Gå til innhold

Prisen klar på Panasonic GH1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvert imot, Panasonic har truffet målgruppen perfekt. Det er mange av oss som savner semiproft utstyr i et lite format. Vi ønsker topp ytelse, men ikke å dra rundt på dagens murstener (speilreflekser). Den utdaterte oppfatningen om at større alltid er bedre og dyrere står for fall.

Lenke til kommentar

Ja dette tror jeg ble skivebom, helt klart alt for dyrt. Man kan jo kjøpe et Panasonic G1 samt et meget bra HD videokamera og sitte igjen med 4-6000 kroner i forhold til prisen på GH1.

 

Her har Panasonic/den norske distributøren bommet fullstending på på markedet. Jeg skulle likt å visst hvilke målgruppe man her ser for seg. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hadde satt kameraet opp på ønskelista, men dette blir for dyrt.

 

Dessverre er dette som forventet, Panasonic antydet jo rundt 15000 da de lanserte kameraet i mars. http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=155773

 

Panasonic har jo kjørt en høy pris på sin optikk i forhold til Olympus, med unntak av noen kit-zoomer til G1. En interessant pakke er det nå uansett, får bare håpe den synker en del i pris når de som bare må ha har fått kjøpt.

Lenke til kommentar
Med et nytt kamerasystem, der det er lite optikk tilgjengelig og få modeller å velge i, blir det vanskelig å få opp volumene med slike priser.

Siden de velger å ikke selge GH1 uten objektiv så kan det tyde på at de sliter med å få opp produksjonen. De planlegger altså å selge få eksemplarer til en høy pris fremfor mange til en lav pris. Enn så lenge.

 

De må gjerne komme tilbake med en ny pressemelding når de velger å selge GH1 uten objektiv slik at jeg får restartet entusiasmen min for dette kameraet.

Lenke til kommentar

Dette er mitt drømmekamera, og om bildekvaliteten og videokvaliteten er god er det et sikkert kjøp for min del - vel og merke om et år eller to når prisen forhåpentligvis har sunket litt.

 

Når man er ute å reiser er vekt essensielt, og for dem som ønsker litt mer spillerom enn det kompaktkamera kan tilby er speilrefleks det eneste alternativet. Men selv de minste av disse er for tunge og klumpete etter mine preferanser. Å ha med en bag med linser og drive å rote rundt i den er til tider håpløst og gjør hele opplevelsen så mye mindre strømlinjeformet og fleksibel. Å ha med et separat videokamera er tilsvarende upraktisk. Jeg har brukt et K100D med 18-55 på mang en tur utenlands, og selv om det er et forholdsvis lett og hendig kamera, har jeg ofte tenkt at kortere linse (i fysisk forstand) og et par hundre gram mindre vekt ville gjort seg ypperlig. I følge mine estimater basert er vekten til GH1 med batteri og linse tilsvarende vekten av huset til K100D med batterier men uten linse. Perfekt. At det kan ta opp video i HD er også svært spennende, og en mulighet jeg har savnet lenge. Autofokus i forhold til video er også helt topp. Det eneste som skremmer meg er prisen, men jeg regner med kitlinsen holder en kvalitet som står i stil med prislappen, tatt størrelsen i betraktning.

 

Er det forresten noen som vet hvordan værtetningen er i dette kameraet?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Dette er mitt drømmekamera, og om bildekvaliteten og videokvaliteten er god er det et sikkert kjøp for min del - vel og merke om et år eller to når prisen forhåpentligvis har sunket litt.

Innen den tid er det sikkert flere tilsvarende løsninger på markedet. F.eks Samsung NX og kanskje etterfølgeren til det også.

Lenke til kommentar
Dette er mitt drømmekamera, og om bildekvaliteten og videokvaliteten er god er det et sikkert kjøp for min del - vel og merke om et år eller to når prisen forhåpentligvis har sunket litt.

Innen den tid er det sikkert flere tilsvarende løsninger på markedet. F.eks Samsung NX og kanskje etterfølgeren til det også.

Det skjer forhåpentligvis mye i dette segmentet fremover, og det vil i tillegg til å øke mangfoldet også være med på å presse prisen til GH1. Situasjonen i forhold til "drømmekameraet" ender seg jo i takt med at nye modeller ruller ut, og den er nok ganske ulik om et år eller to. Det er allikevel spennende å se "drømmekameraet" rulle ut så tidlig, MFT er tross alt veldig ferskt. Jeg er helt sikker på at MFT eller tilsvarende systemer vil ta helt av etterhvert som det får modnet seg litt i forhold til design, pris og størrelse/vekt. Fem til ti år frem i tid spår jeg at en betydelig andel av verdens turister filmer og knipser bilder av Colosseum med små, lekre og fargerike kameraer basert på MFT eller tilsvarende løsninger. Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Muligheten til å ta opp video med SLR tror jeg har revitalisert markedet, og gjort at noen har oppgradert eller kjøpt en dyrere modell for å ha mulighet til å prøve det ut. Men for å betale prisforskjellen mellom G1 og GH1 tror jeg at det ikke er tilstrekkelig å bare ville leke litt med videomuligheten. Folk er trolig bare villige til å bruke så mye penger ekstra om de virkelig vet at de kommer til å bruke det til video.

 

Og det er mange som snakker om at GH1 i teorien skulle gi bedre bildekvalitet, siden den har større bildebrikke. Det er naturligvis sant, men hva er forskjellen i praksis? Det lurer jeg på.

Lenke til kommentar
Det er jo en 10X zoom på objektivet. Det må bety at det er inngått store kompromisser på det optiske. Topp-optikk har vanligvis bare 3X eller maks 4X zoom.

 

Lurer på ytelsen til optikken her, synes pakken virker veldig dyr.

 

T

 

Tja, nikon sin 18-200 DX VR har nå ihvertfall fått gode kritikker. Kompromisset ligger jo primært i hurtighet.

 

Husk at denne har digital kromatisk korreksjon, sånn at optikken ikke leverer et korrekt bilde på sensoren kromatisk, men dette blir rettet i software.

Lenke til kommentar
G1 og GH1 skal ha akkurat like stor sensor: 2x crop slik som alle fourthirds speilrefleks.

 

Det er nok ikke helt korrekt, brikken er faktisk litt større, har 14MP, men samme piksletetthet som G1. Så i 4:3-format er utstnittet like stort som G1-utstnittet, mens 3:2 og 16:9 gir flere piksler i bredden. Samme opplegg som på LX3.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCGH1/DMCGH1A.HTM

 

Edit: Og den store forskjellen mellom GH1-video og speilrefleksvideo er at GH1 kan fokusere automatisk (og rimelig raskt) ved filming, og det er nok en finesse som er verdt litt for de videointeresserte.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange som kommer til å kjøpe dette kameraet.

 

De proffe og semi proffe kommer antakelig til å holde seg systemet de alltid har kjøpt. 10 x zoom gjør vel antakelig at kvaliteten ikke blir bra nok for denne målgruppen heller.

 

For glade amatører blir dette rett og slett for dyrt til at volumet kan bli noe å snakke om. Kameraet er fett, men det ligger mye psykologi i en lav inngangspris. For egen del kan jeg kjøpe et Canon EOS 500D til 6800 og bruke mine gamle telezoom, alternativt kjøpe nytt HD video kamera og beholde det jeg har.

 

Sorry Panasonic, skivebom... :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...