Gå til innhold

AMD med sterke tall i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er statistikken hos elkjøp ol?

Elkjøp og lignende kjeder har overveldende andel Intel/Nvidia i sitt sortement og selger nok deretter.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg på nasjonalt plan, men jeg jobber i Elkjøp og det siste året har vi i vår butikk nesten kun hatt AMD-kort i maskinene vi selger i hovedsegmentet, altså i seks til ni tusen kronersklassen. ATI-kortene, særlig 34xx og 36xx, gir mye for pengene i forhold til nvidia som kun er å finne i økonomiklassen mellom fire og seks tusen (GF 8200 med kun delt videominne) og i gamersjiktet mellom ti og femten tusen (GF 9800M).. Men selvfølgelig, det er mange butikker og mange forskjellige strategier, men jeg tror ikke vi er så utrolig langt utenfor normen i kjeden.

 

Ed: Nå snakker jeg selvsagt om laptop, men det er også hovedvekt av AMD på stasjonærfronten hos oss.

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Rart at folk i det hele tatt kjøper nVIDIA-kort nå for tiden, synes jeg. Ser man på hva man får for pengene så kan i realiteten ikke nVIDIA konkurrere.

 

Vel en får kanskje mye ytelse, men når det gjelder support via drivere så er min erfaring at ATI/AMD heller er dårlig på dette. Dvs. de er ekstremt flinke til å følge opp nye modeller, men så fort kortet blir 1-2 år gammelt forsvinner supporten. Dette gjelder spesielt for Linux.

Lenke til kommentar

Jaja, kommer ikke som store sjokket, dette her. Phenom II og 4xxx serien til AMD har virkelig slått fra seg og jeg regner ellers med at kompatibileteten til Phenom II er det som får folk flest til å oppgradere. Intel er vel da i bunn og grunn for entusiaster i disse dager.

Lenke til kommentar
Rart at folk i det hele tatt kjøper nVIDIA-kort nå for tiden, synes jeg. Ser man på hva man får for pengene så kan i realiteten ikke nVIDIA konkurrere.

 

Vel en får kanskje mye ytelse, men når det gjelder support via drivere så er min erfaring at ATI/AMD heller er dårlig på dette. Dvs. de er ekstremt flinke til å følge opp nye modeller, men så fort kortet blir 1-2 år gammelt forsvinner supporten. Dette gjelder spesielt for Linux.

 

Hvis du tenker på den nylige amputasjonen av brikker som er eldre enn HD3000-serien gjelder dette både Windows og Linux

Lenke til kommentar
Hvordan er statistikken hos elkjøp ol?

Elkjøp og lignende kjeder har overveldende andel Intel/Nvidia i sitt sortement og selger nok deretter.

 

Ikke riktig.

 

Nesten alle Elkjøp maskiner (utenom Dell) under 7000,- er utelukkende AMD. Er noen toshiba'er innimellom med intel. Men nesten alt som selges av HP, Compaq og for det meste Toshiba kommer med AMD.

 

Og det er her volumet ligger.

 

Edit : om man ser litt bortifra utvalget som ligger på elkjøp nett. Baserer utsagnet mitt på utvalget til de 3 lokale butikkene. Butikkene kjører sjeldent nøyaktig det samme som nettbutikken i sortimentet sitt.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Bra AMD tar innpå Intel, ser fram til intel blir forbikjørt. Håper de holder seg bak også, overpriset og ikke noe særlig mer ytelse enn AMD.

AMD har forresten mer ytelse i spill en de flese intel prosessorer, med unntak av 965 extreme, som jeg tror koster rundt 9000? :roll:

Lenke til kommentar
Bra AMD tar innpå Intel, ser fram til intel blir forbikjørt. Håper de holder seg bak også, overpriset og ikke noe særlig mer ytelse enn AMD.

AMD har forresten mer ytelse i spill en de flese intel prosessorer, med unntak av 965 extreme, som jeg tror koster rundt 9000? :roll:

 

Mener ikke å være kritisk til utsagnet ditt fordi jeg tror det er feil, men har du noen kilder til at AMD er bedre enn Intel i spill? Trodde dette var et fenomen som var "utdødd" :hmm:

Dersom det stemmer er jo det en gladnyhet for alle oss som nærmest leter etter gode grunner til å kjøpe og anbefale AMD :thumbup:

Lenke til kommentar
Bra AMD tar innpå Intel, ser fram til intel blir forbikjørt. Håper de holder seg bak også, overpriset og ikke noe særlig mer ytelse enn AMD.

AMD har forresten mer ytelse i spill en de flese intel prosessorer, med unntak av 965 extreme, som jeg tror koster rundt 9000? :roll:

Intel ligger ett stykke forran AMD i ytelse men dette minsket når ph2 kom ; ) i spill.

Derimot når det kommer til pris ytelse så er de nesten gjevngode, men nok off topic.

 

Dette er en kjempe nyhet for AMD sin del, kansje de har funnet oppskriften på å kansje gjenta k8 (socket 939) suksessen :innocent: om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Norge er et ufattelig lite marked dog.. AMD må nok få større innpass i de andre landene også. Men det er uansett en start.

 

Men å tro at AMD forbipasserer Intel er nok temmelig fantasi tenkning. Ihvertfall ikke noe som skjer iløpet av de nærmeste 10 årene vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Rart at folk i det hele tatt kjøper nVIDIA-kort nå for tiden, synes jeg. Ser man på hva man får for pengene så kan i realiteten ikke nVIDIA konkurrere.

 

Vel en får kanskje mye ytelse, men når det gjelder support via drivere så er min erfaring at ATI/AMD heller er dårlig på dette. Dvs. de er ekstremt flinke til å følge opp nye modeller, men så fort kortet blir 1-2 år gammelt forsvinner supporten. Dette gjelder spesielt for Linux.

 

Hvis du tenker på den nylige amputasjonen av brikker som er eldre enn HD3000-serien gjelder dette både Windows og Linux

 

Hva slags amputasjon er det snakk om?

Lenke til kommentar

det var eldre en x2xxx serien

 

http://www.hardware.no/artikler/kutter_sto...kjermkort/68360

 

alt som ikke har støtte for dx10 for å si det enda lettere.

edit:

dette ser jeg ikke som et veldig stort problem i linux verden.. for de opene driverne er allerede gode nok til at de er brukbare =) , har kun testet de opene driverne på et hd3450 kort da..

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Bra AMD tar innpå Intel, ser fram til intel blir forbikjørt. Håper de holder seg bak også, overpriset og ikke noe særlig mer ytelse enn AMD.

AMD har forresten mer ytelse i spill en de flese intel prosessorer, med unntak av 965 extreme, som jeg tror koster rundt 9000? :roll:

 

hvis du tenker på pris/ytelse i spill så har du kansje rett, bare kansje hehe. men når det kommer til ren ytelse så har ikke amd no spessielt å by på i spill når man kommer opp intel cpuer på 3 ghz eller mer. har en kamerat som har Phenom 2 cpu. blir gruset av min Q9650.

Lenke til kommentar
det var eldre en x2xxx serien

 

http://www.hardware.no/artikler/kutter_sto...kjermkort/68360

 

alt som ikke har støtte for dx10 for å si det enda lettere.

edit:

dette ser jeg ikke som et veldig stort problem i linux verden.. for de opene driverne er allerede gode nok til at de er brukbare =) , har kun testet de opene driverne på et hd3450 kort da..

 

Altså... hva er det som er problemet, egentlig? En får kort til 200 spenn om en absolutt må ha offisielle oppdaterte drivere. Hvis dette kortet sitter i en server eller noe lignende, så trenger man vel ikke akkurat noen flere prosent ytelse i Crysis (dvs. fra 1 FPS til 1,2).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...