Gå til innhold

Asus lanserer X58-hovedkort for arbeidsstasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Og igjen presterer Asus å lage et hovedkort påklistret "ws" merket som egentlig ikke kan kalles noe skikkelig workstation hovedkort..

 

La oss i det minste få en skikkelig nettverkskotroller, om det betyr at dere må fjerne all den "tøffe" dekoren så gjerne for meg.

En skal tross alt bruke maskinen, ikke stå med hodet inn sidedøra..

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle bygd en arbeidsstasjon for Tesla så ville jeg definitivt styrt unna dette. Jeg tror nemlig ikke X58 brikkesettet har nok båndbredde til å håndtere denne trafikken. X58 har kun 40 PCIe lanes og kun en QPI (ca 22GB/s data). Dette blir så utvidet til 88 lanes mot PCIe slottene pluss at NIC og SAS kontroller skal ha sitt (96 lanes totalt?). Det er altså en vesentlig redusering av båndbredde inn mot CPU, men aller viktigst inn mot RAM hvor mesteparten av trafikken vil gå (DMA).

 

Hvis en legger penger i et Tesla system kan en vel like gjerne legge litt penger i en system med doble 5520 chipset. Det gir ca dobbelt så mye båndbredde hele veien fra PCIe slottene og inn mot RAM (dobbel QPI, 72PCIe lanes direkte på chipset og 6 minnekanaler) samt at en slipper unna det ekstra hoppet via NF200 PCIe svitsjen.

 

Prisen går selvfølgelig opp på hovedkortet. På CPU kan det faktisk gjøres billigere da to lavere klokkede Xeon prosessorer er billigere enn de raskeste Ci7 modellene.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Når det nevnes at hovedkortet kommer med SAS (Serial Attached SCSI), hva er det man får på kjøpet da da? En ordentlig SAS-kontroller på høyde med bra ekspansjonskort, eller er dette en billig jalla-løsning?

Vel det er en 2 ports SAS kontroller som støtter raid 0 og 1. Det er begrenset hvor mye jalla-løsning en kan få til ut av så lite for å si det på den måten. :)

Lenke til kommentar

Noen som husker diskusjonen om hvorfor Intel intigrert NIC er så mye medre enn Marvell og realtek?

 

Det kom iallefall ikkje noe bra svar ut av det.

 

Skulle det ha vært Adaptec kontroller eller kanskje Areca kontroller på hovedkortet hadde ingen tatt seg råd til å kjøpe det uansett. Da kjøper heller folk dedikerte kontrollerkort.

 

At intel intigrert knuser alle andre intigrerte nettverkskort har blitt en myte som ikkje henger på greip. Verken får man raskere enn 1 gb/s overføringshastighet med intel eller så bruker intel noe særlig mindre cpukraft enn f.eks marvell. Noe som det testa på Toms eller anandtech.

 

Husk at jeg ikkje snakker Intel dedikert NIC men intigrert på hovedkortet. :mrgreen:

Lenke til kommentar

NIC fra Intel som er dedikert eller integrert kan jo fint være bygd på samme chip. Om PCIe signalet går via en slot eller ikke gjør liksom ikke så mye utover det estetiske...

 

Forøvrig er Intel NIC på Intel plattformer å foretrekke siden de er mer integrert logisk sett; I/O AT 3 osv.

 

Skal du ha det beste NIC fra Intel nå så er det 82576 chipen som gjelder. Den får du integrert på en del high-end hovedkort til server og workstation pluss at du finner den på Intel Pro ET dual port GbE NIC.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Noen som husker diskusjonen om hvorfor Intel intigrert NIC er så mye medre enn Marvell og realtek?

 

Det kom iallefall ikkje noe bra svar ut av det.

 

Skulle det ha vært Adaptec kontroller eller kanskje Areca kontroller på hovedkortet hadde ingen tatt seg råd til å kjøpe det uansett. Da kjøper heller folk dedikerte kontrollerkort.

 

At intel intigrert knuser alle andre intigrerte nettverkskort har blitt en myte som ikkje henger på greip. Verken får man raskere enn 1 gb/s overføringshastighet med intel eller så bruker intel noe særlig mindre cpukraft enn f.eks marvell. Noe som det testa på Toms eller anandtech.

 

Husk at jeg ikkje snakker Intel dedikert NIC men intigrert på hovedkortet. :mrgreen:

 

Jeg husker diskusjonen, det ble ganske grundig forklart og vist til hva som gjør intel-NIC bedre. At folk valgte å se bort ifra fordelene betyr ikke at de ikke kom fram. Det ble stort sett avfreid med at ikke alle trenge funksjonaliteten, og fordi det var problemer med å finne ordentlig tester av akkurat den spesifike modellen det var snakk om.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen som husker diskusjonen om hvorfor Intel intigrert NIC er så mye medre enn Marvell og realtek?

 

Det kom iallefall ikkje noe bra svar ut av det.

 

Skulle det ha vært Adaptec kontroller eller kanskje Areca kontroller på hovedkortet hadde ingen tatt seg råd til å kjøpe det uansett. Da kjøper heller folk dedikerte kontrollerkort.

 

At intel intigrert knuser alle andre intigrerte nettverkskort har blitt en myte som ikkje henger på greip. Verken får man raskere enn 1 gb/s overføringshastighet med intel eller så bruker intel noe særlig mindre cpukraft enn f.eks marvell. Noe som det testa på Toms eller anandtech.

 

Husk at jeg ikkje snakker Intel dedikert NIC men intigrert på hovedkortet. :mrgreen:

Nå er det faktisk brukt nettverkskontrollere fra Realtek, og ikke Marvell. CPU-belastning var et av argumentene som talte for Intel, og mot Realtek. Bortsett fra portkonfigurasjonen var det ingen ting spesielt med dette hovedkortet, bortsett fra at det er til de grader overpriset i forhold til hva slags komponenter som er valgt. Til en veil. pris av 3845 kr burde man kunne finne doble nettverkskontrollere fra enten Intel eller Broadcom OG en ordentlig integrert SAS kontroller fra Adaptec på et slikt hovedkort. Igjen bruker Asus workstation betegnelse på et hovedkort som ikke har noe med workstation å gjøre. Dette er sikkert et fint gaming-kort, men ikke et hovedkort man vil arbeide seriøst med.

Lenke til kommentar

Intel Pro ET dual port GbE NIC

 

Finnes den i PCIe også?

 

Forresten fra en som aldri har brukt doble nettverksporter før. Kobler man disse begge i en og samme router, kobler man dem inn mot 2 forskjellige bredbåndsforbindelser, eller bruker man maskinen som har kortet som server. Hvor mange typer oppkoblingsmåter finnes på slike nettverkskort? Har dere diagrammer over oppkoblingen fra en kilde også?

Endret av G
Lenke til kommentar
Intel Pro ET dual port GbE NIC

 

Finnes den i PCIe også?

 

Forresten fra en som aldri har brukt doble nettverksporter før. Kobler man disse begge i en og samme router, kobler man dem inn mot 2 forskjellige bredbåndsforbindelser, eller bruker man maskinen som har kortet som server. Hvor mange typer oppkoblingsmåter finnes på slike nettverkskort? Har dere diagrammer over oppkoblingen fra en kilde også?

Det der er PRO MT. En gammel versjon.

 

De har tydeligvis droppet "PRO" betegnelsen nå:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=110078

 

Doble porter kan brukes til så mangt. Teaming eller separate nett f.eks. Det er i realiteten to separate NIC og vil oppføre seg slik for bruker og nettverksstack, men for OS kjernen og chipset har de litt avvik fra to helt separate kort. De deler IRQ og PCIe lanes, hvilket kan gi dårligere ytelse enn to helt separate NIC under stor belastning.

 

I en server setter du gjerne ett slikt kort per nett du skal være på, med mindre du gjør f.eks virtualisering og VLAN taging.

 

For en full oversikt over GbE NIC fra Intel med PCIe:

http://www.intel.com/network/connectivity/...=PCI%20Express*

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Hvilket hovedkort bør jeg da velge til en skikkelig arbeidsstasjon? Noen tips mottas med takk :cool:

Tyan, iWill og Supermicro hvis du skal bygge selv. HP X400, X600 og X800 er ikke så dumme de heller.

 

Du skal jo være ganske så dyktig for å overgå en workstation fra HP eller IBM.

 

Edit: HP modellene heter Z400, Z600 og Z800, ikke X..

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Realtek er i alle fal ganske stabilt sammenlignet med marvel. Har et P6T Deluxe med marvel. Og har hatt litt trøbbel med nettet. Lurer på å putte inn et intel nettkort.

 

Derimot har vel omtrent alle andre hjemme pcene jeg har hatt opp igjennom tidene hatt realtek. Kan ikke si jeg har merket noe problem med realtek.

Lenke til kommentar
Derimot har vel omtrent alle andre hjemme pcene jeg har hatt opp igjennom tidene hatt realtek. Kan ikke si jeg har merket noe problem med realtek.

Men Realtek bruker CPU hardere enn f.eks. Intel. Har noen Dell servere på jobben, og i de sitter det doble Broadcom NetExtreme II nettverkskontrollere. Synes de gjør jobben ganske bra. På de viktige serverne har jeg satt opp 802.3ad (Link aggregation), slik at begge nettverkskontrollerne jobber sammen.

Lenke til kommentar

Om man realistisk skal bruke så mange Pci express kort så vil man nok og ha behov for ett dual cpu oppsett, samt bedre nettverkskontroller og SAS kontroller. Selvfølgelig ville det dratt prisen opp, men kundegruppen for arbeidsstasjoner er heller ikke gamere og da betaler det seg med kontrollere som er raskere og har mindre feil.

 

Og de nye HP arbeidsstasjonene er det ingen selvbygg som slår uansett, på ytelse/service. Å bygge arbeidsstasjoner selv er og noe jeg ikke hadde orket å bruke tid på, mer økonomisk å kjøpe en ferdig og teste løsning.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke skrive "Asus lanserer ennå et WS hovedkort for X58". De har jo flere WS for X58 fra før av.

 

Produktet kalles for "Supercomputer" og det vil si at det er myntet mot GPGPU formål, som ikke krever særlig CPU kraft utover det kortet kan by på i massevis. I P6T6 får man maks. plass til 3-dualslot skjermkort, i P6T7 vil man få plass til 4-dualslot skjermkort om man har et kabinett som har ekstra luft nedenfor hovedkortet.

 

Ellers vil jeg kalle produktet total skivebom på alt det prøver å være. Det er hverken WS eller et spesielt godt GPGPU HK. Det fungerer greit som et Ci7 og TriSLI kort og thats it.

 

2-Port SAS kontrolleren er bare noe billig skit som ikke støtter ditt og datt modus i ditt og datt kombinasjon med ditt og datt uansett. Diagnostic kortet hjalp heller ikke det grann på noen av problemene jeg hadde i tidlig fase. Det ga kun udokumenterte koder.

 

BCLK er heller ikke imponerende av hva jeg har sett så langt. Samt at man kan grille Tournados på den kombinerte SB-NF200 kjøleblokken selv når man ikke benytter SLI funksjonalitet.

 

Kortet er på mange måter "digg" ja, men ikke verdt prisen! I det hele tatt er de fleste X58 hovedkort kraftig overpriset. Man har noen fornuftige unntakt fra bla. Gigabyte.

 

EDIT:

Vil man ha et godt GPGPU "supercomputer" HK så kjøp heller AM2+ Platinum kortet til MSI som gir deg plass til 4-dualslot skjermkort til kun 900,-. Veldig mange proteinbrettere bruker MSI AM2+ kortet og har brukt det i lang tid med gode skussmål.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...