Gå til innhold

Åttekjerne rett rundt hjørnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ajajaj... Hvor er AMD i alt dette? Forstår at de har plassert seg godt i mellomsjiktet og litt i det øvre mellomsjiktet i spill, men her kan vi faktisk trenge et lite svar fra dem. Jaja, god jobb av Intel ihvertfall ;)

 

AMD har varslet 6-kjerne Opteron i løpet av mai/juni.

 

Om det er god jobb av Intel, kan man nå spørre om, når denne ikke blir tilgjengelig før ved årskiftet.

 

@Cruentus: Denne vil lanseres på Xeon, altså servere.

Lenke til kommentar
Om det er god jobb av Intel, kan man nå spørre om, når denne ikke blir tilgjengelig før ved årskiftet.

 

AMD med 6-kjerne på sommeren, Intel med 8-kjerne på vinteren? Kan hvert fall ikke se hvordan Intel med overgang til 32nm og 8-kjerner til vinteren henger noe som helst etter AMD?

Lenke til kommentar
Om det er god jobb av Intel, kan man nå spørre om, når denne ikke blir tilgjengelig før ved årskiftet.

 

AMD med 6-kjerne på sommeren, Intel med 8-kjerne på vinteren? Kan hvert fall ikke se hvordan Intel med overgang til 32nm og 8-kjerner til vinteren henger noe som helst etter AMD?

 

Det var ikke det jeg skrev heller. Det var heller papirlansering av et produkt 6 - 8 mnd før lansering. Ellers er det vel lenge siden Intel varslet at de kom til å komme med mer enn 4 kjerner på Nehalem etterhvert.

Lenke til kommentar
Utenom om du kjører 3d programvare og lignende.

3D rendrer man vel for det meste med GPU i dag uansett vil jeg tro...

Hva får deg til å tro det?

 

Ja GPU har klart en veldig stor betydning men jeg tenkte på 3d programvare som støtter mange kjerner.

Jeg var kanskje litt uklar i forklaringen..sorry

Lenke til kommentar
Skal vi tro Intel, går imidlertid overgangen til åtte kjerner som planlagt i tråd med flytting av produksjonen over på 32 nm.

 

Ifølge The Inquirer så mener man at Intel kommer til å annonsere "Nehalem EX" Xeon-prosessorer allerede neste uke.

Sikker på at dere ikke blander sammen ting her? Den første åttekjernen blir vel 45nm "Becton" (Xeon MP), mens de første Xeon basert på 32nm blir vel 6 kjerner "Gulftown". I hvert fall slik jeg har forstått det. En 45nm åttekjerne er vel ganske sannsynlig nå snart, mens 32nm neppe kommer før 4. kvartal 2009 eller etter nyttår.

 

Det er vel neppe noen overraskelse at Nehalem EX forventes å flå skinnet av sekskjerne "Dunnington" Xeon.

Nei, men det kan likevel være økonomisk å velge Intel Dunnington for de som vil oppgradere servere med Tigerton brikkesett.

Lenke til kommentar
Utenom om du kjører 3d programvare og lignende.

3D rendrer man vel for det meste med GPU i dag uansett vil jeg tro...

 

Well, ingen av de store 3dapplikasjonene støtter render via skjermkort per idag... Sitter selv på en 8kjerne arbeidsstasjon her hjemme på hybelen, og kunne godt tenkt meg 16 cores i samme maskin isteden.

 

Litt lei av at hver gang det kommer en nyhet om prosessorer med 4 eller mer kjerner skal noen begynne å poengtere hvor bortkasta det er, for nettop dems bruk (gjerne crysis) :no:

Lenke til kommentar

99% av alle rendermotorer i dag bruker CPU, og for å få fotorealisme er det kun CPU som er akutelt.

 

Quadro er fysisk like som geforce, men har støtte for andre drivere og support. Ytelsesøkning i 3dsmax, maya osv. kommer kun fra driverne. De har dog en noe annerledes minnehåndtering for å kunne støtte flere OpenGL-lag, slik at man kan få 2D musepeker over 3D bilde osv ...

Lenke til kommentar
Litt lei av at hver gang det kommer en nyhet om prosessorer med 4 eller mer kjerner skal noen begynne å poengtere hvor bortkasta det er, for nettop dems bruk (gjerne crysis) :no:

 

Enig, det er litt enkelt å tro at ingen trenger mer enn det man har bruk for selv. Skulle gjerne hatt 8 kjerner, men ender nok opp med fire med det tidsperspektivet det er snakk om her. Får heller oppgradere når 8 blir vanlig, og kommer ned i pris.

 

Apple bruker jo serverversjonen av Intels prosessoorer for å kunne kjøre to CPUer og få 8 kjerner i dag, så jeg antar de vil oppgradere Mac Pro når denne prosessoren blir tilgjengelig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...