Gå til innhold

Corsair med ny og rask SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå snakker vi! Pris per GB er fortsatt dobbelt av velociraptor, men så ser det jammen ut som om ytelsen er dobbelt også (selv om aksesstiden er lav på ssd, viser de fleste tester jeg har sett så langt at en god gammeldags disk somregel har bedre overføringshastighet).

 

http://www.tomshardware.com/reviews/HDD-SA...or,1914-10.html

http://hothardware.com/News/Corsair-Readyi...Fast-256GB-SSD/

Lenke til kommentar

Disken er testet til 2300 random write 4kB IOPS. Det er absolutt godkjent i dagens marked hvor SSD fortsatt er en umoden teknologi. Til sammenligning scorer Intel sine ca 3300 random write 4kB IOPS og en vanlig HDD rundt 200-300, mens de dårligste SSDene ligger på 100 og nedover.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Disken er testet til 2300 random write 4kB IOPS. Det er absolutt godkjent i dagens marked hvor SSD fortsatt er en umoden teknologi. Til sammenligning scorer Intel sine ca 3300 random write 4kB IOPS og en vanlig HDD rundt 200-300, mens de dårligste SSDene ligger på 100 og nedover.

^

Takk for interessante data, nyttig å vite, da svært mange SSDer har høy sustained transfer, uten at de nødvendigvis er spesiellt kjappe av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil si at disken ser ut som en bedre investering enn Intel sine til vanlig laptop og desktop bruk. 1000+ random write 4kB IOPS vil jo tilsvare ca 4 stykk HDD i RAID 0 ytelsesmessig for 4k rnd write og mye mer på random read hvilket holder lenge for de fleste. Kapasiteten er også betydelig bedre og billigere enn Intel sine.

 

Det gjenstår vel å se om det er noen barnesykdommer her. Fallende ytelse over tid osv.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg vil si at disken ser ut som en bedre investering enn Intel sine til vanlig laptop og desktop bruk. 1000+ random write 4kB IOPS vil jo tilsvare ca 4 stykk HDD i RAID 0 ytelsesmessig for 4k rnd write og mye mer på random read hvilket holder lenge for de fleste. Kapasiteten er også betydelig bedre og billigere enn Intel sine.

 

Det gjenstår vel å se om det er noen barnesykdommer her. Fallende ytelse over tid osv.

 

Kapasiteten er bedre ja, desverre er det en prioritering som ikke passer meg så godt. Den absolutte kostnaden for denne er ganske høy, selv om prisen per GB er lavere enn på intel sine modeller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vil si at disken ser ut som en bedre investering enn Intel sine til vanlig laptop og desktop bruk. 1000+ random write 4kB IOPS vil jo tilsvare ca 4 stykk HDD i RAID 0 ytelsesmessig for 4k rnd write og mye mer på random read hvilket holder lenge for de fleste. Kapasiteten er også betydelig bedre og billigere enn Intel sine.

 

Det gjenstår vel å se om det er noen barnesykdommer her. Fallende ytelse over tid osv.

 

Var ikke fallende ytelse over tid problemer med kontrollere, og mulig å rette på vha. software?

Lenke til kommentar
Jeg vil si at disken ser ut som en bedre investering enn Intel sine til vanlig laptop og desktop bruk. 1000+ random write 4kB IOPS vil jo tilsvare ca 4 stykk HDD i RAID 0 ytelsesmessig for 4k rnd write og mye mer på random read hvilket holder lenge for de fleste. Kapasiteten er også betydelig bedre og billigere enn Intel sine.

 

Det gjenstår vel å se om det er noen barnesykdommer her. Fallende ytelse over tid osv.

 

Var ikke fallende ytelse over tid problemer med kontrollere, og mulig å rette på vha. software?

Jeg vet at Intel har fikset sine MLC disker med ny firmware. hva slags kontroller denne disken har vet jeg ikke. Ergo kan den ha andre problemer og andre løsninger. :)

Lenke til kommentar
Jeg vil si at disken ser ut som en bedre investering enn Intel sine til vanlig laptop og desktop bruk. 1000+ random write 4kB IOPS vil jo tilsvare ca 4 stykk HDD i RAID 0 ytelsesmessig for 4k rnd write og mye mer på random read hvilket holder lenge for de fleste. Kapasiteten er også betydelig bedre og billigere enn Intel sine.

 

Det gjenstår vel å se om det er noen barnesykdommer her. Fallende ytelse over tid osv.

 

Var ikke fallende ytelse over tid problemer med kontrollere, og mulig å rette på vha. software?

Jeg vet at Intel har fikset sine MLC disker med ny firmware. hva slags kontroller denne disken har vet jeg ikke. Ergo kan den ha andre problemer og andre løsninger. :)

 

 

Ser ut som denne har en Samsung kontroller. Link

Lenke til kommentar

anandtech har en veldig fin artikkel om SSD, som hjelper for å finne ut hva man faktisk skal se etter når man annskaffer en SSD.

 

Den artikkelen fungerer vel også bra dårlig som reklame for de tidligere variantene av SSD-kontrolleren til JMicron.

 

Ellers så er det bra markedet har økt ganske bra. Det hjelper på både ytelse, pris og kappasitet. Virker veldig attraktivt når prisene har halvert seg ett par ganger til å ha en slik disk til OS, og HDD til lagring.

Lenke til kommentar
Nå snakker vi! Pris per GB er fortsatt dobbelt av velociraptor, men så ser det jammen ut som om ytelsen er dobbelt også (selv om aksesstiden er lav på ssd, viser de fleste tester jeg har sett så langt at en god gammeldags disk somregel har bedre overføringshastighet).

Hvis den bare yter dobbelt av Velociraptor så er det en treg og kjedelig SSD. Jeg er ikke overbevist om at ytelsen er så dårlig til å være SSD. Jeg tror og håper den er rundt 5-10 ganger raskere. Sånn rundt 1500-3000 random write IOPS.

Lenke til kommentar

Faller litt mellom to stoler for vanlige brukere etter min mening. En intel x25 og 1-2 1tb disker til lagring vil være både billigere og bedre for de fleste. Ser mer ut som en ssd for server bruk og bærbare som trenger mye plass/høy ytelse...

Endret av Philophobe
Lenke til kommentar
Faller litt mellom to stoler for vanlige brukere etter min mening. En intel x25 og 1-2 1tb disker til lagring vil være både billigere og bedre for de fleste. Ser mer ut som en ssd for server bruk og bærbare som trenger mye plass/høy ytelse...

Helt enig i resonnementet hvis en forutsetter desktop plattform og 80GB modellen til Intel. Hvis plattformen er Laptop, hvilket er majoriteten i dag, og det kun er plass til en disk.. som også er vanlig. Da blir denne veldig fin. Særlig hvis du tenker jobbsammenheng og en har behov for å drasse med seg litt data. I laptop får en jo også en vesentlig fordel av bedre toleranse for støt.

 

Når det er sagt så har jeg selv 80GB versjonen til Intel i bestilling til bruk i Laptop, men jeg har organisert meg slik at jeg stort sett lagrer data i servere og med mitt bruksmønster (virtualisering) så kan jeg kjøre disken i metning på IOPS, så flere er alltid bedre.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...