Gå til innhold

Sniktitt: Windows 7 RC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsøkte å kjøre Win7 RC på min ganske standard PC (Q9300, 8 GB RAM, 8800GT, P35-basert hovedkort), men den kom til et punkt der en melding ga beskjed om "could not configure system - please reboot an try again". En OK-knapp var eneste mulighet, men førte bare til reboot og samme melding på samme sted, gang etter gang, så hele forsøket måtte oppgis. Kjører fint på fruens maskin though.

Lenke til kommentar

Kjørt Windows 7 nå siden BETA med ymse erfaringer. Først av alt, dette er et godt OS. Endelig litt "XP" følelse og samtidig masse nytt. Liker GUI og "nye" utforsker, særlig Libraries som jeg har blitt godt kjent med.

 

XPM er flott, funker ypperlig til mitt bruk. Mye mulig det er begrensninger her, men de har jeg ikke forsket på.

 

Nye oppgavelinjen er fantastisk! Her gleder jeg meg til programvareindustrien tar i bruk de nye funksjonene for hurtigtaster og andre valg. Ser konturene i Windows Live og Office pakka, så dette lover godt.

 

Av det negative må jeg vel trekke frem at ikke alt funker like fint som på et ferdig OS. F.eks programvarepakken til Lenovo, som gir masse rare feilmeldinger. Slår f.eks av trådløse nettverket når jeg er pålogget VPN (??????) og slår av WIFI når WWLAN er enabled. Kan heller ikke skru av og på blåtann som jeg vil.

Andre ting som kanskje er litt negativt, er å få statusmeldinger fra XPM (har et AD konsoll tilhørende winserver 2003 kjørende som ikke funker under Win7, naturlig nok) - ikke særlig nødvendig med Windows update der føler jeg.

 

Alt i alt er mine negative opplevelser tatt fra tredjeparts leverandører. Dette vil jo selvfølgelig endre seg og kan vel ikke være med i betrakningen av OS'et som sådan. Det er nemlig ypperlig, det beste jeg har prøvd og jeg liker meg godt i Windows verden igjen. Vista kommer ikke på tale, overhode.

Lenke til kommentar
Lanseringskandidaten til Windows 7 er like godt utstyrt med drivere som det Windows 7 beta er. På vår test-PC med SATA-grensesnitt opplevde vi at vi måtte skaffe SATA-kompatible drivere på egen hånd da vi installerte Vista. Uten disse driverne fikk ikke PC-en vår nett-tilgang eller ordentlig skjermbilde. Med Windows 7 er dette blitt mye bedre. Driverne blir installert automatisk.

 

Hva i ALL VERDEN er det du snakker om her Arsæll? Drivere til sata-kontrolleren? Chipsetdrivere? Nettkortdrivere? kombipakke? Man installerer jo chipsetdrivere for satakontrolleren (ikke under installasjonen i alle fall).

 

... jeg blir like imponert hver gang. Du er MCSE sertifisert og klarer ikke å skille mellom drivere?

 

Stusset også litt over dette hvordan manglende SATA-drivere kunne hindre riktig bilde på skjermen, samt nettverkstilgang... :p

 

Så er det vel heller ikke noe sjok at et nytt os inneholder nyere (og flere) drivere. Kan dra samme sammenligning mellom XP og Vista.

 

I XP måtte jeg til med egenlagd utgave med integrerte drivere for SATA-kontrolleren, i Vista var alt på plata. Slik vil det alltid være når det kommer ny hardware etter at et OS er lansert.

Lenke til kommentar

Siden Windows 7 har XP emulering det vil si at den fyrer opp en virtual pc for å kjøre XP programmer i compabilitets modus (når aktivert) skulle i teorien alle programmer som ikke er avhengig av hardware drivere virke hvis de funket på XP. Om det blir slik i praksis blir spennende å se. Min gamle laptop går i alle fall så det suser på Windows 7 RC.

 

Nå er det vel også slik at Windows 7 er basert på Vista SP1 så hvis det virket på Vista SP1 skulle det virke på Windows 7 i teorien.

 

Vet forøvrig ikke om Demon tools virker siden den bruker driver.

Endret av sveinhelge
Lenke til kommentar
En av mange nye finesser som er dukket opp i Windows 7 er en såkalt Aero Peek. Dersom vi holder nede Windows-tasten og mellomromstasten, vil alle åpne vinduer være gjennomsiktige helt til vi slipper taket av hurtigtastene.

Kan noen forklare meg hva denne funksjonen skal være godt for?

Kunne sett nytten i en funksjon som sprer vinduene utover skjermen alà den OS X har ved å trykke F9, men dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Hvordan fungerer egentlig dette? Jeg har begynt å laste ned, men:

 

1. Jeg har ingenting på disk D, det går vel fint å installere det der?

2. Hvordan går jeg tilbake til Vista om jeg ønsker det?

3. Fjerner installasjonen noen Vista-filer?

Lenke til kommentar

Om jeg forstår artikkelen riktig etter å ha skunmmet den:

Forfatteren prøver å installere SUPERAntiSpyware på Win7 - noe som får den til å kræsje - og forfatteren gir dermed "trekk" for dette i konklusjonen?

 

Selv om system kravene sier "Windows 98, 98SE, ME, 2000, XP, Vista or Windows 2003".

 

Dersom dette er tilfelle er du en elendig anmelder, AB.

Lenke til kommentar

Får ikke installert W7RC (ikke b.700 heller) på Acer Aspire.

Det som skjer er at jeg kommer til første sia det en må bruke musepila. Og den flytter seg ikke.

Først trodde jeg det var drivere til paden som manglet, men det ser ut som det ikke finnes drivere til USB, for når jeg kobler på en USB-mus (finnes ikke ps2 kontakt) forsvinner lyset i musa når den screenen kommer.

Så den funker heller ikke.

 

Om noen vet en workaround blir jeg glad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...