Gå til innhold

Dell-skepsis til Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forbrukersegmentet kommer neppe til å merke dette, men prisforskjellen for bedriftene forventes å bli merkbar og kanskje er det offentlige og skoler som vil bli hardest rammet.

 

Over halvparten av Dells kunder er visstnok fortsatt på Windows XP, men dette kan delvis løses ved å bruke "XP modus" i Windows 7, dersom du har en server med prosessor som støtter dette:

Er ikke Windows 7 et desktop-OS? (Serverutgaven skal vel hete Windows server 2008 R2)

 

Har det sluppet ut hva prisnivået for de ulike versjonene blir eller er det "bak lukkede dører" ennå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er ikke Windows 7 et desktop-OS? (Serverutgaven skal vel hete Windows server 2008 R2)

Server 2008 ? Litt underlig navn når desktop os'et ikke slippes før bortimot 2010. Har MS hatt server versjonen klar ett år eller er dette enda en indikasjon på at produktet burde kommet som Vista SP3 ?

Lenke til kommentar
Er ikke Windows 7 et desktop-OS? (Serverutgaven skal vel hete Windows server 2008 R2)

Server 2008 ? Litt underlig navn når desktop os'et ikke slippes før bortimot 2010. Har MS hatt server versjonen klar ett år eller er dette enda en indikasjon på at produktet burde kommet som Vista SP3 ?

Når du lanserer server OS så er det greit å endre navnet så lite som mulig. Ellers blir kundene skeptisk. Dessuten er det jo ikke de helt drastiske endringene som gjøres fra versjon 6 til 7.

Lenke til kommentar

Har nesten begynt å gå lei av all skepsis rundt alt som ikkje er Windows XP. Kan forstå at det truleg vil vere "barnesjukdommar" hos eit nytt Operativsystem, men denslags går seg til. Vi hadde samme greia med overgangen frå Win98/ME til 2000/XP.

 

Det er ikkje bra å tviholde på XP fordi det er det folk er vant til, og eg synest program- og maskinvareleverandørar bør prøve å tvinge dette på folk i større grad. Tilby oppdaterte driverar, tilby maskinvare som passar og gjer dette enkelt for folk. Overgangen må skje på eit eller anna tidspunkt uansett.

 

Lettare sagt enn gjort, sjølvsagt, men synest mange er litt for konservative på området. Redde for å prøve noko som ikkje er det samme som dei har hatt i mange år. Om alle andre bransjar skulle gjort det samme hadde vi jo aldri hatt teknologisk framgang.

Lenke til kommentar

Klart det er mange endringer og forbedringer fra 2008 til 2008 R2. Spørsmålet er om man trenger dem. Noe hver enkelt som har det i sitt arbeid får sette seg inn i.

 

Ellers forstår jeg ikke roten for artikkelen. Hvordan kan man si noe om dette om prisnivået ikke er kjent?

 

Arve:

Det var mange tungtveiende årsaker til at ekstremt mange bedrifter ikke gikk for Vista, at du ikke forstår deg på eller har forsøkt å sette deg inn i det er noe annet. Man hadde ikke samme greia på 98/ME da ME aldri var noen reell kandidat og på 2K til XP var det ikke så mye "sunn skepsis".

 

Win7 blir det neste naturlig fordi MS har gjort noen viktige vurderinger og forbedringer. Men prismodellen det ryktes om her kan jo stikke kjepper i hjulene for investeringer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343:

 

Såvidt eg hugsar var det vel ein del styr med heile overgangen frå 98 => XP og. Kanskje ikkje like mykje som til den nye Vista/Win7-platformen, men noko var det nok. For all del, eg forstår godt at det er problem med overgangen med tanke på drivarar, programvarekompatibilitet og liknande. Likevel veit eg at det er mange som ikkje har ein bedre grunn for å la vere å oppdatere enn "Det er greit som det er, tørr ikkje prøve noko nytt".

 

Sjølvsagt er det og betre å vente på Win7 no, enn å begynne med Vista, men kva om alle hadde vore på Vista-platformen allerede? Då hadde overgangen til Win7 gått heilt smertefritt - evt. kunne dei levd lenge på Vista; det er faktisk eit godt operativsystem. Er berre snakk om å dytte eit problem foran seg. Dei kan (bør?) ikkje halde seg til XP i all tidframover ;)

Lenke til kommentar

Korleis det? Dei hadde sluppe å styre med å legge om til Win7 om dei la om til Vista når det var nytt. No derimot, må dei styre med å legge om til Win7. Om dei hoppar over Win7, må dei styre med å legge om til neste. Om dei hoppar over den og, må dei vente til neste deretter igjen. Enkel logikk. Og då legg eg "å legge over til Vista" alt som følger med av å fikse programvare, nettapplikasjonar osv.

 

I teorien kan dei jo sitte med XP i mange tiår til - det er berre ikkje fryktelig lurt ;)

Lenke til kommentar
Korleis det? Dei hadde sluppe å styre med å legge om til Win7 om dei la om til Vista når det var nytt. No derimot, må dei styre med å legge om til Win7. Om dei hoppar over Win7, må dei styre med å legge om til neste. Om dei hoppar over den og, må dei vente til neste deretter igjen. Enkel logikk. Og då legg eg "å legge over til Vista" alt som følger med av å fikse programvare, nettapplikasjonar osv.

 

I teorien kan dei jo sitte med XP i mange tiår til - det er berre ikkje fryktelig lurt ;)

Å legge om til Vista VAR en gedigen tabbe for bedrifter. Jeg vet for jeg har prøvd (under tvang).

 

Nå har jeg fått muligheten til å teste W7 RC1 på en laptop med Intel x25 SSD. Det er som maskinen har blitt helt ny. Vifta står helt stille for det meste selv om jeg har ATI x2300 GPU og Intel T7700 CPU som begge har dratt rikelig med strøm under tidligere installasjoner. Kan virke som om drivere generelt er gode og strømstyring er vesentlig bedre på CPU og GPU. Videre ser det ut til at SSDen i tillegg til å gjøre maskina rask og mindre strømkrevende i seg selv (byttet fra 320GB 7200rpm disk) faktisk også gjør at CPU kan klokke seg ned raskere fordi oppgaver generelt blir ferdig mye raskere. Boot tid på W7 og ubuntu 9.04 ligger begge på ca 10 sec fra grub til jeg er inne.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg tror at windows xp alltid komemr til å bli brukt;), jeg kjøpte en pc med vista da det kom ut.

Nå bruker jeg windows xp igjen.

Windows xp blir stadig utsatt når de skal slutte å selle det.

På omtrent alle skoler,arbeidsplasser osv.. blir windows xp brukt.

Ikke noe vista, xp kommer ikke til å bli "utryddet".

Endret av Pc96
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...