1,8 med 1/800s~1/1000s og iso 200.

 

Kjørte kamera uten brikke for å teste ytelsen der og jeg får 17~18 bilder før kamera begynner å jobbe sakte.

Jeg fortsatte å ta bilder og klarte 40 bilder totalt uten minnebrikke.

 

Testet minnebrikken i kortleser nå og jeg klarte 16MB i sek ca ved klipp ut lim inn med totalcopy fra brikka til pc, rundt 8.5MB i sek tilbake på brikka

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Kjørte tilsvarende test på Lexar 300x (16 GB CF). Skriving til kortet ca. 10 MB/s, lesing fra går på 21-22 MB/s. Muligens minnekortleseren er begrensningen ? Går raskere enn dette når det skrives fra buffer i kamera (D3) til CF, så noe mystisk her.

Lenke til kommentar
Testet minnebrikken i kortleser nå og jeg klarte 16MB i sek ca ved klipp ut lim inn med totalcopy fra brikka til pc, rundt 8.5MB i sek tilbake på brikka

 

Jeg har OmniFlash UDMA 40 CF Reader og den klarer 30mb/s ved lesing og 20mb/s ved skriving med Sandisk IV. Men dersom man kjører på med firewire leser klarer man 40mb/s

 

Antall bilder man tar i en burst er også avhengig av innstillinger i kamera. F.eks. Active D-Light, authenticity, comment, copyright og vignettering korreksjon har mye å si på hastighet.

 

Jeg har også et Pretec 16GB CF 233x som skal klare 25mb/s i skrivehastighet, faktisk "krasjer" under et burst på mer enn 10 bilder. Korrupt kort feilmelding dukker opp og man må formatere brikken i kortleser, til og med "format card" er ikke mulig fra kamera. Også er dette korte så treg at man må vente 2-3 sekund for picture-review å dukke opp rett etter at man tok bildet. Noe som er virkelig irriterende.

 

Personlig så syns jeg alt som har med kort, hastighet og ekte rå ytelses data er dekket med tjukt lag av mysterium. Ikke helt i nærheten av det man kan se av HDD eller SSD tester.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...