Gå til innhold

Styr speilreflekskameraet med Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okay, if you’re wondering how it works, here’s a quick run down.

 

1. You need either an iPhone or an iPod Touch

2. You need a supported Canon EOS DSLR

3. A laptop or desktop computer running the free companion DSLR Remote Server software

4. A USB cable to connect your supported Canon EOS DSLR camera to the computer running the free server software

 

Så for meg virker det som litt mye arbeid å ha kamera koblet til en PC, for så å styre det fra mobilen.

 

Kilde; http://www.crunchgear.com/2009/05/21/dslr-...tures-remotely/

Lenke til kommentar

Noen fakta:

iPhone-applikasjonen er fortsatt ikke tilgjengelig på App Store, er foreløpig ikke godkjent av Apple men ventes å bli det i løpet av kort tid.

Applikasjonen baserer seg på at en datamaskin koblet til kameraet brukes som mellomledd, der iPhone kommuniserer med datamaskinen over Wi-Fi, og en egen serverapplikasjon på datamaskinen sørger for toveis kommunikasjon med kameraet.

En Nikon-versjon er ikke utelukket på et senere tidspunkt, men foreløpig kun for Canon.

 

http://www.ononesoftware.com/blog/2009/05/...app-from-onone/

http://www.ononesoftware.com/blog/2009/05/...ions/#more-1633

 

Oppdatert informasjon, og annonsering av tilgjengelighet i App Store vil nok komme i bloggen jeg linket til etterhvert.

Lenke til kommentar
Fra det øyeblikk det så ut til at en iPhone kunne brukes til noe nyttig, innså jeg at dette måtte ha en eller flere fatale ulemper. :)

Springer ikke ut å kjøper PC, ett Canon speilrefleks og en Iphone i samme slengen på grunn av dette programmet nei.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Jeg hoppa opp av stolen. Tenkte at dette var noe jeg bare MÅTTE ha. Enn å kunne sette fra seg kameraet og sitte med iphone en eller annen plass i nærheten og trykke. MEEEEEN!! så kom jeg til "dette trenger du:" og oppdager at man må ha med seg en laptop.. Hvorfor ikke da ta med seg en liten eee ut eller noe.. Dette må da være den største floppen ever

Lenke til kommentar

Er det ikke allerede mulig å bruke en telefon som utløser ved hjelp av bluetooth? Jeg bruker iallefall min egen private mobiltelefon til å bla i slides når jeg holder fremføringer.

 

Skal da ikke være noe problem å bruke mobilen til noe slikt. Kan jo også styre musepekeren via joysticken på mobilen, og da er det jo ikke stort verre enn å dra musepekeren til utløserknappen i Canon sin egen programvare.

 

Min løsning er i allefall gratis, og avhenger ikke av wlan, dog noe begrenset rekkevidde, og man er avhengig av en laptop.

Endret av Hotvedt
Lenke til kommentar
Dersom PC'en kunne sendt bildet tilbake i oppløsning tilpasset mobilens skjerm kunne det nok vært nyttig likevel for enkelte...

Det gjør den da også. Bruker man en Canon speilrefleks med "Live View" funksjon så kan DSLR Remote serverprogrammet sende en live stream av søkerbildet fra speilreflekskameraet til iPhone.

Lenke til kommentar

Ja dette er ingen god løsning.

 

Til sommeren begynner iphone å støtte kommunikasjon igjennom dockporten og bluetooth.. Får håpe noen lager en kameraa til iphone kabel eller aller helst en liten kamera til blutooth sak. Og deretter bygger "serverapplikasjonen" direkte til iphone.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...