Gå til innhold

Leica-optikk på Panasonic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fine greier, endelig tar Panasonic og Leica samarbeide på alvor.

 

Nå har det allerede blitt lansert samme type adapter fra f.eks Voigtlander, men det er klart dette sikker åpner tilliten hos potensielle kjøpere.

 

Eneste aberet jeg kan se er jo den kjipe cropfaktoren på MFT. Skal man ha gode gamle 35mm f2 streetshoter'n måtte man finne et 15mm f2 i M-mount.. crap. Har man sett prisen på 24mm f2 så blir dette også ganske trist om man vil ha noe tilsvarende 50mm..

 

Derimot vil det sikkert være fantastisk å ha et portrettobjektiv med utsnitt tilsvarende 100mm og med f.095 om man er sprø nok til å montere nye Noctilux..

Lenke til kommentar

Dette blir bare dyrere og dyrere.

GH1 kit til veiledende 15000 kr

Adapter til veiledende ???

Leica-optikk til veiledende ???

 

Micro Four thirds utpeker seg mer og mer som et system jeg skal styre langt unna. Gleder meg til det dukker opp billige systemkameraer fra konkurrenter som Samsung NX. Et sånt kamera til ~2000 kr kombinert med en spesialutviklet vidvinkel for kort registeravstand hadde vært supert.

Lenke til kommentar
Dette blir bare dyrere og dyrere.

GH1 kit til veiledende 15000 kr

Adapter til veiledende ???

Leica-optikk til veiledende ???

 

Micro Four thirds utpeker seg mer og mer som et system jeg skal styre langt unna. Gleder meg til det dukker opp billige systemkameraer fra konkurrenter som Samsung NX. Et sånt kamera til ~2000 kr kombinert med en spesialutviklet vidvinkel for kort registeravstand hadde vært supert.

Tsj, Simen. Det er nytt. Det kommer til å være en melkeku en god stund, men etter en stund vil det bli billigere. Det er ikke slik at du -må- bruke Leicaoptikken. :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel kanskje om markedet for såpass dyre oppsett som Leica + MicroFourThirds blir uansett kjøper ett dSLr.

 

Det sagt så er Leica og Zeiss linser vanvittig bra, regner med man kan bruke Zeiss linser med samme innfatning.

http://www.bhphotovideo.com/c/shop/9802/Ra..._for_Zeiss.html

Da er faktisk ikke prisene så veldig langt unna hva panasonic sine objektiver koster....

Lenke til kommentar

Uansett er nok dette myntet på folk som _har_ Leica-optikk, og ønsker å kunne benytte seg av den på et moderne kamerahus, og til og med få videofunksjon. Forøvrig betyr dette at Panasonic kan skryte på seg at det finnes kompatibel optikk på markedet med f/0.95 til deres system...

Lenke til kommentar
Autofokus må du nok klare deg uten.

 

Ja dersom det ikke engang autofokus, så ser ikke jeg poenget.

For den prisen kan man heller kjøpe Sony DSLR med Zeiss linser, med autofokus.

 

Enkelte vil hevde de ser poenget nettopp ved at det IKKE har autofokus. Det er også flere som vil hevde at ingenting slår Zeiss eldre manuellfokusoptikk, selv om det er et par bunnsolide Zeiss-designede objektiver for A-mount ute som du sier.

 

Det er fremdeles mye mye å hente i splittprisme og ekte manuellfokusobjektiver (om bare man kunne produsere moderne zoom-optikk med samme kvalitetsfølelse)

Lenke til kommentar
Autofokus må du nok klare deg uten.

 

Ja dersom det ikke engang autofokus, så ser ikke jeg poenget.

For den prisen kan man heller kjøpe Sony DSLR med Zeiss linser, med autofokus.

 

Enkelte vil hevde de ser poenget nettopp ved at det IKKE har autofokus. Det er også flere som vil hevde at ingenting slår Zeiss eldre manuellfokusoptikk, selv om det er et par bunnsolide Zeiss-designede objektiver for A-mount ute som du sier.

 

Det er fremdeles mye mye å hente i splittprisme og ekte manuellfokusobjektiver (om bare man kunne produsere moderne zoom-optikk med samme kvalitetsfølelse)

 

Hver sin smak :) Men jeg tviler at Panasonic faller i smak til de som setter pris på Leica og Zeiss. I fra de testene jeg har sett så er det vanskelig å sette G1/GH1 på hylla sammen med Leica objektiver. For meg hører Sony og Zeiss bedre sammen :)

 

Det er noen moderne zoom linser som er imponerer sterkt. Jeg har Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G og tror den kan lett måle seg med de beste av de beste.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Det er noen moderne zoom linser som er imponerer sterkt. Jeg har Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G og tror den kan lett måle seg med de beste av de beste.

Joda. Men det veier mer enn en GH-1 og 4 Leica objektiver tilsammen. Noen like å drive med vektløfting; andre liker å reise lett ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er fremdeles mye mye å hente i splittprisme og ekte manuellfokusobjektiver (om bare man kunne produsere moderne zoom-optikk med samme kvalitetsfølelse)

Intet er umulig, men god optikk koster nesten uforståelige summer å produsere, spørs om markedet er der gitt..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...