Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for fin og interessant artikkel. Jeg skjønner selvfølgelig at man ikke kan få med alt når en lager en så generell artikkel som dette, selv om den er lang.

 

Men jeg vil bare legge til at når det gjelder Linux og virus, så er man mer motstandstyktig av flere årsaker enn bare en bedre generell sikkerhetsmodell. Mange Linuxdistroer inkluderer SELinux, og/eller pax-kjerner, som kverker programmer som ikke oppfører seg ordentlig eller utviser symptomer på at gjør ting som tyder på at her utnyttes buffer overflows o.l.

 

Og så vil jeg bare si at det er ikke nødvendig å bruke GNU biblioteker/verktøy for å bruke Linux, mange embedded Linux utgaver bruker f.eks. miniatyrverktøyene busybox som erstatning for gnu-tools (inkludert FSF sin egen distro (Debian) sin installer) og uclibc som erstatning for gnu libc. Så Linux er ikke alltid ensbetydende med GNU/Linux. Et eksempel på dette er dd-wrt, som er en Linux-distro for trådløse accesspunkter.

 

(edit: skrivefeil)

Endret av lime
Lenke til kommentar

Tusen takk for en flott artikkel. Dette er så mye mer konstruktivt enn den vanlige vi hater MS tankegangen som ofte finner veien inn i lignende artikler og innlegg på forumet.

 

Fortsett arbeidet med å lage like bra artikler som tar for seg Linux og gode alternativer til Windows så er det faktisk en god mulighet for at folk klarer å ta det i bruk. Hadde vært bra om utbredelsen ble mer enn dagens 1% på desktop markedet, ser frem til en 20-25% :)

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Tusen takk for fin og interessant artikkel. Jeg skjønner selvfølgelig at man ikke kan få med alt når en lager en så generell artikkel som dette, selv om den er lang.

 

Men jeg vil bare legge til at når det gjelder Linux og virus, så er man mer motstandstyktig av flere årsaker enn bare en bedre generell sikkerhetsmodell. Mange Linuxdistroer inkluderer SELinux, og/eller pax-kjerner, som kverker programmer som ikke oppfører seg ordentlig eller utviser symptomer på at gjør ting som tyder på at her utnyttes buffer overflows o.l.

 

Og så vil jeg bare si at det er ikke nødvendig å bruke GNU biblioteker/verktøy for å bruke Linux, mange embedded Linux utgaver bruker f.eks. miniatyrverktøyene busybox som erstatning for gnu-tools (inkludert FSF sin egen distro (Debian) sin installer) og uclibc som erstatning for gnu libc. Så Linux er ikke alltid ensbetydende med GNU/Linux. Et eksempel på dette er dd-wrt, som er en Linux-distro for trådløse accesspunkter.

 

(edit: skrivefeil)

 

Takk for info, skal se over artikkelen ikveld og prøve å legge til dette :) Hvis andre har mer info som burde vært nevnt i artikkelen, er det bare å hyle ut!

Lenke til kommentar

Bra guide dette. Fint du tar opp noen av problemene med linux også. Selv har jeg merket problemer med lydkort, men disse ble så og si borte da jeg oppdaterte til en nyere distro.

 

Et ganske stort irritasjonsmoment er, som du nevner, mangfoldet av programmer i standard-pakkebrønn. Ofte finnes det flere programmer som gjør det samme, og innimellom er det vanskelig å vite hvilket man bør velge. Dette kan særlig være et problem om ett eller flere av programmene enten er utdatert eller tidlig i utviklingsfasen.

Lenke til kommentar
World of Warcraft i Linux med Cedega, en konkurrent til Wine
Bedre å kalle det for en kommersiell utgave av wine.

 

Cedega

Commercial re-implementation of the Windows API for Linux with a focus on gaming . Similar to (and a derivative of) WINE.

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar
World of Warcraft i Linux med Cedega, en konkurrent til Wine
Bedre å kalle det for en kommersiell utgave av wine.

 

Cedega

Commercial re-implementation of the Windows API for Linux with a focus on gaming . Similar to (and a derivative of) WINE.

 

En kommersiell utgave av Wine passer best til Crossover, Cedega hadde kanskje utgangspunkt i Wine i 2002, men med seperat utvikling er de idag to helt forskjellige prosjekter med forskjellige utviklere og fokus.

Lenke til kommentar

Kjempefint! Håper på flere litt mer dypt gående artikkler i fremtiden! Det eneste jeg syns var litt "bob-bob" med denne artikkelen var når du skal forklare terminalen. Jeg skjønner at dette ikke kan bli en fullbyrdes guide til kommandolinja. Men en viktig del er hvordan filsystemet er bygd opp.

 

En Windows bruker vil umiddelbart begynne å lete etter C:\ H:\ osv når han setter inn en minnepenn eller skal lagre dokumenter.

 

en kort beskrivelse av hva di forskjellige rot-mappene gjør hadde vært en fordel

 

/etc/ - konfigurasjoner

/home/ - Brukerdata

 

også hvordan skjulte mapper fungerer.

 

Ellers en fin guide, men som sagt en litt kvass start på terminal biten.

Lenke til kommentar
Kjempefint! Håper på flere litt mer dypt gående artikkler i fremtiden! Det eneste jeg syns var litt "bob-bob" med denne artikkelen var når du skal forklare terminalen. Jeg skjønner at dette ikke kan bli en fullbyrdes guide til kommandolinja. Men en viktig del er hvordan filsystemet er bygd opp.

 

En Windows bruker vil umiddelbart begynne å lete etter C:\ H:\ osv når han setter inn en minnepenn eller skal lagre dokumenter.

 

en kort beskrivelse av hva di forskjellige rot-mappene gjør hadde vært en fordel

 

/etc/ - konfigurasjoner

/home/ - Brukerdata

 

også hvordan skjulte mapper fungerer.

 

Ellers en fin guide, men som sagt en litt kvass start på terminal biten.

 

Takk for feedback! Legger til et avsnitt om dette senere ikveld :)

Lenke til kommentar

Kjempegreier igjen, Robin! Igjen viser du deg som hw.no's mest iherdige og dyktige skribent. Synes det er alt for mye "cp /link/to/american.site /tek/hardware/", men vi som liker GNU/Linux og åpen kildekode har ofte en del snadder å lese på som er selvlaget (og vellaget!). Jeg tror hw.no som helhet hadde hatt godt av å ha flere skribenter som brenner for temaene de skriver om.. Andre deler av tek.no-nettverket følger den tankegangen langt mer enn selve opphavet, nemlig hardware.no.

 

Forresten er tiden da en installasjon av <insert distro here> tok 10-15 minutter forbi takket være unetbootin. Min fem år gamle traver bruker ca fem minutter på å legge inn Ubuntu fra jeg trykker "Installer".. Siden jeg alltid skal redigere mine egne partisjoner før jeg installerer tror jeg at den manuelle delen der man velger alt av instillinger etc tar lengre tid enn selve installasjonsprosessen ;)

 

Som meistr også nevner synes jeg du burde dyttet inn litt om hvordan filstrukturen i Linux fungerer (og hvorfor den er så overlegen NTFS;))

Lenke til kommentar

Jeg ønsker en distro som er pen grafisk sett, og som har en meget bra driverhåndterer og kontrollpanel der man kan stille inn ting UTEN å måtte gå gjennom 4000 trinn i terminalen. Her er mandriva og pclinuxos de beste jeg har prøvd. Men det der med et fancy pent og velfungerende utseende er ikke barebare.

 

Ja man kan laste ned ubuntu og installere compiz og konfigurere den slik du liker den og blah blah blah. For oss som har annet å bedrive tiden med da? Windows 7 er by default langt penere og mer fancy enn noen linux-distro jeg har prøvd. Dreamlinux er ganske pen by default, men skorter på andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...