Gå til innhold

Pentax K7 - ny toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget pent, blir nok mitt neste kamera, (når det blir billig nok)

Ang værtetting er det ihvertfall flere pakninger enn k200d, og at kameraet skal tåle en dypp, bør det:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13456209

 

Gleder meg til Akams test.

 

Blir også spennende å se hvordan videofunksjon med stabilisert brikke virker. De eksisterende slr med video har jo alle stabilisering i objektivet som har vist se gå være nokså lite effektiv på video, sammenlignet med stillbilde og vanlige videokameraer.

 

edit: Sveinmb, den sammenligningen din når jo nye høyder. Nå også på akam :p

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
dette kameraet skal jeg ha, men jeg tror jeg venter til prisen går litt ned

Jeg synes prisen allerede er glimrende. Husk at 11000 kr er mer villedende enn veiledende. Sannsynligvis kan vi regne med å finne det til 9000 kr i nettbutikker ganske snart og kanskje ennå litt lavere når høsten setter inn.

 

Jeg er også spent på videokvaliteten. (Hvorfor har de valgt å støtte 1536x1024?)

Lenke til kommentar
Det ser ut til at Pentax har beholdt det tilnærmet geniale brukergrensesnittet sitt. Ingen kameraer har bedre løsning for å gjøre raske endringer i viktige innstillinger, og det er en av de virkelig store fordelene til Pentax.

Pokker ta, det betyr at jeg har hatt et eget/annet grensesnitt på de modellene jeg har hatt for jeg ser ingenting genialt med hverken menysystemet eller info-siden. Enkelte menyvalg er ikke en gang logisk plassert i mine øyne.

Lenke til kommentar

Sant. Å bruke begge hjulene er veldig smart og praktisk selv om det er ørlite forvirrende å få inn fingrene. Menyene ser ellers ut til å ha blitt litt mer oversiktlige med definerte sider på fanene istedenfor en lang liste.

 

Info/innstillings-skjermen er forøvrig kraftig forbedret for oss som ikke har sett hva de event. har gjort av lignende stunt på K-m'en. Endelig er det blitt oversiktlig.

Lenke til kommentar
Hvorfor har de valgt å støtte 1536x1024?

 

Blir jo bare en gjetning, men vi har sett mange ukurante videoformat opp gjennom årene, og felles er sannsynligvis at en eller annen begrensing i kameraet gjør at det er det maksimale det klarer. Det kan være utlesningshastighet fra sensoren som er flaskehalsen, prossessorkraft for komprimering eller (kanskje minst sannsynlig) båndbredde til minnekortet.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Nei og nei. Jeg hadde bestemt meg for at K20 skulle holde i minst et par år til... Den skal det, men dette blir hardt!

Hehe, godt jeg sparte noen tusenlapper på å velge K200D i stedet for K20D. Planen var å sette av penger til en oppgradering til "K30D" som det aldri ble noe av. Jeg vil ha en K7 men vil se an prisene litt først.

 

Pentax skal ha det til at K7 ikke er en K20D etterfølger. Enn så mye de vil påstå det så vil jeg og mange andre se på K7 som en K20D etterfølger. Jeg tror de kommer til å fase ut K20D etter hvert som lagre tømmes og leveringskontrakter går ut. Akkurat sånn det der ut som de gjør med K200D nå. Da vil vi stå igjen med de to modellene K-m og K7. Det får meg til å mistenke at det kommer en ny modell mellom de to snart. Trolig med den nye måten å skrive modellnavn på "K3" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Det pentax mangler nå er noe i proffsegmentet. Ikke nødvendigvis fullformat, men innebygget vertikalgrep, svær søker, 8-10fps og en syk følgefokus.
Pentax kommer neppe til å gå dit i overskuelig framtid. I hvert fall ikke avisproffsegmentet, for det er det du snakker om, ikke et kamera for profesjonelle fotografer.

Det virkelige proffesegmentet derimot, planlegger de å gå inn i med 645D.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...